گزارش کانترپوینت از بازار جهانی موبایل در سهماهه سوم 2019: چین و هند، شفابخشهای بازار
نمایش خبر
تاریخ : 1398/8/11 نویسنده: آرش افراسیابی | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، ریلمی Realme ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، ال جی LG ، موتورولا Motorola ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo |
شوبیت سریواستاوا (Shobhit Srivastava) از تحلیلگران موسسه کانترپویت در این رابطه میگوید: «بازار جهانی گوشیهای هوشمند، یک دوره طولانی از رکود سالیانه ادامهدار را در سهماهه سوم 2019 به لطف افزایش عرضه در هند و چین، دو بازار با تمرکز بالا برای هر بازیگر زنجیره ارزش موبایلی پشت سر گذاشته است. در هند شرکتهای تولیدکننده اسمارتفون آمادهسازی برای فصل جشن دیوالی را با برپایی کانال[های فروش] مطمئن زودتر [از موعد] آغاز کردهاند. در چین، هواوی، اوپو و ویوو (گروه موسوم به HOV)، به مشاهده تقاضای مطمئن در کانال[های فروش] پیش از تعطیلات National Day Golden Week در ماه اکتبر که بازار را به سمت رشد فصلی مثبت 6 درصدی سوق خواهد داد، ادامه میدهند. این [موضوع] همراه با فصل تعطیلات پیش رو در سهماهه بعدی، باید به ارتقاء تقاضای کلی [در بازار] اسمارتفون و یک قلمرو رشد مثبت برای نیمه دوم امسال در مقایسه با سال گذشته منجر شود.»
تاران پاتاک (Tarun Pathak) معاون بخش تحقیقات موسسه کانترپوینت به طور مشخص از عملکرد هواوی در این فصل سخن میگوید جاییکه تحریمهای آمریکا به گفته این مدیر تحقیقاتی، تأثیری بر عرضه و رشد هواوی در سهماهه سوم سال جاری میلادی نداشته و تمرکز بر بازار چین برای جبران کاهش فروش بازارهای بینالمللی با برانگیختن احساسات وطنپرستانه کاربران داخلی از یک سو و استراتژی تهاجمی go-to-market از سوی دیگر، به خوبی به این برند در ارتقاء و حفظ سهم بازار آن کمک کردهاند. استراتژی go-to-market در واقع طرح و برنامه یک مجموعه برای بهکارگیری نیروهای داخلی و خارجی خود، جهت ارائه پیشنهاد ارزشمند کمپانی (Value Proposition یا گزارهای که کاربران را به خرید و استفاده از کالا یا سرویس یک شرکت تشویق میکند) به کاربران و دستیابی به یک مزیت رقابتیست. به گفته پاتاک، در خارج از چین البته شکاف در حال گسترشی برای هواوی در بازارهای خارجی مثل اروپا، آمریکای لاتین و خاورمیانه به دلیل ارائه نشدن مدلهای جدید مجهز به سرویسهای گوگل در حال شکلگیریست که موقعیتهای جدیدی را پیش روی رقبای هواوی به خصوص سامسونگ، شیائومی و دیگران جهت تصاحب این بازارها، میگشاید.
محققان کانترپوینت در رابطه با موفقیت ارتباطات نسل پنجم مخابراتی یا 5G نیز ابراز امیدواری کرده و روند توسعه آن را سریعتر از دوران 4G توصیف میکنند. به گفته پیتر ریچاردسون (Peter Richardson) از دیگر مدیران تحقیقاتی کانترپوینت، اسمارتفونهای 5G با رشد پیاپی 200 درصدی در حال حاضر 2 درصد از سهم بازار را در سهماهه سوم 2019 به خود اختصاص میدهند که این سهم با ارائه رسمی 5G در اپراتورهای چینی به شدت تحت تأثیر قرار گرفته به طوریکه سال 2020، سال تغییر بزرگ و ترویج گسترده 5G خواهد بود.
طبق گزارش این نوبت کانترپویت، شرکت سامسونگ در سهماهه سوم سال 2019 همچنان با عرضه 78.4 میلیون گوشی به بازار و رشد 8.4 درصدی در صدر ارائهکنندهگان اسمارتفون به بازار قرار داشته و 20.6 درصد از سهم این بازار را به خود اختصاص داده است. کانترپوینت این رشد را به عملکرد مناسب گلکسی نوت10 و سری گلکسی A منتسب میداند و شکست هواوی در بازارهای بینالمللی را عاملی برای موفقیتهای بیشتر این کمپانی در آینده بر میشمارد.
هواوی با رشد 28.5 درصدی و ارائه 66.8 میلیون گوشی هوشمند به بازار در جایگاه دوم این لیست قرار گرفته و 17.6 درصد از بازار اسمارتفون را به خود اختصاص داده است. این موفقیت هواوی به عملکرد بینظیر آن در بازار چین وابسته است جاییکه این کمپانی در حال حاضر نزدیک به 40 درصد بازار را در اختیار دارد.
اپل در جایگاه سوم این لیست با 44.8 میلیون گوشی عرضه شده به بازار قرار دارد که کاهشی 4 درصدی را نسبت به Q3 2018 نشان میدهد سهم بازار اپل نیز به همین تناسب از 12.3 درصد سال پیش حالا به 11.8 درصد افت کرده که آحتمالا یکی از دلائل اصلی آن، دست نگهداشتن خریداران برای حضور آیفونهای جدید این شرکت در بازار بوده است. استقبال اولیه خریداران از سری جدید آیفون 11 البته در سطح امیدوارکنندهای قرار داشته که این موضوع به گفته کانترپوینت به بهتر شدن شرایط اپل در فصل تعطیلات منجر خواهد شد. تصحیح قیمت برخی محصولات اپل مثل آیفون 11 و آیفون XR در چین و بعضی مناطق دیگر و ارائه رنگهای جدیدتر و جذابتر برای گوشیهای این شرکت به گفته کانترپوینت در برانگیختن تقاضاهای خرید در هفته آخر سپتامبر موثر بوده و تا حدود زیادی مانع از کاهش شدید آمار اپل (ناشی از عملکرد ضعیف دو ماه اول این فصل) شده است.
پس از اپل به ترتیب کمپانیهای اوپو، شیائومی، ویوو، Realme، موتورولا، LG و تکنو مقامهای چهارم تا دهم را در اختیار دارند. بالاترین رشد در بین 10 شرکت اول ارائهکننده اسمارتفون به بازار به شرکت Realme (از زیر مجموعههای Oppo) تعلق دارد که همانطور که پیش از این نیز اعلام شده بود تواسته با ارائه 10.2 میلیون گوشی، سهم بازار خود را از 0.3 درصد سال گذشته به 2.7 درصد افزایش دهد. مجموعه BBK شامل برندهای اوپو، ویوو، وانپلاس و زیر مجموعههای آنها به گفته کانترپوینت در حال تبدیل شدن به بزرگترین گروه سازنده گوشیهای هوشمند بوده و در حالیکه سهبرند آن در جمع 10 برند برتر بازار اسمارتفون قرار دارند، به سهم فراتر از 20 درصدی در این مارکت دست پیدا کرده است.
سهم 10 برند برتر بازار گوشیهای هوشمند طبق برآورد کانترپوینت از 78 درصد سال گذشته، حالا به 83 درصد افزایش یافته که این نشانهای بر کوچکتر شدن نقش برندهای ضعیفتر در این مارکت و قدرت گرفتن شرکتهای اصلی این بازار به حساب میآید.
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی