Counterpoint: نوکیا برند پیشتاز در به‌روزرسانی اسمارت‌فون‌های اندرویدی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/6/14        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، سیستم عامل Operating System ، اندروید Android ، به روز رسانی Update ، کانترپوینت Counterpoint ، نوکیا Nokia ، سامسونگ Samsung ، آلکاتل Alcatel ، ال جی LG ، هواوی Huawei ، لنوو Lenovo ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : کندی در به‌روزرسانی همواره یکی از مشکلات اسمارت‌فون‌های اندرویدی بوده است. هیچ تضمینی برای اینکه گوشی‌های نو (حتی پرچمدارها) به آخرین ورژن اندروید مجهز باشند وجود نداشته و آپدیت به نسخه‌های جدید هم معمولا با کندی صورت می‌گیرد. برخلاف آیفون که به مدت چهار سال یا بیشتر تحت پشتیبانی کامل اپل قرار دارد، پشتیبانی از گران‌ترین گوشی‌های اندرویدی نهایتا پس از دو یا سه سال متوقف می‌شود (وعده گوگل برای پشتیبانی 3 ساله از گوشی‌های پیکسل، آن را از بقیه متمایز می‌کند). البته این شرایط طی چند سال اخیر بهتر شده و گوگل با اعمال برخی تغییرات در اندروید، ارائه آپدیت‌های به‌موقع از سوی کمپانی‌های سازنده را آسان‌تر کرده است.

ِCounterpoint Global Ranking for Android Updates

همچنین، گوگل سازندگان گوشی‌های اندرویدی را ملزم کرده که حداقل تا 2 سال، آپدیت‌های امنیتی – که مهم‌تر از آپدیت‌های امکانات هستند – را برای کاربران فراهم کنند. در این بین، برخی کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون در به‌روز نگه داشتن دیوایس‌های خود، عملکرد بهتری نسبت به سایرین داشته‌اند. طبق گزارشی که مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint در روز جمعه 30 آگوست 2019 (8 شهریور 1398) منتشر کرد، برند نوکیا در زمینه به‌روزرسانی گوشی‌های اندرویدی، در جهان پیشتاز است.

داده‌های Counterpoint نشان می‌دهد، 96 درصد از گوشی‌های هوشمند نوکیا (که از سه‌ماهه سوم 2018 تا کنون به فروش رسیده‌اند) یا با اندروید Pie وارد بازار شده و یا به این نسخه از اندروید به‌روزرسانی شده‌اند. با این اوصاف، نوکیا با سرعت بیشتری نسبت به بقیه به این سطح رسیده است. سازندگان دیوایس‌های اندرویدی باید نهایت تلاش خود را در جهت ارائه منظمِ آپدیت‌های امنیتی و نرم‌افزاری به کاربران، به کار ببندند. اما ظاهرا به جز نوکیا و لنوو، عملکرد سایر کمپانی‌ها چندان رضایت‌بخش نبوده است.

ِCounterpoint Global Ranking for Android Updates

گزارش‌ها نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان تمایل دارند گوشی‌های هوشمند خود را به مدت طولانی‌تری نگه دارند. همچنین، در هنگام خرید گوشی جدید، حاضرند کمی بیشتر از قبل هزینه کنند. متوسط مدت زمانی که کاربران قبل از خرید یک دیوایس جدید، اسمارت‌فون پرچمدار خود را نگه می‌دارند نیز به‌تدریج در حال افزایش است. این مدت زمان در بازارهایی مثل چین، اروپا و آمریکا به حدود 30 ماه نزدیک می‌شود. واضح است که به‌روز نگه داشتن این دیوایس‌ها (از لحاظ امنیتی و نرم‌افزاری) برای اطمینان حاصل کردن از رضایت خاطر مصرف‌کنندگان طی این بازه زمانی، از اهمیت بالایی برخوردار است. احتمال دارد کمپانی‌هایی که از این موضوع غفلت کنند، مشتریان خود را از دست بدهند.

پیتر ریچاردسون (Peter Richardson)، مدیر تحقیقاتی Counterpoint، می‌گوید: «آپدیت‌های [مربوط به] سیستم‌عامل و امنیت، جنبه‌ای از اسمارت‌فون‌های اندرویدی‌ست که نسبتا توجه کمی به آنها می‌شود. در تجربه ما از تحقیق در این صنعت، شاهد آن بودیم که تعداد کمی از برندها روی این [مسأله] تمرکز می‌کنند. و شاید آگاهی محدود مصرف‌کنندگان از این امر به دلیل آن باشد که تولیدکنندگان درباره آن صحبت نمی‌کنند. در پژوهش ما، این [موضوع] در بین 10 موردی که مصرف‌کنندگان بیشتر از همه به آنها اهمیت می‌دهند، دیده نشد.»

به گفته ریچاردسون، جای تعجب دارد که علی‌رغم جایگاه حیاتیِ آپدیت‌های منظم برای سیستم‌عامل و امنیت دیوایس‌ها، تولیدکنندگان برتر در این زمینه تلاش زیادی به خرج نمی‌دهند. بسیاری از قابلیت‌های کلیدی گوشی – از جمله عمر باتری، چیپ‌ست، دوربین و حافظه – به عملکرد سیستم‌عامل مربوط می‌شود.

مؤسسه Counterpoint با انتشار گزارش اخیر، کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون‌های اندرویدی را بر اساس توانایی آنها در به‌روزرسانی دیوایس‌های خود، رتبه‌بندی کرده است. روش کار Counterpoint به این ترتیب است که این مؤسسه در ابتدا تعداد گوشی‌های فروخته‌شده یک برند از سه‌ماهه سوم 2018 تا به حال را به دست آورده و سپس بررسی کرده‌ که آیا این دیوایس‌ها با اندروید Pie عرضه شده‌اند و یا اینکه آیا از آپدیت به آخرین نسخه اندروید برخوردار بوده‌اند یا خیر. این بررسی‌ها حاکی از آن است که تنها یک چهارم از گوشی‌های اندرویدی مورد مطالعه (که در این بازه زمانی به فروش رفته‌اند) از سیستم‌عامل اندروید Pie بهره می‌برند.

ِCounterpoint Global Ranking for Android Updates

درصد توزیع نسخه‌های مختلف اندروید برای 10 تولیدکننده از سه‌ماهه سوم 2018 تا سه‌ماهه دوم 2019

همانطور که قبلا هم گفته شد، در حال حاضر 96 درصد از اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده نوکیا در بازه زمانی مذکور به اندروید Pie مجهز بوده (یا به این نسخه آپدیت شده) و سامسونگ با 89 درصد در رتبه دوم جای دارد. رتبه‌های بعدی نیز به‌ترتیب عبارتند از: شیائومی (84 درصد)، هواوی (82 درصد) و لنوو (43 درصد). علی‌رغم فاصله زیاد بین لنوو و چهار برند قبل از آن، Counterpoint به تمجید از لنوو پرداخته و توانایی این شرکت در به‌روزرسانی گوشی‌هایش را می‌ستاید. به گفته Counterpoint، نمودار فوق، گوشی‌های جدید عرضه‌شده را نیز در نظر گرفته و تعداد گوشی‌های جدیدی که کمپانی‌هایی مثل سامسونگ در این بازه زمانی وارد بازار کردند، بیشتر از لنوو بوده است.

اکثرا شاهد بوده‌ایم که گوشی‌های گران‌قیمت زودتر از سایر دیوایس‌ها به‌روزرسانی می‌شوند، اما آبیلاش کومار (Abhilash Kumar)، دیگر تحلیلگر پژوهشی Counterpoint، معتقد است که برخورداری از آخرین ورژن اندروید، همان قدر که برای دیوایس‌های پرچمدار مهم است، برای گوشی‌های رده‌های پایینی و میانی هم اهمیت دارد. به همین دلیل، یکی دیگر از بررسی‌های مؤسسه Counterpoint آن بود که تولیدکنندگان اسمارت‌فون، تا چه حد در به‌روزرسانی همه رده‌های قیمتی خود موفق بوده‌اند.

ِCounterpoint Global Ranking for Android Updates

زمان مورد نیاز برای 10 تولیدکننده برتر اسمارت‌فون جهت آپدیت سبد کالای خود به آخرین نسخه اندروید 

در این معیار هم، نوکیا از سایر برندها جلوتر بوده و تقریبا تمامی رده‌های قیمتی خود را به سرعت آپدیت کرده است. در این نوع رده‌بندی، پس از نوکیا، شیائومی و لنوو قرار داشته و برعکس، برندهایی مثل آلکاتل و Tecno ضعیف عمل کرده‌اند. علت آن است که سبد محصولات آلکاتل و Tecno – به ویژه در رده زیر 200 دلار – بسیار گسترده بوده و چرخه عمر مدل‌های آنها معمولا کوتاه است. در اکثر موارد، محصولات این دو شرکت، از لحاظ به‌روزرسانی، نهایتا تا 6 ماه پشتیبانی شده و این یعنی چنین شرکت‌هایی برای ارائه آپدیت در درازمدت، انگیزه ندارند. 

در پایان، لازم به ذکر است، گزارش اخیر Counterpoint فقط به بررسی گوشی‌های 10 برند اول می‌پردازد. لذا برندهایی مثل وان‌پلاس، Essential و گوگل – علی‌رغم ارائه مناسب به‌روزرسانی‌ها به کاربران خود – در این گزارش بررسی نشده‌اند. 

منبع : Counterpoint