Counterpoint: در سال 2018 از هر 3 اسمارتفون فروختهشده، یکی به نمایشگر 18:9 مجهز خواهد بود
نمایش خبر
تاریخ : 1397/1/17 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | گوشی هوشمند Smartphone ، آمار Statistics ، صفحه نمایش Display |
واحد خبر mobile.ir : به دنبال نفوذ گسترده دیوایسهای موبایل در زندگی مردم و افزایش سرعت پهنای باند، میزان مصرف محتوای تصویری (عکس، فیلم، GIF و ...) به شکل چشمگیری در بین کاربران رشد کرد. بازیگران عرصه پلتفرمهای دیجیتال – مثل اپل، گوگل، نتفلیکس، آمازون، Hulu و ... – نیز به نوبه خود در بزرگتر شدن دنیای محتوای دیجیتال برای کاربران موبایل، مؤثر بودهاند. تمایل کاربران به مصرف بیشتر محتوای دیجیتال، طبیعتا نیاز به نمایشگرهای بزرگتر را پدید آورد. به این ترتیب گرایش به تولید گوشی با صفحههای بزرگ آغاز شد. در ابتدا کمپانیهای چینی – از جمله Vivo ،Oppo و هواوی – به تولید فبلت (اسمارتفونهایی با قطر نمایشگر 5.5 اینچ و بالاتر) روی آورده و پس از آن، بزرگانی چون اپل و سامسونگ نیز از این قضیه استقبال کردند.
در حال حاضر، طراحی اسمارتفون با قطر 5.5 اینچ و بیشتر، دیگر گرایش نبوده و یک استاندارد به حساب میآید. اما پس از تثبیت گوشیهای صفحهبزرگ در صنعت موبایل، موج دیگری در بین تولیدکنندگان مشاهده شد: افزایش اندازه نمایشگر، بدون افزایش ابعاد گوشی. این امر، تنها یک راهحل داشت و آن، کاهش حاشیههای پیرامونی در اسمارتفونها بود.
در سال 2016، کمپانی چینی شیائومی نسخه آزمایشی اسمارتفون Mi Mix را به صورت محدود عرضه نمود و طراحی تقریبا بیحاشیه این گوشی، سرمشق جدیدی بود برای محصولات بعدی سایر کمپانیها (البته این گوشی تا حد زیادی از طراحی اولیه کمپانی شارپ، سازنده صفحهنمایش این مدل الهام گرفته بود). پس از آن، در اوایل سال 2017، الجی پرچمدار G6 را با نمایشگر السیدی 5.7 اینچی و نسبت تصویر 18:9 معرفی نمود و به دنبال آن، گلکسی اس8، با نمایشگر خمیده OLED به قطر 5.8 اینچ رونمایی شد. از آن پس بود که نسبت تصویر 18:9 نیز به یکی دیگر از استانداردهای طراحان اسمارتفون بدل شد.
شیائومی Mi Mix
در همین رابطه، مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint در روز چهارشنبه 4 آوریل 2018 (15 فروردین 1397) با انتشار گزارشی مدعی شد از هر 4 اسمارتفونی که در فوریه 2018 در سراسر جهان به فروش رفته، یک اسمارتفون دارای نسبت تصویر 18:9 یا بالاتر بوده است. تجربه ثابت کرده که کمپانیهای چینی همواره در خط مقدم پذیرفتن تکنولوژیهای جدید بوده و لذا در حال حاضر با سرعت زیاد، در حال تجهیز دیوایسهای خود به نمایشگرهای 18:9 هستند و در این میان برندهای برتر چینی مثل وانپلاس، Oppo ،Vivo و هواوی، این گرایش جدید را به پیش میبرند. برای پیشی گرفتن از رقبا و راهبری این گرایش جدید، شرکتهای چینی در حال حاضر حداکثر ظرفیت زنجیره تأمین و توانایی خود برای حرکت سریع را به کار گرفتهاند.
همانطور که در نمودار زیر مشهود است، در فوریه 2018، میزان نفوذ نمایشگرهای 18:9 در اسمارتفونهای وانپلاس، 94 درصد بوده و از این لحاظ، برند وانپلاس در پذیرفتن این گرایش جدید، سرآمد است. پس از این برند چینی، کمپانیهای گوگل، Vivo و Oppo، با فاصله کمی در مقامهای دوم تا چهارم قرار میگیرند
به گفته Counterpoint، روی آوردن شرکتها به استفاده از نمایشگرهای 18:9 در اسمارتفونها بیشتر شده و این پدیده حتی در گوشیهای ارزانقیمت نیز با سرعتی بالا به پیش میرود. همانطور که گفته شد، در فوریه 2018، از هر 4 گوشی هوشمند فروختهشده، یک گوشی دارای نمایشگر 18:9 بوده (یعنی 25 درصد)، اما طبق برآورد Counterpoint پیشبینی شده که تا پایان سال 2018، این میزان به 35 درصد برسد، یعنی یکی از هر سه گوشی فروختهشده.
از یک سو، کمپانیهای تولیدکننده نمایشگر – مثل LG Display ،Samsung Display و Japan Display – از افزایش فضای صفحه نمایش در دیوایسهای موبایل سود برده و از سوی دیگر، پنلسازهای چینی – مثل BOE ،Tianma و CSOT – رده قیمتهای متنوعتری را برای نمایشگرهای اسمارتفون رقم خواهند زد.
به احتمال زیاد، گرایش بعدی دنیای اسمارتفون در قبال نمایشگر، نسبت تصویر 19:9 یا تولید گوشی بدون هیچ حاشیه پیرامونی خواهد بود. در این صورت، شرکتهای تولیدکننده اسمارتفون در روی آوردن به این گرایش رقابت شدیدی داشته و طبیعتا پیشسفارش برای خرید ماده اولیه نمایشگر، به اولویت این شرکتها تبدیل خواهد شد. همچنین، راهکارهای بیومتریک نوآورانهای مثل Face ID در آیفون و یا تعبیه حسگر اثر انگشت در زیر لایه نمایشگر، این زبان طراحی جدید را کاملتر خواهد کرد.
در پایان، بد نیست نگاهی به نمودار زیر داشته باشیم که ارتباط بین نمایشگرهای 18:9 و قیمت اسمارتفونها در فوریه 2018 را نشان میدهد. طبق این نمودار، کمپانیهای جهانی سازنده اسمارتفون (مثل اپل و سامسونگ) بیشتر تمایل داشتند در گوشیهایی با دامنه قیمت 800 دلار و بالاتر، از نمایشگرهای 18:9 استفاده کنند، اما کمپانیهای چینی (مثل Oppo، Vivo و هواوی) این نسبت تصویر را در گوشیهای 300 تا 600 دلاری خود اعمال کردند. البته استفاده از نمایشگرهای 18:9 در گوشیهای 800 دلاری و بالاتر، به مراتب بیشتر از گوشیهایی با رنج قیمت 300 تا 600 دلار بوده است.
- آغاز به کار کارخانه TSMC در آریزونا و ارائه نخستین تراشههای ساخت آمریکا از سوی اپل
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون چین در سال 2024 – ویوو و هواوی اپل را کنار زدند
- واکاوی استراتژی احتمالی Arm برای افزایش قیمتها و تولید مستقیم تراشه – چالشها و فرصتها
- معرفی تاشوی عمودی Nubia Flip2 – نخستین گوشی تاشوی سال 2025 با نمایشگر خارجی بزرگتر
- معرفی moto g (2025) و moto g power (2025) – میانردههای موتورولا با Dimensity 6300 و دوربین 50MP
- گزارش کانترپوینت از رشد 4 درصدی بازار اسمارتفون در سهماهه چهارم 2024 پس از دو سال افت متوالی
- بررسی سامسونگ Galaxy Ring - پیشنمایشی از یک جادو، انتظار برای آینده