گزارش مالی شیائومی از سهماهه سوم 2018 – تبدیل ضرر به سود
نمایش خبر
تاریخ : 1397/9/1 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، شیائومی Xiaomi |
واحد خبر mobile.ir : خبرگزاری رویترز در روز دوشنبه 19 نوامبر 2018 (28 آبان 1397) با انتشار گزارشی به نقل از کمپانی شیائومی، نتایج مالی این شرکت را در سومین فصل از سال 2018 مورد بررسی قرار داد. طبق این گزارش، شیائومی در فصل اخیر به سودی معادل 2.48 میلیارد ین (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 357.23 میلیون دلار) دست یافته است. این در حالیست که پنج نفر از کارشناسان مؤسسه مالی Refinitiv Eikon، میانگین سود شیائومی در این فصل را چیزی حدود 1.92 میلیارد یوان تخمین زده بودند. همچنین، مقایسه رقم سود شیائومی در فصل اخیر، با ضرر 11 میلیارد یوانی این کمپانی در مدت مشابه سال گذشته، نشان از حرکت رو به جلوی این شرکت طی یک سال اخیر دارد.
رویترز عملکرد خوب شیائومی – که به مراتب فراتر از برآورد تحلیلگران بوده – را به فروش قدرتمند در هند و اروپا نسبت میدهد. البته به گفته شیائومی، علیرغم افزایش 49.1 درصدی درآمد به 50.85 میلیارد یوان، میزان سود عملیاتی با 38.4 درصد افت، به رقم 3.59 میلیارد یوان کاهش یافته است. این نتایج ضد و نقیض، در حالی رقم میخورد که خرید گوشیهای هوشمند در چین و خارج از آن با کندی پیش میرود. ناگفته نماند، زمانی شیائومی پرفروشترین برند اسمارتفون در چین محسوب میشد. با تمام این اوصاف، طبق آمار مؤسسه تحقیقاتی IDC، حدود یک چهارم بازار جهانی اسمارتفون در نیمه نخست سال 2018 به گوشیهای شیائومی، Oppo و Vivo اختصاص داشته است.
در کنار حضور در بازارهای کشورهایی مثل اندونزی و تایلند، هند و اروپا از جمله بازارهایی به شمار میروند که رشد شیائومی در آنها با بیشترین سرعت تحقق یافته است. عمده موفقیت شیائومی در بازار هند، مرهون عرضه سری اسمارتفونهای مقرونبهصرفه Redmi بوده است. دروازههای اروپا نیز برای نخستین بار در سال 2017 به روی شیائومی باز شد و روسیه و اسپانیا اولین کشورهای اروپایی بودند که مردم آنها توانستند کار کردن با دیوایسهای شیائومی را تجربه کنند. چندی پیش نیز گوشی پرچمدار Mi 8 Pro در بریتانیا عرضه شد.
اما تحلیلگران بر این باورند که تنها راه افزایش سودآوری شیائومی، بهبود فروش پرچمدارهای این شرکت است. در حال حاضر به لطف عرضه انبوه اسمارتفونهای ارزان قیمت، سهم قابلتوجهی از بازار جهانی در اختیار شیائومی است، اما همین قیمت پایین، دست شیائومی را از رسیدن به سود فراوان کوتاه کرده است. به اعتقاد کارشناسان، ورود به بازارهای جدید نیز گزینه دیگریست که شیائومی باید به منظور کسب سود بیشتر در دستور کار خود قرار دهد.
شیائومی برای هدف قرار دادن مصرفکنندگان خاص، برندهای جدیدی را به سبد اسمارتفونهای خود افزوده است. همزمان با انتشار نتایج مالی سهماهه سوم، شیائومی همکاری خود با شرکت Meitu را نیز رسانهای کرد. کمپانی چینی Meitu علاوه بر طراحی اپلیکیشنهای عکاسی (که در میان زنان جوان از محبوبیت خاصی برخوردار است) در عرصه تولید گوشیهای هوشمند نیز دستی بر آتش داشته و با شروع همکاری بین شیائومی و Meitu، شیائومی میتواند گوشیهای خود را تحت این برند نیز به فروش برساند.
از دیگر فعالیتهای شیائومی در راستای گسترش بازار خود، میتوان به عرضه گوشیهای Black Shark و Pocophone اشاره کرد. Black Shark اسمارتفونیست که مخصوص گیمرها طراحی شده و Pocophone F1 – که در هند Poco نام گرفته – مشخصات یک پرچمدار را با قیمتی بسیار مناسب ارائه میکند.
به گفته مو جیا (Mo Jia)، تحلیلگر سازندگان چینی در مؤسسه تحقیقاتی Canalys، تلاش شیائومی برای فروش دیوایسهای گران قیمتتر، مستلزم آن است که برداشت و نظر مردم درباره برند شیائومی تغییر کند. در حال حاضر، عمده اسمارتفونهای عرضه شده از سوی شیائومی را سری گوشیهای Redmi تشکیل میدهد، لذا به اعتقاد مو جیا، شیائومی هنوز هم در بین مردم به برند سازنده گوشیهای رده پایین شناخته شده و زدودن این چهره از شیائومی دشوار است.
یکی از برنامههای شیائومی، آن است که خود را از یک شرکت تولیدکننده گوشی هوشمند به یک کمپانی نرمافزاری تبدیل کند. همزمان با عرضه اولیه سهام شیائومی در بورس و تبدیل شرکت به سهامی عام، لی جان (Lei Jun)، بنیانگذار شیائومی، از سرویسهای اینترنتی به عنوان آینده این شرکت و وجه تمایز آن نسبت به دیگر سازندگان موبایل یاد کرد. البته منظور وی تبلیغاتی بوده که شیائومی روی اپلیکیشنهای ساخت خود به نمایش میگذارد.
در همین راستا بد نیست بدانید، کسبوکار سرویسهای اینترنتی شیائومی در همین مدت کوتاه، عملکرد بسیار موفقی داشته است. طبق گزارش اخیر، طی سهماهه سوم 2018، رشد درآمد کسبوکار گوشیهای هوشمند شیائومی 36.1 درصد بوده، در حالی که رشد درآمد کسبوکار سرویسهای اینترنتی 85.5 درصد گزارش شده است. البته با توجه به نوپا بودن این بخش، سهم آن از فروش با سهم فروش اسمارتفونها قابل مقایسه نیست. آمارها نشان میدهد، 64.6 درصد از مجموع فروش شیائومی به گوشیهای هوشمند اختصاص داشته و سرویسهای اینترنتی تنها 9.3 درصد از فروش شرکت را تشکیل میدهند.
این دومین سری از نتایج مالی شیائومی پس از عرضه اولیه سهام آن در بورس محسوب میشود. پس از عرضه اولیه سهام شیائومی در بورس – که در ماه ژوئن رقم خورد و 4.72 میلیارد دلار از این راه عاید شرکت شد – ارزش این کمپانی به حدود 54 میلیارد دلار افزایش یافت. این در حالیست که کارشناسان اقتصادی برآورد کرده بودند که با این اقدام، ارزش کمپانی شیائومی به 100 میلیارد دلار برسد.
تنزل قیمتها و فروش با قیمت پائینتر در بازار سهام چین از یک سو و نگرانیها درباره رکود صنعت تکنولوژی در این کشور از سوی دیگر موجب شده تا از آغاز فعالیت شیائومی در بازار سهام، ارزش سهام این شرکت حدود 20 درصد افت کند.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها