گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه سوم 2019 – گوشی‌های تاشو و 5G اولویت‌های آینده سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1398/8/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ الکترونیکس در روز پنج‌شنبه 31 اکتبر 2019 (9 آبان 1398) گزارش مالی خود از سه‌ماهه سوم سال 2019 (پایان یافته در 30 سپتامبر) را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، درآمد سامسونگ در فصل اخیر بالغ بر 62 تریلیون وان بوده که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 53.23 میلیارد دلار. علی‌رغم افزایش نسبت به فصول اول و دوم امسال، درآمد سه‌ماهه سوم سامسونگ نسبت به مدت مشابه سال گذشته (65.46 تریلیون وان) 5.3 درصد افت نموده است. سود عملیاتی شرکت نیز طی فصل اخیر با 56 درصد افت سالانه به 7.78 تریلیون وان (6.7 میلیارد دلار) کاهش یافت. این چهارمین فصل متوالی‌ست که سود عملیاتی سامسونگ، افت سالانه را تجربه می‌کند.

البته سود عملیاتی این فصل نسبت به فصل دوم تا 18 درصد رشد داشته است. به گفته سامسونگ، ادامه رکود در بازار تراشه‌های حافظه، فروش خوب اسمارت‌فون و بهره‌برداری مناسب در نمایشگرهای OLED موبایل را تحت‌الشعاع قرار داده است. گفتنی‌ست، قدرت گرفتن دلار و یورو در برابر وان کره، تأثیر مثبتی بر سود عملیاتی سه‌ماهه سوم داشته است. به گفته سامسونگ میزان این تأثیر به 0.4 تریلیون وان رسیده و عمدتا از کسب‌وکار قطعه‌سازی سامسونگ حاصل شده است. در ادامه، عملکرد بخش‌های مختلف سامسونگ در فصلی که گذشت، تشریح می‌شود:

• فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه (IM)

سامسونگ در سه‌ماهه اخیر 29.25 تریلیون وان در کسب‌وکار فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه درآمدزایی داشته که 2.92 تریلیون دلار آن سود عملیاتی بوده است. این سود عملیاتی (که تقریبا معادل 2.5 میلیارد دلار است) نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32 درصد و نسبت به سه‌ماهه دوم 87 درصد رشد داشته است. بد نیست بدانید از نخستین سه‌ماهه 2018 تاکنون، این بیشترین میزان سود عملیاتی در این بخش محسوب می‌شود. سامسونگ این موفقیت را به عواملی چون عرضه قدرتمند گلکسی نوت10، ترکیب محصولیِ بهتر و سودآوری بالاتر در بازار انبوه نسبت می‌دهد. به گفته سامسونگ، طی فصل اخیر فروش گلکسی نوت10 (با رشد دورقمی در حجم دستگاه‌های عرضه شده) از گلکسی نوت9 پیشی گرفت. کاهش هزینه‌ها – در نتیجه تکمیل پروسه گذار اسمارت‌فون‌های سری A – نیز در افزایش سودآوری این بخش بی‌تأثیر نبوده است.

در فصلی که گذشت، سامسونگ با عرضه اسمارت‌فون‌های نسل پنجم (مثل گلکسی نوت10، نوت10 پلاس و S10 5G) پیشتازی خود در دنیای موبایل را تحکیم کرد. عرضه گوشی تاشوی Galaxy Fold نیز بر این باور صحه می‌گذارد. بخش دیگر فعالیت‌های سامسونگ در بخش IM به کسب‌وکار شبکه مربوط است. از جمله اقدامات سامسونگ در این زمینه می‌توان به گسترش پوشش شبکه 5G در کره جنوبی و توسعه LTE در سایر کشورها اشاره کرد.

به احتمال زیاد، تأثیرات فصلی و بلاتکلیفی‌های اقتصاد جهانی، فروش موبایل در سه‌ماهه چهارم را با دشواری مواجه خواهد کرد، اما سامسونگ امیدوار است آن دسته از اسمارت‌فون‌های شرکت که برای عرضه در بازارهای انبوه به تولید می‌رسند (مثل اسمارت‌فون‌های جدید سری A) با فروش خوبی در فصل پایانی همراه باشند. البته در فصل پایانی 2019، فروش مدل های پرچمدار (مثل گلکسی نوت10) نسبت به زمان عرضه این محصولات کاهش خواهد یافت. این امر، در کنار افزایش هزینه‌های بازاریابی باعث شده تا سامسونگ برای فصل چهارم، کاهش سود را پیش‌بینی کند.

به اعتقاد سونگ میانگ-ساپ (Song Myung-sup)، تحلیلگر بازار، در سه‌ماهه پایانی سال جاری میلادی، مدل جدید نوت سامسونگ – که چندین ماه پیش عرضه شد – دیگر آن جذابیت اولیه را برای مشتری نداشته و لذا موجب کاهش عرضه و متعاقبا کاهش سود می‌شود. اما تمرکز روی اسمارت‌فون‌های مجهز به 5G و همچنین گوشی‌های هوشمند تاشو، از مهم‌ترین اولویت‌های سامسونگ برای سال آینده محسوب می‌شوند. افزایش سرعت دانلود تا 10 برابر نسبت به 4G، تنها یکی از مزیت‌های فناوری نسل پنجم است که امکان دانلود یک فیلم سینمایی HD را در یک چشم بر هم زدن، فراهم می‌کند. همچنین، جالب است بدانید سامسونگ به‌تازگی از طرحی رونمایی کرده که نشان می‌دهد این شرکت می‌تواند اسمارت‌فونی تاشو بسازد که پس از تا شدن به شکل مربع درمی‌آید. با توجه به تمرکز سامسونگ روی این مقوله، بعید نیست Galaxy Fold 2 در آوریل سال آینده رونمایی شود.

به گزارش مؤسسه Strategy Analytics، عرضه گوشی‌های هوشمند سامسونگ در فصل اخیر با 8 درصد رشد به 78.2 میلیون دستگاه رسید. از این منظر، سامسونگ بالاتر از اپلی قرار می‌گیرد که فروش آیفون‌هایش 3 درصد افت داشته است. به باور برخی کارشناسان، یکی از دلایل افزایش فروش گوشی‌های سامسونگ، به تحریم‌های آمریکا علیه هواوی مربوط می‌شود که این شرکت چینی را در عرصه بین‌المللی با مشکلاتی مواجه کرده است.

• راه‌کارهای ابزاری (DS)

سامسونگ در بخش راه‌کارهای ابزاری (متشکل از کسب‌وکار "نیمه رساناها" و "پنل‌های نمایشگر") به فروشی معادل 26.64 تریلیون وان و سود عملیاتی برابر با 4.24 تریلیون وان دست یافت.

فروش و سود عملیاتی سامسونگ در کسب‌وکار نیمه‌رساناها طی سه‌ماهه اخیر به‌ترتیب 17.59 و 3.05 تریلیون وان اعلام شده است. به این ترتیب، کسب‌وکار نیمه‌رساناها، همچنان پرسودترین بخش کمپانی سامسونگ در فصلی که گذشت لقب می‌گیرد. با این حال، مقایسه سود عملیاتی کسب‌وکار نیمه‌رساناها در سه‌ماهه سوم 2019 با سود این بخش در مدت مشابه سال قبل (13.65 تریلیون وان)، از افت 77 درصدی حکایت دارد که بسیار قابل‌توجه است.

عرضه اسمارت‌فون‌های جدید، ادامه گرایش به سمت حافظه‌های با چگالی بیشتر، استقبال از درایوهای SSD برای رایانه‌های شخصی و همچنین گسترش استفاده از حافظه‌های با چگالی بالا برای سرورها، از جمله عواملی بودند که در فصل اخیر تقاضا برای حافظه‌های NAND را بالا بردند. در رابطه با حافظه‌های DRAM، عواملی از قبیل تأثیرات فصلی، تأمین مجدد موجودی (برای پاسخ به فاکتورهای اقتصاد کلان جهانی، مثل تعرفه‌ها) و قوانین مربوط به صادرات مواد اولیه نیمه‌رساناها، منجر به افزایش تقاضای حافظه DRAM شده‌اند.

به گفته سامسونگ، طی فصل اخیر تقاضا برای حافظه‌های با ظرفیت بالا برای سرورها بالا رفت. همچنین در حوزه PC، به دنبال اتمام پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز 7، شاهد افزایش تقاضا برای جایگزینی سیستم‌های شرکتی بوده‌ایم. در عرصه موبایل نیز، تولید اسمارت‌فون با حافظه داخلی بیش از 8 گیگابایت، تقاضا برای حافظه‌های موبایلی را بالا برد.

افزایش تقاضا برای سنسورهای تصویری با رزولوشن بالا و قطعاتی مثل پروسسورهای موبایلی، آی‌سی‌های مدیریت انرژی و آی‌سی‌های درایور نمایشگر OLED برای گوشی‌های پرچمدار، موجب شد تا درآمد بخش System LSI در شرکت سامسونگ بهبود یابد. جالب است بدانید، سامسونگ با تجاری‌سازیِ سنسورهای 108 مگاپیکسلی (برای اولین بار در دنیا) بار دیگر نشان داد که در عرصه تکنولوژی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. همچنین، تقاضا برای پروسسورهای موبایلی بر مبنای لیتوگرافی 7 نانومتری (EUV (Extreme Ultraviolet و سنسورهای تصویری با رزولوشن بالا، درآمد سامسونگ در بخش Foundry Business را افزایش داد.

سنسور 108 مگاپیکسلی ISOCELL Bright سامسونگ

درآمد سامسونگ از راه فروش پنل‌های نمایشگر 9.26 تریلیون وان اعلام شده که از این میزان، 1.17 تریلیون وان سود عملیاتی این کسب‌وکار به شمار می‌رود. علی‌رغم کاهش درآمد این بخش نسبت به مدت مشابه سال گذشته (10.09 تریلیون وان)، به لطف فروش قدرتمند پنل‌های OLED در اندازه‌های کوچک تا متوسط، درآمد نسبت به فصل قبل (7.62 تریلیون وان) افزایش قابل‌توجهی داشت (این در حالی‌ست که به اذعان خود سامسونگ، عملکرد شرکت در رابطه با فروش نمایشگرهای بزرگ، در فصل اخیر ضعیف بوده است). تأثیرات مطلوب فصلی (از جمله تقاضای بالا از سوی مشتریان بزرگ و نرخ مناسب به کارگیری OLED) درآمد سامسونگ از راه فروش نمایشگر موبایل را بهبود بخشید. البته افت قیمت پنل‌های LCD، کسب‌وکار نمایشگرهای بزرگ موبایلی را تحت تأثیر قرار داد.

• اقلام الکترونیکی مصرفی (CE)

بخش اقلام الکترونیکی مصرفی یا CE، از دو کسب‌وکار "نمایشگرهای تصویری" و "لوازم خانگی دیجیتال" تشکیل می‌شود. طبق گزارش اخیر، درآمد سامسونگ در این بخش طی سه‌ماهه سوم 2019 معادل 10.93 تریلیون وان بوده که 0.55 تریلیون از این مبلغ، سود عملیاتی آن محسوب می‌شود. لذا، کم‌سودترین کسب‌وکار سامسونگ به همین بخش اطلاق می‌شود.

سود حاصل از فروش محصولات این بخش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تغییر محسوسی نداشته، اما در قیاس با فصل دوم، کمتر شده است. رقابت شدید بر سر قیمت در بازار جهانی، موجب شد تا سودآوری تلویزیون‌های سامسونگ نسبت به مدت مشابه سال قبل افت کند، اما به لطف فروش موفق تلویزیون‌های پیشرفته (مثل مدل‌های QLED و بسیار بزرگ)، رشد درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل حفظ شد. به لطف عرضه محصولات جدید (مثل یخچال‌های قابل سفارشی‌سازی سامسونگ موسوم به Bespoke)، همین اتفاق برای کسب‌وکار لوازم خانگی دیجیتال نیز رخ داده است. در فصل اخیر، تقاضا برای خرید لوازم دیجیتال در بازارهای توسعه‌یافته‌ای مثل آمریکای شمالی و اروپا راکد بوده، اما در عوض، فروش در بازارهای نوظهوری مثل هند، جبران مافات کرده است.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا