گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به مارچ 2020 – ادامه رشد خدمات در سایه کروناویروس

نمایش خبر

تاریخ : 1399/2/12        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، کووید-19 COVID-19 ، کروناویروس Coronavirus ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل در روز پنج‌شنبه 30 آوریل 2020 (11 اردیبهشت 1399) جدیدترین گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به 28 مارچ 2020 (منظبق بر سه‌ماهه دوم سال مالی 2020 این شرکت) منتشر کرد. مطابق این گزارش درآمد اپل در این سه‌ماهه به 58.3 میلیارد دلار بالغ می‌شود که در مقایسه با سال گذشته با تنها 1 درصد رشد روبرو شده است. این رقم البته هنوز فراتر از پیش‌بینی 54.24 میلیارد دلاری برای این شرکت بوده و سود تقلیل‌یافته 2.55 دلاری در هر سهم نیز با رشد 4 درصدی از پیش‌بینی 2.25 دلاری کاملا فراتر رفته است. البته این عملکرد مانع از کاهش ارزش سهام اپل نشده و در معاملات بعد از ساعات اداری، ارزش سهام این شرکت نزدیک به 1.5 درصد کاهش یافت.

شرکت اپل در گزارش مالی پیشین خود از سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2019 درآمدی مابین 63 تا 67 میلیارد دلار و حاشیه سودی برابر با 38 تا 39 درصد را برای سه‌ماهه اول سال 2020 پیش‌بینی کرده بود که با توجه به مسائل مرتبط با ویروس کرونا و بسته شدن گسترده فروشگاه‌های فیزیکی اپل دستیابی به این مهم چندان منطقی به نظر نمی‌رسید از همین رو اپل در یک گزارش خبری در اواسط فوریه از ناتوانی این مجموعه در برآوردن انتظارات پیشین سخن گفت.

تیم کوک (Tim Cook) مدیرعامل اپل با وجود تأثیر بی‌مانند و فراگیر کروناویروس در سطح جهانی از رشد این شرکت در سه‌ماهه اول 2020 سخن می‌گوید و آن را به رکوردشکنی بی‌سابقه بخش خدمات و عملکرد فوق‌العاده بخش پوشیدنی‌ها در این سه‌ماهه مرتبط می‌داند. از نگاه کوک، در شرایط دشوار امروزی، کاربران این شرکت به محصولات اپل برای برقراری ارتباط، کسب آگاهی، حفظ خلاقیت و سودمند بودن وابسته خواهند بود. مدیر عامل اپل در ادامه می‌افزاید: «حس انگیزش و الهام‌بخشی ما نه‌تنها در برآوردن این نیازها به شیوه‌های نوآورانه است بلکه همچنان به حمایت از واکنش[های مثبت] جهانی [به محصولات اپل در این بازه زمانی] نیز ادامه می‌دهیم؛ از ارسال ده‌ها میلیون ماسک صورت و محافظ‌های صورت ساخته شده به صورت سفارشی برای [مراکز] تخصصی پزشکی در سرتاسر جهان [گرفته] تا میلیون‌ها [دلاری] که به موسساتی نظیر Global Citizen و America’s Food Fund اهدا کرده‌ایم.»

Tim Cook مدیرعامل اپل

با وجود شرایط نچندان مثبت اپل در این سه‌ماهه که از نگاه تیم کوک در غیاب کروناویروس می‌توانست کاملا دگرگون باشد، نتایج این شرکت به‌هر حال از انتظارات وال‌استریت فراتر رفت و رشد چشمگیر بخش پوشیدنی‌ها و خدمات آن، نتایج ضعیف ناشی از فروش پایین‌تر از انتظار آیفون‌ها را تا حدود زیادی خنثی کرده‌اند. اپل همچنین از اختصاص 50 میلیارد دلار برای بازخرید سهام سخن گفته که نشانی از اطمینان این شرکت به سلامت کسب و کار خود حکایت دارد.

از مجموع درآمد 58.3 میلیارد دلاری اپل در این نوبت، 44.96 میلیارد دلار به محصولت سخت‌افزاری و 13.34 میلیارد دلار به موارد نرم‌افزاری و سرویس‌های این شرکت تعلق دارد. برای مقایسه ارقام ارائه شده در این بخش باید بدانید که در سال قبل سهم محصولات سخت‌افزاری 46.56 میلیارد دلار بوده و سرویس‌های اپل نیز 11.45 میلیارد دلار برای این شرکت درآمدزایی کرده بودند. بدین‌ترتیب سهم درآمدزایی محصولات سخت‌افزاری اپل در سه‌ماهه اول سال 2020 با نزدیک به 3.4 درصد کاهش روبرو شده اما در بخش سرویس‌ها، نه‌تنها با افت روبرو نمی‌شویم بلکه افزایش 16.5 درصدی آن به خوبی از تغییر سمت و سوی درآمدزایی در مجموعه اپل سخن می‌گوید.

در ادامه به بررسی میزان درآمد و سود بخش‌های مختلف شرکت اپل در سه‌ماهه منتهی به 28 مارچ 2020 می‌پردازیم.

آیفون: بازگشت روند کاهشی

آیفون‌های اپل که هنوز درآمدزاترین قسمت این شرکت به حساب می‌آید، در سه‌‌ماهه منتهی به 28 مارچ 2020 به درآمد تنها 28.962 میلیارد دلاری دست پیدا کرد که در مقایسه با 31.051 میلیارد دلار سال گذشته با کاهش 6.7 درصدی روبرو شده است. این کاهش درآمد آیفون در حالی صورت پذیرفته که در گزارش مالی پیشین اپل از سه‌ماهه منتهی به پایان دسامبر 2019، بخش گوشی‌های هوشمند اپل پس از مدت‌ها، رکود به‌لطف عملکرد بالاتر از حد انتظار آیفون 11 و آیفون 11 پرو، بار دیگر موفق به ثبت درآمد مثبت شده بود. افت آیفون در این نوبت به‌اندازه‌ای‌ست که بار دیگر درآمد این بخش را به کمتر از 50 درصد درآمد کل اپل می‌رساند. این اتفاق البته بی‌سابقه نبوده و در گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2019 نیز برای اولین بار در طی هفت سال پیش از آن تکرار شده بود.

Apple iPhone 11

عملکرد ضعیف بخش آیفون‌های شرکت اپل را می‌توان به‌طور مستقیم با بحران جهانی ناشی از فراگیری ویروس کرونا مرتبط دانست جایی‌که بسته شدن فروشگاه‌های فیزیکی اپل و شرایط بحرانی بازار چین، ظاهرا تأثیر چشمگیری بر روند درآمدزایی این بخش داشته‌اند.

آی‌پد: ادامه کاهش درآمد

بخش تبلت‌های شرکت اپل که در گزارش مالی قبلی این شرکت با کاهش سالیانه 11 درصدی روبرو شده بود، روند نزولی خود را در شرایط دشوار این روزهای بازار جهانی ادامه داده و در سه‌ماهه منتهی به 28 مارچ 2020 با کسب درآمد 4 میلیارد و 368 میلیون دلاری نیز کاهش سالیانه‌‌ای برابر با 10.3 درصد را تجربه کرده است. اپل البته با وجود این شرایط نسبت به بهبود اوضاع بخش آی‌پد و کامپیوترهای مک خود ابراز امیدواری کرده و با توجه به ادامه یافتن اوضاع فعلی از بهتر شدن روند سفارش برای این دو محصول در نیمه دوم ماه آوریل سخن گفته است.

Apple iPad Pro

کامپیوترهای مک: نزول با شیب ملایم

میزان درآمدزایی کامپیوترهای مک شرکت اپل در طی چند فصل اخیر با وجود تغییرات مرتبط با فصل خرید همواره رو به کاهش بوده است و برای نمونه در سه‌ماهه اول، سوم و چهارم سال 2019 به ترتیب با کاهش درآمد 4.5، 4.7 و 3.4 درصدی روبرو شده و تنها در سه‌ماهه دوم سال 2019 (فصل منتهی به 29 ژوئن 2019) افزایش 10.6 درصدی را تجربه کرده بود. این روند در سه‌ماهه اول 2020 نیز ادامه داشته و درآمد 5 میلیارد و 351 میلیون دلاری این بخش نزدیک به 3 درصد کاهش یافته است.

پوشیدنی‌های، Home و لوازم جانبی: بالاترین رشد درآمد

بخش پوشیدنی‌ها، هوم و لوازم جانبی اپل در گزارش پیشین این کمپانی نیز بالاترین رشد درآمد را به خود اختصاص داده بود و این بار نیز این شرایط برای این بخش تکرار شده و پس از آیفون‌ها و بخش خدمات، بالاترین رشد درآمدزایی اپل در این سه‌ماهه نیز از این طریق صورت می‌پذیرد. میزان فروش اپل در این بخش 6 میلیارد و 284 میلیون دلار اعلام شده که ظاهرا بالاترین میزان درآمدزایی این بخش در سه‌ماهه‌های منتهی به مارچ محسوب می‌شود و مقایسه آن با تنها 5 میلیارد و 129 میلیارد دلار سال گذشته در همین زمان نیز بیش از 22.5 درصد رشد را نشان می‌دهد. لوکا مائستری (Luca Maestri) مدیر مالی شرکت اپل با وجود این رشد از انتظار این مجموعه برای کاسته شدن از روند عملکرد بخش پوشیدنی‌ها و آیفون در سه‌ماهه منتهی به پایین ژوئن 2020 سخن گفته و آن را به شرایط این سه‌ماهه بی‌ارتباط ندانسته است.

Apple Watch Series 5

بخش سرویس‌ها و خدمات: درخشش به لطف کرونا

بخش سرویس‌ها و خدمات شرکت اپل که زیر مجموعه‌هایی همچون App Store، اپل موزیک، +Apple TV، آی‌کلاد، Apple Pay ،Apple Care و Apple Card را در بر می‌گیرد؛ طبق معمول چند فصل اخیر، بالاترین منبع درآمد و فروش اپل پس از آیفون به حساب می‌آید و در این نوبت نیز با رسیدن به میزان درآمد 13.348‌ میلیارد دلاری و رشد 16.5 درصدی با شکستن رکورد درآمدزایی، به روند مثبت و رو به رشد خود ادامه داده است. افزایش درآمد بخش سرویس‌ها و خدمات اپل با شرایط قرنطینه جهانی و گسترش کروناویروس بی‌ارتباط نیست جایی‌که به‌عنوان نمونه می‌توان از سرویس تلویزیون اشتراکی Apple TV+ یاد کرد که به گفته تیم کوک، به‌دلیل در خانه ماندن افراد و تماشای بیشتر محتوای تصویری، شرایط بهتری را تجربه می‌کند.

شرکت اپل در این نوبت برخلاف گزارش‌های پیشین خود از پیش‌بینی نتایج مالی سه‌ماهه سوم سال مالی 2020 منطبق بر سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی خودداری کرده است.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا