گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه دوم 2019- کاهش 56 درصدی سود عملیاتی

نمایش خبر

تاریخ : 1398/5/12        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ الکترونیکس در روز چهارشنبه 31 جولای سال جاری میلادی (9 مرداد 1398) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2019 منتشر کرد. همان طور که در اوایل ماه جولای نیز پیش‌بینی شده بود، درآمد این کمپانی در سه‌ماهه دوم به سبب کاهش تقاضا برای تراشه‌های حافظه و گوشی‌های هوشمند کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، مجموع درآمد سامسونگ در فصل اخیر 56.13 تریلیون وان کره جنوبی بوده که در مقایسه با درآمد 58.48 تریلیون وانی مدت مشابه سال گذشته 4 درصد افت داشته است. سود عملیاتی این کمپانی نیز با 55.6 درصد کاهش سالانه به 6.6 تریلیون وان (با نرخ فعلی تبدیل ارز حدود 5.6 میلیارد دلار) در سه‌ماهه گذشته رسیده است.

Samsung Q2 2019 Financial Results

نکته قابل توجه در مورد سود عملیاتی سه‌ماهه منتهی به ژوئن سال جاری آن است که ظاهرا از زمان اعلام انفجار گوشی‌های گلکسی نوت 7 در سپتامبر 2016 تاکنون، سامسونگ چنین کاهش سودی را تجربه نکرده است. سود عملیاتی سامسونگ در سه‌ماهه نخست امسال هم با کاهش مواجه شده بود و اینک جدیدترین گزارش مالی نشان می‌دهد که سامسونگ کماکان با همان مسائلی دست و پنجه نرم می‌کند که در نخستین فصل 2019 سبب کاهش درآمد این شرکت شده‌ بودند. مشکلاتی که از میان آنها می‌توان به ضعف حاکم بر بازار نیمه‌رساناها به عنوان یکی از بخش‌های حیاتی کسب‌وکار این شرکت و کاهش قیمت تراشه‌های حافظه اشاره کرد که در پی تنظیم موجودی انبار مشتریان اصلی و شرکت‌های عمده فعال در حوزه مراکز داده پدید آمده و باعث خرید کمتر تراشه توسط آن‌ها شده است. ضعف بازار همچنین موجب کاهش درآمد فصلی شرکت کره‌ای SK Hynix، یکی از رقبای سامسونگ در زمینه تولید نیمه‌رساناها، نیز شده است.

فعالان صنعت اسمارت‌فون عقیده دارند که تنها تقاضای بازار نیست که بر میزان درآمد سامسونگ تأثیر گذاشته است. این کمپانی نیز در کنار سایر شرکت‌های فناوری خود را برای تأثیرات بلندمدت کشمکش تجاری میان ژاپن و کره جنوبی آماده می‌کند. ژاپن ماه گذشته اعلام کرده که محدودیت‌های صادراتی را برای برخی مواد مورد استفاده در تراشه‌ها و گوشی‌های هوشمند در نظر گرفته و در روز 2 آگوست 2019 (11 مرداد 1398) نیز این کشور، کره جنوبی را از لیست تجارت ترجیحی خود خارج کرد. سامسونگ نیز ضمن اشاره به این که هنوز انبارهایی از این مواد در اختیار دارد، به دنبال یافتن جایگزین‌هایی است؛ چرا که مشخص نیست دعوای تجاری میان دو کشور تا چه زمانی ادامه پیدا کند.

Samsung Q2 2019 Financial Results

در گزارش سامسونگ الکترونیکس، جزئیات مربوط به نتایج مالی این شرکت در بخش‌های مختلف ارائه شده است که در ادامه نگاهی اجمالی به آنها خواهیم داشت.

- فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه (IM)

با آنکه درآمد سامسونگ از کسب‌وکار موبایل حدود 8 درصد افزایش یافته است اما این بخش در سه‌ماهه اخیر وضعیت چندان مطلوبی نداشته، به طوری که سود عملیاتی کسب‌وکار موبایل نسبت به زمان مشابه سال گذشته، 42 درصد کاهش یافته و به 1.56 تریلیون وان رسیده است. ناگفته نماند که مجموع درآمد کسب‌وکار فناوری اطلاعات و ارتباط همراه سامسونگ در دومین فصل سال جاری 25.86 تریلیون وان گزارش شده است. بنا بر اعلام سامسونگ، به لطف فروش قدرتمند گوشی‌های سری A همچون گلکسی A50 و A70، مجموع عرضه اسمارت‌فون‌های تولیدی این کمپانی افزایش یافته است. با این حال، مواردی همچون تقاضای پایین برای گوشی‌های پیشرفته، فروش ضعیف اسمارت‌فون‌ پرچمدار گلکسی S10 و افزایش هزینه‌های بازایابی در سه‌ماهه دوم از جمله عواملی بوده‌اند که باعث کاهش سود شرکت در این بخش شده‌اند.

سامسونگ پیش‌بینی کرده که رکود بازار اسمارت‌فون ادامه داشته باشد، اما در عین حال امیدوار است که عرضه گلکسی نوت 10 در ماه آینده و اعلام زمان جدیدی برای ارائه اسمارت‌فون خم‌شونده گلکسی فولد به فروش اسمارت‌فون‌های رده ‌بالای این شرکت کمک کند. به علاوه، این کمپانی برنامه‌هایی برای عرضه نمونه‌های رقابتی‌تر از محصولات سری A در نیمه دوم امسال طراحی کرده است.

Samsung Galaxy A80

Samsung Galaxy A80

از سوی دیگر، کسب‌وکار شبکه این کمپانی همچون سه‌ماهه پیشین در زمینه تجاری‌سازی ارتباطات نسل پنجم در کره جنوبی به نتایج مثبتی دست یافته و فصل مطلوبی را پشت سر گذاشته است.

سامسونگ اعلام کرده که با شدت گرفتن رقابت در بازار اسمارت‌فون طی نیمه دوم سال جاری میلادی، در پی آن است که ترکیب محصولات خود را بهبود بخشد و مدل‌های مورد توجه بازار را توسعه دهد. به علاوه کسب‌وکار شبکه این کمپانی هم ایجاد زیرساخت مورد نیاز برای گسترش جهانی کسب‌وکار مبتنی بر فناوری نسل پنجم را در اولویت قرار خواهد داد.

- راهکارهای ابزاری (یا DS کوتاه‌شده Device Solutions)

درآمد سامسونگ در بخش راهکارهای ابزاری از 27.70 تریلیون وان در دومین فصل 2018 به 23.53 تریلیون وان در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2019 کاهش یافته است. بر همین اساس، سود عملیاتی نیز با افت چشمگیر 64 درصدی به 4.15 تریلیون وان رسیده است.

درآمد و سود عملیاتی کسب‌وکار پنل‌های نمایشگر، به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این بخش سامسونگ، نیز در فصل اخیر به ترتیب معادل 7.62 و 0.75 تریلیون وان بوده است. بر اساس اعلام سامسونگ، عرضه اسمارت‌فون‌های جدید سبب درآمدزایی صفحه‌نمایش موبایل‌ها شده است، اما کاهش جهانی تقاضا در بازار گسترده اسمارت‌فون می‌تواند پتانسیل صعودی را محدود سازد. همچنین کسب‌وکار پنل‌های نمایشگر سامسونگ به دلیل افزایش یک‌باره عرضه صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند، بهبود تقاضای مشتریان و فروش قوی‌تر پنل‌های OLED غیر قابل انعطاف شاهد رشد بوده و زیان ناشی از عرضه نمایشگرهای بزرگ را جبران کرده است.

Samsung Q2 2019 Financial Results

در عین حال انتظار می‌رود که کسب‌وکار پنل‌های نمایشگر سامسونگ با افزایش عرضه صفحه‌نمایش‌های OLED در آینده نزدیک شرایط بهتری را تجربه کند. همچنین این باور نزد مدیران سامسونگ وجود دارد که تولیدکنندگان گوشی به دنبال پنل‌های باریک‌تر هستند تا بر محدودیت‌های دستگاه‌های نسل پنجم غلبه کنند.

- نیمه‌رساناها

درآمد کسب‌وکار تراشه‌های سامسونگ در سه‌ماهه دوم 2019 معادل 16.09 تریلیون وان بوده و سود عملیاتی این بخش هم با 71 درصد افت سالانه به 3.40 تریلیون وان رسیده است. همان طور که اشاره شد، یکی از دلایل اصلی افت قیمت تراشه‌های حافظه، تنظیم موجودی انبار شرکت‌های فعال در زمینه مراکز داده بوده که باعث خرید کمتر تراشه توسط آنها شده است. با این حال، کارشناسان انتظار دارند که این وضعیت در نیمه دوم سال جاری میلادی به دلیل افزایش تقاضاهای فصلی و پذیرش محصولات با ظرفیت بالاتر تا حدی بهبود یابد، هرچند سامسونگ نسبت به تاثیر بی‌ثباتی جهانی در کسب‌وکار حافظه هشدار داده است.

در حوزه NAND مطابق اعلام سامسونگ احتمالا تقاضا برای حافظه داخلی‌ گوشی‌های هوشمند و مراکز داده با ظرفیت بالا و ارزش افزوده بیشتر افزایش یابد و انتظار می‌رود بازار این دسته از محصولات در سه‌ماهه سوم به تدریج تثبیت شود. در بخش SSD، پیش‌بینی شده است که استقرار محصولات با ظرفیت بالا و کارایی بالا برای مراکز داده گسترش یابد. به علاوه، با ارائه اسمارت‌فون‌های پیشرفته با حافظه داخلی بیشتر از 128 گیگابایت، تقاضا برای کاربری‌های موبایلی این محصولات شاهد رشد خواهد بود. سامسونگ اعلام کرده که روی تقویت رقابت در بازار دستگاه‌های پیشرفته متمرکز است و قصد دارد تا پایان امسال، نسل ششم V-NAND را به تولید انبوه برساند. در بخش DRAM سامسونگ همچنان بر این باور است که شرایط و تأثیرات فصلی موجب افزایش تقاضا برای این گروه از حافظه‌ها خواهد شد.

Samsung ISOCELL GW1 Sensor

سنسور دوربین 64 مگاپیکسلی سامسونگ ISOCELL GW1

سامسونگ در کسب‌وکار نیمه‌رساناها پیش‌بینی کرده است که در آینده نزدیک با تقاضای بیشتری در زمینه تراشه‌های موبایلی 8 و 10 نانومتری، حسگرهای تصویری و آی‌سی‌های درایور تصویر (یا DDIها) مواجه شود. این شرکت قصد دارد تولید محصولاتی همچون حسگرهای تصویر 64 مگاپیکسلی و چیپ‌ست‌های موبایلی 7 نانومتری را افزایش دهد و نیز با ارائه حسگرهای اثر انگشت و سه‌بعدی درون صفحه‌نمایش، تراشه‌های خودرو و محصولات اینترنت اشیاء سبد محصول خود را متنوع و گسترده‌تر سازد.

- لوازم الکترونیکی مصرفی (CE)

بخش لوازم الکترونیکی مصرفی شامل نمایشگرهای تصویری و لوازم خانگی دیجیتال در فصل اخیر درآمدی برابر با 11.7 تریلیون وان و سود عملیاتی معادل 0.71 تریلیون وان را از آنِ شرکت کرده‌اند. فروش قدرتمند محصولات خانگی جدید و افزایش سودآوری یخچال‌ها و ماشین‌های لباسشویی از مهم‌ترین عوامل رشد درآمد و سودآوری این بخش از کسب‌وکار سامسونگ بوده است. اما سود حاصل از فروش تلویزیون نسبت به سال گذشته با اندکی افت مواجه شده که دلیل عمده آن تشدید رقابت در بازار عنوان شده است. البته سامسونگ پیش‌بینی کرده است که با رشد فروش فصلی تلویزیون‌ها، به ویژه نمونه‌های پیشرفته‌ QLED 8K و همچنین ارائه لوازم خانگی جدیدی همچون یخچال‌های دارای قابلیت سفارشی‌سازی موسوم به Bespoke و نیز محصولی مبتنی بر اینترنت اشیاء با نام تجاری Air Dresser، درآمد بخش لوازم الکترونیکی مصرفی در ماه‌های آینده افزایش یابد.

Samsung QLED 8K TV

غول فناوری کره‌ای با چالش‌های متعدد ناشی از بی‌ثباتی نه تنها در حوزه کسب‌وکار، بلکه حاصل از تغییرات سریع در فضای اقتصاد کلان جهانی مواجه است. با این حال، مدیران سامسونگ تأکیده کرده‌اند که برای تضمین رشد بلند مدت، به سرمایه‌گذاری برای افزایش قابلیت‌های کسب‌وکار و فناوری‌های پیش‌رو، از جمله 5G، نیمه‌رساناها، هوش مصنوعی و قطعات صنعت خودروسازی ادامه خواهند داد.

در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، هزینه‌های سرمایه‌ای سامسونگ الکترونیکس بالغ بر 6.2 تریلیون وان کره بوده است که 5.2 تریلیون وان آن صرف بخش نیمه‌رساناها و 0.5 تریلیون وان نیز در زمینه پنل‌های نمایشگر هزینه شده است. هزینه کل سرمایه‌ای این شرکت نیز در نیمه نخست سال 10.7 تریلیون وان بوده که 8.8 تریلیون وان در حوزه نیمه‌رسانا و 0.8 تریلیون وان نیز در زمینه نمایشگر صرف شده است.

سامسونگ در پایان گزارش خود اعلام کرده که بخش عمده‌ای از هزینه‌های سرمایه‌ای این شرکت در سال 2019 صرف ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز، برای تأمین تقاضای بازار در سال‌های آینده شده است و درصد بیشتری نیز در نیمه دوم سال جاری در همین زمینه هزینه خواهد شد. 

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا