گزارش مالی شیائومی از سهماهه سوم سال 2019 – رکورد درآمدزایی در نزول موبایل
نمایش خبر
تاریخ : 1398/9/9 نویسنده: آرش افراسیابی | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، شیائومی Xiaomi |
بخش موبایل شرکت شیائومی در طی چند فصل اخیر افت مشخصی را تجربه کرده تا جاییکه مطابق گزارش IDC از بازار جهانی اسمارتفون در سهماهه سوم 2019 تعداد گوشیهای عرضه شده این کمپانی در حد فاصل ابتدای جولای تا پایان سپتامبر 2019 با افت سالیانه 3.3 درصدی به 32.7 میلیون عدد بالغ میشود. شیائومی با این رقم با وجود آنکه همچنان جایگاه چهارم را در بین پنج کمپانی برتر عرضهکننده گوشیهای هوشمند در جهان حفظ میکند اما ادامه افت و کاهش عرضه در این رده شاید به بهای از دست رفتن این جایگاه به نفع Oppo در آینده نزدیک تمام شود.
اوضاع موبایل شیائومی در چین، حتی از این نیز بحرانیتر به نظر میرسد و بر پایه گزارش IDC از بازار اسمارتفون چین در سهماهه سوم 2019، تعداد گوشیهای عرضه شده این برند در فصل سوم با افت شدید 30.5 درصدی به تنها 9.7 میلیون عدد میرسد. علت اصلی این افت را البته باید در موجسواری بیسابقه هواوی بر فراز احساسات ناسیونالیستی کاربران در این بازار (که به منفی شدن تراز هر سه شرکت دیگر ویوو، اوپو و شیائومی منجر شده است)، جستوجو نمود.
شیائومی اما با وجود این موارد به لطف عملکرد موفق سایر بخشهای خود، به بالاترین رکورد در بین سهماهههای سوم دست یافته تا جاییکه سود خالص 9.2 میلیارد یوانی آن در 9 ماه اول سال 2019 بدون احتساب سهماهه آخر از کل سود خالص سال گذشته فراتر رفته است. نرح سود ناخالص شیائومی در این دوره سهماهه، 8.2 میلیارد یوان اعلام شده که 25.2 درصد نسبت به سال گذشته با افزایش روبرو شده است. حاشیه 15.3 درصدی سود ناخالص و مجموع منابع نقدی 56.6 میلیارد یوانی از دیگر آمار ارائه شده در این گزارش است.
لِی جون (Lei Jun) پایهگذار و مدیرعامل شیائومی رشد ادامهدار و دلگرمکننده این شرکت را از نتایج استراتژی موتور دوگانه AIoT (ترکیبی از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء) و گوشی هوشمند دانسته و میافزاید: «پس از راه یافتن به لیست 2019 فورچون گلوبال 500 و فورچون گلوبال 2000 در ابتدای امسال، همچنین اولین حضور خود را در لیست فورچون فیوچر 50 و و لیست 100 شرکت دیجیتال برتر فوربس تجربه کردیم که بازتابی از به رسمیت شناختن جهانی شیائومی... در اقتصاد دیجیتال و استراتژی کسب و کار این شرکت است.» مدیرعامل شیائومی همچنین با اشاره به حرکت این مجموعه مطابق روندهای بازار در زمینه فناوری نسل پنجم شبکههای تلفن همراه، از ارائه حدافل 10 اسمارتفون 5G در سال 2020 خبر داد.
تعداد گوشیهای هوشمند به فروش رسیده شیائومی در این فصل 32.1 میلیون عدد اعلام شده که درآمدی برابر با 32.3 میلیارد یوان (نزدیک به 4.59 میلیارد دلار آمریکا) را برای این شرکت به همراه داشته اما نسبت به سال گذشته با 7.8 درصد کاهش روبرو شده است. شیائومی این افت را بیش از همه چیز به سیر نزولی بازار چین مرتبط میداند و در مقابل آن از پایبندی این مجموعه به اقدامات محتاطانه، بهینهسازی مداوم سبد کالا و حفظ یک جایگاه ثابت و مداوم در رده میانی و بالای بازار به پشتوانه مزایای سیاست چند برندی سخن میگوید. بهبود سودآوری محصولات در این رده از جمله موارد مثبت ذکر شده در این گزارش است؛ جاییکه حاشیه سود ناخالص بخش اسمارت فون در این فصل با رسیدن به 9 درصد، دومین فصل پیاپی رشد را به نمایش میگذارد. این رقم در سهماهه اول سال جاری 3.3 بوده و در سهماهه دوم نیز به 8.1 درصد رسیده است. مطابق این گزارش قیمت فروش متوسط (ASP) گوشیهای هوشمند شیائومی در چین با افزایش سالیانه 4.6 درصدی روبرو شده که این امر با وجود کاهش تعداد گوشیهای عرضه شده، در کنترل درآمد، نقش پر رنگی را ایفا میکند.
با وجود عملکرد نچندان فوقالعاده بخش موبایل شرکت شیائومی، کسب و کار AIoT (هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء) این شرکت روزهای درخشانی را پشت سر میگذارد تا جاییکه تا پایان سپتامبر 2019 تعداد دستگاههای اینترنت اشیاء (به جز گوشیهای هوشمند و لپتاپها) در پلتفرم IoT شیائومی با رشد 62 درصدی به نزدیک به 213 میلیون عدد میرسد و تعداد کاربرانی که از 5 دستگاه یا بیشتر در این پلتفرم استفاده میکنند (به جز گوشیهای هوشمند و لپتاپ) نیز با رشد 78.7 درصدی به 3.5 میلیون عدد بالغ میشود.
درآمد بخش اینترنت اشیاء و سبک زندگی (IoT and lifestyle) شیائومی که تلویزیونهای هوشمند این شرکت نیز بخشی از آن به حساب میآید با افزایش 44.4 درصدی نسبت به سال گذشته به 15.6 میلیارد دلار بالغ میشود که روند مثبت آن از سهماهه سوم سال 2018 تا به امروز ادامه یافته است. عرضه جهانی تلویزیونهای هوشمند شیائومی در این نوبت با رشد 59.8 درصدی به 3.1 میلیون رسیده و به گفته مجموعه All View Cloud این شرکت با سهم بازار 16.9 درصدی در حال حاضر از لحاظ تعداد عرضه، برترین ارائهکننده تلویزیون در کشور چین به حساب میآید. مطابق ادعای شیائومی، این برند همچنین در بین 5 کمپانی برتر جهانی در زمینه ارائه تلویزیون به بازار نیز قرار دارد.
شیائومی در توسعه کسب و کار خود به بازارهای خارج از کشور چین نیز موفق ظاهر شده جاییکه درآمد حاصل از این کسب و کار در حارج از چین در سهماهه سوم با رشد 17.2 درصدی به 26.1 میلیارد یوان (3.71 میلیارد دلار) رسیده که 48.7 درصد از کل درآمد شیائومی در سهماهه سوم را به خود اختصاص میدهد. شیائومی در پایان گزارش خود از عملکرد مثبت این مجموعه در بازارهای کلیدی اروپای غربی و همچنین جایگاه مستحکم این برند در بازار هند سخن میگوید که در این دومی به گفته IDC جایگاه اول شیائومی در طی 9 فصل متوالی بدون تغییر مانده است.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها