گزارش IHS Markit از بازار جهانی اسمارت‌فون در دومین فصل 2019- اوپو جای اپل را گرفت

نمایش خبر

تاریخ : 1398/5/19        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، سامسونگ Samsung ، آلکاتل Alcatel ، اپل Apple ، ال جی LG ، موتورولا Motorola ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : بر اساس جدیدترین گزارش IHS Markit که در روز 5 آگوست سال جاری میلادی (14 مرداد 1398) منتشر شد، افت بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2019 برای هفتمین دوره پیاپی ادامه یافته است. مطابق یافته‌های این موسسه تحقیقاتی، تعداد گوشی‌های هوشمند ارائه‌شده در فصل اخیر به 331.2 میلیون دستگاه رسیده که از کاهش 3.6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند. به همین ترتیب، گزارش موسسات پژوهشی مانند IDC از بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2019 هم کاهش رشد این بازار را در فضایی پرتنش نشان می‌دهد که بخشی از آن را می‌توان با رویارویی تجاری میان آمریکا و چین از یک سو و کشمکش تجاری بین ژاپن و کره جنوبی از سوی دیگر مرتبط دانست.

IHS Markit Smartphone Market Report Q2 2019

این شرایط در واقع ادامه روند رکود و افت در بازار گوشی‌های هوشمند است که از سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۷ آغاز شده است. البته روند نزولی عرضه اسمارت‌‌فون در سه‌ماهه دوم سال جاری بسیار گسترده بوده، چنان که در میان ده تولیدکننده برتر بازار، تنها چهار شرکت سامسونگ، هواوی، اوپو و TCL آلکاتل به رشد سالانه در فصل اخیر دست یافته‌اند.

همان طور که اشاره شد خبر بد برای بازار گوشی‌های هوشمند، ثبت هفتمین دوره متوالی کاهش عرضه طی سه‌ماهه دوم 2019 است، اما خبر بدتر آن است که تحریم‌های اِعمال‌شده ایالات متحده آمریکا علیه هواوی در اواسط سه‌ماهه دوم آغاز شده و از همین رو، نتایج آن هنوز به صورت کامل آشکار نشده است. تا اینجا به نظر می‌رسد کمپانی چینی در برابر موج تحریم به خوبی مقاومت کرده و در سه‌ماهه منتهی به ژوئن سال جاری میلادی موفق به عرضه 58.7 میلیون واحد گوشی هوشمند شده است که در مقایسه با 59.1 میلیون دستگاه اسمارت‌فونی که در فصل نخست 2019 وارد بازار کرده، کمتر از یک درصد کاهش را نشان می‌دهد. با این حال آمار IHS Markit نشان می‌دهد که تعداد گوشی‌های عرضه‌شده هواوی نسبت به زمان مشابه سال گذشته، 8 درصد افزایش یافته است. سهم بازار این شرکت از بازار اسمارت‌فون نیز در سه‌ماهه اخیر زیاد شده و به 18 درصد رسیده که 2 درصد بیشتر از سال گذشته است.

IHS Markit Smartphone Market Report Q2 2019

10 کمپانی برتر ارائه‌‌کننده اسمارت‌فون در جهان در سه‌ماهه دوم سال 2019

البته با وجود کاهش فروش خارجی هواوی، دستیابی به این میزان عرضه از طریق حضور موثرتر در بازار داخلی چین میسر شده است. از آنجا که هواوی و زیرمجموعه‌های آن از روز 15 می 2019 (25 اردیبهشت 1398)، یعنی میانه فصل دوم، در فهرست ممنوعیت وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفته‌اند، هنوز به طور کامل نمی‌توان نتایج تحریم را بررسی نمود. IHS Markit برآورد دقیق آثار ناشی از این مسأله را به سه‌ماهه‌ بعدی موکول کرده و در همین حال تأکید کرده است که به احتمال بسیار این کمپانی در فصل سوم سال جاری میلادی با کاهش عرضه مواجه خواهد شد.

به گفته جوسی هُنگ (Jusy Hong)، مدیر تحلیل و پژوهش IHS، هواوی در حوزه گوشی‌های هوشمند به خوبی از پسِ طوفان برآمده و به دنبال عملکرد قوی در سه‌ماهه نخست، یکی از معدود تولیدکنندگان اسمارت‌فون بوده که در سه‌ماهه دوم بر خلاف روند منفی جهانی حاکم بر بازار عمل کرده است. هواوی افت عرضه‌‌ محصولات خود را در جهان با افزایش فروش در بازار چین جبران کرده است. با این حال، تاثیر تحریم احتمالا در سه‌ماهه سوم سال جاری در بخش کسب‌وکار بین‌المللی هواوی آشکار خواهد شد.

اگر چه به نظر می‌رسد در پسِ پرده توافقاتی برای برقراری مجدد ارتباط میان این شرکت و تأمین‌کنندگان آمریکایی صورت گرفته است، اما پژوهشگران IHS Markit عقیده دارند که تأثیر تحریم در سه‌ماهه سوم همچنان دامن‌گیر هواوی خواهد بود و این کمپانی در فصل منتهی به سپتامبر 2019 کاهش فروش را در بازارهای بین‌المللی تجربه خواهد کرد.

تثبیت موقعیت سامسونگ

سامسونگ به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی هوشمند در جهان، سه‌ماهه دوم 2019 را با سهم بازار ۲۳ درصدی به پایان رساند. این شرکت موفق به عرضه 75.1 میلیون واحد گوشی به بازار در این بازه زمانی شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6 درصد افزایش را نشان می‌دهد. به علاوه، به نظر می‌رسد سامسونگ آماده آن است که با افزایش سهم بازار خود در اروپا و آمریکای جنوبی، جای خالی هواوی را در این مناطق پر کند. البته برای ارزیابی منافع حاصل از چالش هواوی در بازارهای جهانی، زمان بیشتری مورد نیاز است. با این حال و در همین ابتدای کار، سهم بازار سامسونگ در فصل گذشته به ۲۳ درصد رسیده که نسبت به سه‌ماهه دوم سال 2018 دو درصد افزایش را نشان می‌دهد.

Samsung Galaxy A50

Samsung Galaxy A50

در این شرایط ادامه تمرکز سامسونگ بر کاربرد فناوری‌های جدید و نوآورانه در بخش‌ وسیع‌تری از سبد کالای خود از اهمیت محوری برخوردار است. رقابت موثر با تولیدکنندگان پرقدرت چینی بر اجرای پرسرعت و تنظیم و اصلاح سریع متکی خواهد بود. مقیاس گسترده جهانی و سبد کالای متنوع به سامسونگ کمک خواهد کرد تا در ادامه سال، سهم بازار هواوی را در اروپا و آمریکای لاتین از آنِ خود سازد؛ مناطقی که دوره طولانی تردید در مورد برند هواوی باعث تأثیر منفی بر رفتار مصرف‌کنندگان خواهد شد.

مواجهه اپل با چالش‌های بازار اسمارت‌فون

اپل در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2019 جایگاه سوم خود را در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند به شرکت چینی اوپو واگذار کرده و به مکان چهارم فهرست کمپانی‌های برتر عرضه‌کننده رضایت داده است. یافته‌های IHS Markit نشان می‌دهد که اپل در فصل اخیر همچنان با چالش‌های مرتبط با عرضه مواجه بوده است؛ روندی که به نظر نمی‌رسد در کوتاه مدت برطرف شود. غول کوپرتینویی طی فصل اخیر 35.3 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار کرده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 14.6 درصد افت را نشان می‌دهد.

بر اساس تحلیل IHS Markit، بخشی از افت عرضه اپل با نبود انعطاف‌پذیری قیمتی و خودداری اپل از ارائه تخفیف قابل توجه در نمونه‌های قدیمی‌تر مرتبط است که سبب می‌شود این مدل‌ها سخت‌تر به فروش برسند. اگر چه اپل تلاش‌های تبلیغاتی خود را افزایش داده و به طور مثال برنامه‌هایی برای تعویض آیفون‌های نو با کارکرده (که البته به سود شرکت ضربه می‌زنند) طراحی نموده، اما به نظر می‌رسد این طرح‌ها، دست کم تاکنون، کارایی چندانی نداشته است. از طرف دیگر قیمت بالای آیفون‌های جدیدتر را نیز به عنوان عامل موثری بر کاهش عرضه این کمپانی نباید از نظر دور داشت. بنا بر اعلام اپل درآمد حاصل از فروش آیفون در سه‌ماهه اخیر، در مقایسه با سال گذشته با کاهش 11.8 درصدی روبه‌رو شده، در حالی که بخش پوشیدنی‌ها (شامل پوشیدنی‌ها/ Home/لوازم جانبی) با افزایش چشمگیر 48 درصدی، بیشترین رشد درآمد را داشته است.

تغییر جایگاه برندگان و بازندگان

کمپانی اوپو سه‌ماهه موفقی را پشت سر گذشته و میزان عرضه خود را با 13 درصد رشد سالانه از 31.9 میلیون واحد اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2018 به 36.2 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در فصل گذشته افزایش داده است. این کمپانی در فرآیند راه‌اندازی فناوری نسل پنجم به عنوان یکی از شرکای کلیدی اپراتورهای اروپایی عمل کرده و حتی بدون در اختیار داشتن سهم قابل توجهی از بازار کشورهای این منطقه، ارزش خود را برای اپراتورهای اروپایی به خوبی آشکار ساخته است. از این رو آینده نزدیک نیز برای اوپو نویدبخش ادامه مسیر رشد خواهد بود.

Oppo Reno 10x Zoom

Oppo Reno 10x Zoom

شرکت نسبتا نوپای چینی در این بازه زمانی با پشت سر گذاشتن اپل توانسته جایگاه سوم را از آنِ خود سازد. اوپو بیش از همه بر گسترش حضور خود در بازارهای اروپا و هند متمرکز است و با راه‌اندازی فناوری نسل پنجم در اروپا، فرصت بسیار مناسبی برای عرضه نخستین گوشی‌های مبتنی بر 5G و تقویت روابط خود با اپراتورهای اروپایی در اختیار خواهد داشت.

شیائومی در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2019 نتوانست از پسِ فشار رقابت با اوپو و ویوو به خوبی برآید و در مقایسه با 32.1 میلیون واحد اسمارت‌فون عرضه‌شده در فصل دوم سال گذشته، به عرضه 31.9 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سه‌ماهه اخیر اکتفا کرده است. تمرکز اصلی شیائومی هم مانند اوپو به بازارهای هند و اروپا معطوف است و در میان تولیدکنندگانی قرار می‌گیرد که گوشی‌های مبتنی بر 5G را در اروپا عرضه می‌کنند. البته اپراتورهای اروپایی در کنار این دو شرکت، محصولات سامسونگ و وان‌پلاس را نیز به عنوان دستگاه‌های سازگار با شبکه نسل پنجم به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

کشور هند در میان بازارهای مختلف، نقشی محوری را در کسب‌وکار شیائومی در خارج از مرزهای چین ایفا می‌کند. با این حال، اوپو و ویوو نیز حضور خود را در این کشور گسترش می‌دهند و همین امر رقابت میان این تولیدکنندگان چینی را شدت بخشیده است. شیائومی نیز همچون اوپو توجه خاصی به توسعه و استقرار فناوری نسل پنجم و عقد قرارداد با اپراتورهای اروپایی نشان می‌دهد. در واقع مشکلات پیش روی هواوی این فرصت را برای شیائومی و اوپو، در کنار سامسونگ و وان‌پلاس ایجاد کرده است تا به سازندگان کلیدی اسمارت‌فون برای پشتیبانی از نخستین شبکه‌های 5G در اروپا تبدیل شوند.

تولیدکننده دیگری که رشد مثبتی را در این سه‌ماهه به ثبت رساند TCL آلکاتل بود. این شرکت 3.8 میلیون واحد اسمارت‌فون را در فصل گذشته به بازار عرضه کرده که رشد 16 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته برای آن به ارمغان آورده است.

پژوهشگران IHS Markit مهم‌ترین بازندگان رقابت در قاره کهن یعنی اروپا را هواوی و ال‌جی می‌دانند که اولی در اثر تحریم‌های ایالات متحده و دومی به دنبال کاهش 21 درصدی فروش اسمارت‌فون‌ در فصل منتهی به ژوئن 2019، سه‌ماهه مطلوبی را سپری نکرده‌اند.

ادامه شرایط سخت برای اکثر تولیدکنندگان در بازار اسمارت‌فون

برای سایر تولیدکنندگان گوشی هوشمند شرایط کسب‌وکار پیوسته در حال دشوارتر شدن است و تنها در مواردی معدود، برخی شرکت‌ها نشانه‌هایی از بازگشت و افزایش سهم بازار را از خود نشان می‌دهد. به طور مثال، ال‌جی الکترونیکس همچنان در بخش ارتباطات موبایلی خود با چالش مواجه است. همان طور که اشاره شد، عرضه اسمارت‌فون این کمپانی کره‌ای در فصل دوم سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 21 درصد کاهش یافته است. رقمی که به دنبال کاهش 24 درصدی سه‌ماهه نخست، وضعیت دشوار مدیران ال‌جی را در این بخش از کسب‌وکار شرکت نشان می‌دهد. به گفته هُنگ «ال‌جی ظاهرا در روند راه‌اندازی فناوری نسل پنجم در اروپا، رقابت را به شیائومی، اوپو، وان‌پلاس و سامسونگ واگذار کرده است.»

متمرکز شدن سهم بازار میان تولیدکنندگان برتر

مجموع سهم بازار شش تولیدکننده برتر در سه‌ماهه دوم از 80 درصد کل عرضه جهانی فراتر رفته است. امری که تمرکز بیشتر و سطوح بالاتر انحصار را در این بازار نشان می‌دهد و چشم‌انداز رقابت جدی‌تر میان تولیدکنندگان اصلی را در ادامه سال پیش روی تحلیلگران می‌گشاید.  

منبع : IHS Markit


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا