گزارش IDC از بازار اسمارتفون در سهماهه سوم 2019 – رشدی مدیون پیشرفت همهجانبه هواوی در چین
نمایش خبر
تاریخ : 1398/8/18 | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo |
با بررسی مناطق جغرافیایی رشد عرضه در رده اسمارتفون باید از نقش رهبری هند در بین بازارهای نوظهور سخن گفت؛ جاییکه حضور گسترده برندهای چینی در این بازار از جمله عوامل اصلی مثبت شدن روند رشد در این فصل به حساب میآید. رویکرد بازار چین در این نوبت به تحکیم پنج برند اصلی بازار تعلق دارد جاییکه تمامی شرکتهای اصلی تولیدکننده موبایل در این کشور دست به افزایش عرضه جهت دستیابی به فروش بالاتر در روز مجردها زدهاند. روز مجردها (11.11 یا 11 نوامبر) در چین معادل جمعه سیاه یا بلکفرایدی در بازارهای آمریکاییست و مشابه آن تخفیفهای گستردهای در این روز عرضه میشود.
دیگر نکته جالبتوجه در این گزارش ادامه روند مثبت شرکت هواوی با وجود ادامه تحریمهای آمریکا علیه این کمپانیست. ملیسا چاو (Melissa Chau) مدیر تحقیقاتی شرکت IDC در همین رابطه ضمن اشاره به روبرو شدن هواوی با چالشهای مختلف در بسیاری از بازارهای بینالمللی از تحکیم بازار این برند در چین سخن به میان میآورد. وی میافزاید: «سامسونگ با افزایش [تولید گوشیهای] سری A ارزانقیمتتر، بیشترین نفع را در سطح جهانی از مشکلات هواوی برده، در حالیکه در چین، دیگر رقبای داخلی از سوی هواوی تحت فشار بودهاند.»
ریان ریث (Ryan Reith) معاونت ارشد بخش برنامه موسسه IDC رشد مثبت بازار گوشیهای هوشمند را نشانهای از روند در جریانِ افزایش تقاضا برای موبایل با وجود چالشهای متعدد اقتصاد کلان در سطح جهانی بر میشمرد. وی میافزاید: «تعداد عوامل ایفاکننده نقش در زمینه رقابت باورنکردنی هستند. مشخص است که هواوی به [روند] ساخت سودهای بزرگ در چین (که همچنان بزرگترین بازار جهانی موبایل باقی مانده است) ادامه میدهد. اپل بسیاری از پیشبینیها را در هم شکسته و با وجود روبرو شدن با بادهای مخالف چالشبرانگیز به ارائه حجم قدرتمند [ی از کالا] در بازارهای رشد یافته و بالغ ادامه میدهد و از همه مهمتر در این سهماهه، برای اولین بار، 5 شرکت اصلی سازنده [گوشیهای هوشمند] بیش از 70 درصد عرضه جهانی اسمارتفون را در اختیار دارند. این صنعت و چشماندازه فروشندگان [در آن] هنوز چالشبرانگیز است اما همراه با آن رویکرد تحکیم و تثبیت [برندها] نیز به رشد خود ادامه میدهد.»
در ادامه به آمار تفکیکی پنج برند برتر بازار اسمارتفون در سهماهه سوم سال 2019 از نگاه مجموعه IDC میپردازیم.
1- سامسونگ
شرکت سامسونگ در سهماهه سوم سال 2019 در مجموع 78.2 میلیون گوشی هوشمند را به بازار عرضه کرده که در مقایسه با 72.2 میلیون سال گذشته با افزایش 8.3 درصدی روبرو شده است.
سهم بازار سامسونگ نیز به تناسب این افزایش، بهبود یافته و از 20.3 درصد به 21.8 درصد رسیده است. IDC، عامل موفقیت سامسونگ را ارائه گوشیهای رده پایین تا میانی سری A عنوان کرده که به خصوص به پر کردن جای خالی هواوی در این رده کمک فراوانی نمودهاند.
2- هواوی
هواوی در این بازه زمان بسیار بهتر از حد انتظار ظاهر شده که این امر را باید تقریبا بهطور کامل به تمرکز این شرکت بر بازارهای داخلی چین به خصوص شهرهای رده پایین مرتبط دانست؛ البته پر کردن انبارهای کالا با توجه به آینده نامعلوم با سرویسهای موبایلی گوگل نیز در این افزایش بیتأثیر نبودهاند. تعداد گوشیهای عرضه شده هواوی در این نوبت، 66.6 میلیون عدد عنوان شده که افزایش 28.2 درصدی آن نسبت به 52 میلیون سال قبل، بیشترین میزان رشد در بین 5 برند اصلی بازار به حساب میآید.
سهم بازار هواوی در این نوبت نیز از 14.6 درصد سال پیش به 18.6 رسیده که حالا فاصله ناچیزی با سامسونگ در صدر جدول دارد. عملکرد مثبت هواوی در این نوبت با وجود آنکه با حس ناسیونالیستی چینیها نسبت مستقیم پیدا میکند اما رابطه مستحکم این برند با کانالهای توزیع محلی و سبد کالای متنوع شرکت نیز در آن نقش ایفا کردهاند. یک چالش پیش روی هواوی در آینده نزدیک چگونگی خالی کردن حجم بزرگ موجودی انبار گوشیهای 4G در شرایطیستکه اکثر کاربران برای تهیه محصولات 5G لحظهشماری میکنند.
3- اپل
سهماهههای سوم در انتظار برای معرفی آیفونهای جدید معمولا با پایینترین میزان عرضه گوشیهای هوشمند اپل همراه است و امسال نیز با وجودیکه نسبت به پیشبینیهای صورت گرفته، اندکی بهبود دیده میشود اما به تغییر چندانی در این رویه نمیتوان اشاره کرد. تعداد آیفونهای عرضه شده این کمپانی در فصل سوم 2019 به 46.6 میلیون عدد میرسد که نسبت به سال گذشته با 0.6 درصد کاهش روبرو شده و سهم بازار آن نیز از 13.2 درصد سال پیش به 13 درصد کاهش یافته است.
IDC یکی از عوامل کاهش نیافتن بیش از حد عرضه آیفونهای اپل در این فصل را فروش تعداد گوشی ریفوربیش (تعمیر و اصلاح شده از سوی شرکت سازنده) عنوان میکند که با افزایش تعداد گوشیهای فعال این کمپانی، روی درآمد نیز تأثیر مثبت داشته است. آیفونهای جدیدتر بهخصوص خانواده آیفون 11 و آیفون XR با بهدست آوردن سهم بازار قدرتمند در بازارهای مهمی مثل آمریکا و اروپای غربی عملکرد بسیار خوبی را در این سهماهه از خود به جای گذاشتهاند که این سهم احتمالا در سهماهه چهارم با ادامه فروش آیفونهای جدید و فصل تعطیلات پیش رو، افزایش پیدا خواهد کرد.
4- شیائومی
تعداد گوشیهای عرضه شده شیائومی در فصل سوم 2019 به 32.7 میلیون عدد میرسد که نسبت به سال قبل با 3.3 درصد کاهش روبرو شده است. سهم بازار این برند نیز که سال گذشته 9.5 درصد بود حالا کمتر شده و به 9.1 درصد میرسد. به گفته IDC، بازار داخلی چین برای اولین بار شاهد عرضه کمتر از یکسوم گوشیهای شیائومی در یک فصل بوده و بیشتر این عرضه در بازار هدف اول این شرکت یعنی هند صورت پذیرفته است.
عرضه گوشیهای هوشمند شیائومی در بازار چین با وجود معرفی سری جدید CC با هدف جذب خانمهای جوان، با کاهش همراه بوده که این کاهش را بیش از همه چیز باید به فشار هواوی مرتبط دانست. بازار بزرگ هند راه فرار اصلی شیائومی از اوضاع نابسامان داخلیست که موفقیت در آن با تحکیم کانالهای فروش آفلاین و گسترش شبکه فروشگاهی Mi Store و آنچه شرکای ترجیحداده شده شیائومی یا Mi Preferred Partners خوانده میشود، صورت میپذیرد.
5- Oppo
جایگاه پنجم این لیست مثل سال گذشته به Oppo تعلق دارد که با عرضه 31.2 میلیونی و افزایش سالیانه 4.1 درصدی، با اختلافی ناچیز پس از شیائومی قرار میگیرد. سهم بازار این برند 8.7 درصد عنوان شده که 0.3 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. به گفته IDC، اوپو نیز تمرکز خود را به بازارهای خارج از چین معطوف ساخته و لحظهبهلحظه به هدف خود برای عرضه بیش از 50 درصد گوشیهای هوشمند خود در خارج از کشور چین نزدیک میشود.
سری Reno و A9 تولیدات اصلی اوپو در بازارهای داخلی چین را تشکیل میدهند و در بازار هند نیز به جز سری Reno که به مستحکمتر شدن سبد کالای اوپو در رده بالای بازار کمک فراوانی کرده است، سری K با عرضه آنلاین، نقش مهمی ایفا میکند.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها