گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2019 – فصل موفقیت برای iPad و پوشیدنی‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1398/8/9        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل در روز چهارشنبه 30 اکتبر 2019 (8 آبان 1398) گزارش مالی خود از سه‌ماهه منتهی به 28 سپتامبر 2019 منطبق بر سه‌ماهه چهارم سال مالی 2019 این شرکت را منتشر کرد؛ طبق این گزارش، درآمد اپل در این بازه زمانی با 2 درصد رشد نسبت به زمان مشابه در سال گذشته به 64 میلیارد دلار بالغ می‌شود و سود خالص 13.686 میلیارد دلاری این فصل نیز در مقایسه با سه‌ماهه سوم سال 2018 (با 14.125 میلیارد دلار سود خالص) با 3 درصد کاهش روبرو شده است. سود تقلیل یافته به ازای هر سهم اپل در این گزارش با رشد 4 درصدی، 3.03 دلار اعلام شده و سهم بازارهای بین‌المللی در فروش محصولات این شرکت نیز به 60 درصد رسیده است.

تیم‌کوک (Tim Cook) مدیرعامل اپل در رابطه با این گزارش از شکستن رکورد تازه‌ای در پایان سال مالی 2019 و بالاترین درآمد در بین سه‌ماهه‌های چهارم به لطف رشد بالای بخش سرویس‌ها، پوشیدنی‌ها و iPad سخن گفته و می‌افزاید: «در حالی‌که مشتریان و ریویو کنندگان در حال صحبت و تحسین نسل جدید آیفون‌ها هستند، با آغاز [ارائه هدست] جدید نویز-کنسلینگ AirPods Pro از امروز، پیش‌بینی داغ ارائه +Apple TV در تنها دو روز دیگر و بهترین مجموعه محصولات و سرویس‌های ما تا به امروز، در رابطه با آنچه در فصل تعطیلات در بازار حضور خواهد داشت بسیار خوش‌بین هستیم.»

لوکا مائستری (Luca Maestri) مدیر ارشد مالی اپل نیز عملکرد قدرتمند کسب و کار اپل را عامل ایجاد بالاترین عایدی به ازای هر سهم (EPS) در سه‌ماهه‌های چهارم به میزان 3.03 دلار و رکورد جریان نقدی عملیاتی 19.9 میلیارد دلاری عنوان می‌کند. وی در ادامه افزود:‌ «ما همچنین بیش از 21 میلیارد دلار شامل تقریبا 18 میلیارد دلار بازخرید سهام و 3.5 میلیارد دلار در [قالب] سود سهم و معادل‌های آن را ... به سهام‌داران باز گردانده‌ایم.»

اپل در گزارش مالی پیشین خود در ماه ژوئن، درآمد این مجموعه را در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2019، مابین 61 تا 64 میلیارد دلار پیش‌بینی کرده بوده که طبق این گزارش با رسیدن به درآمد 64.040 میلیارد دلاری از پیش‌بینی خود نیز فراتر رفته است. ستاره‌های اصلی گزارش مالی این نوبت اپل به سرویس‌های این شرکت، بخش پوشیدنی‌ها و iPad مرتبط می‌شود و خانواده جدید iPhone 11 به دلیل منعکس شدن تنها یک هفته از فروش آن‌ها در این گزارش هنوز تأثیر ویژه و بزرگی بر نتایج مالی اپل در این نوبت نداشته‌اند.

مطابق همیشه، بالاترین درآمدزایی اپل در بین مناطق جغرافیایی مختلف به آمریکا با درآمد 29.3 میلیارد دلاری تعلق دارد که سهم آن در درآمد اپل از 43.7 درصد در سال گذشته به 45.7 درصد افزایش پیدا کرده است. بازارهای اروپایی، چین و ژاپن در جایگاه‌های بعدی درآمدزایی اپل قرار دارند که هر سه در مقایسه با سال گذشته با اندکی کاهش روبرو شده‌اند.

در ادامه به بررسی میزان درآمد و سود بخش‌های مختلف شرکت اپل در سه‌ماهه منتهی به 28 سپتامبر 2019 می‌پردازیم.

آیفون : برآوردن انتظارات، افت سالیانه

Apple iPhone 11 Pro Max

درآمد آیفون‌های اپل در سه‌ماهه منتهی به پایان سپتامبر سال 2019 به 33.362 میلیارد دلار می‌رسد و این مجموعه هنوز با اختلاف فراوان، بالاترین درآمدزایی را در بین بخش‌های پنج‌گانه این شرکت دارد. این درآمد با وجود آن‌که از پیش‌بینی 32.42 میلیارد دلاری وال‌استریت کاملا فراتر می‌رود اما مقایسه آن با درآمد 36.755 میلیارد دلاری این بخش در سال گذشته، افتی 9 درصدی را به نمایش می‌گذارد. گزارش فعلی تنها یک هفته از فروش سری جدید آیفون 11 را در بر می‌گیرد و برای مشخص شدن میزان استقبال و فروش این سری جدید باید تا گزارش بعدی یعنی Q1 2020 منطبق بر سه‌ماهه چهارم سال 2019 به انتظار نشست.

آی‌پد: رشد درآمدزایی با سبد کالای متنوع

Apple iPad Air 2019

بخش تبلت‌های آی‌پد شرکت اپل در این نوبت عملکرد راضی‌کننده‌ای را به نمایش گذاشته و درآمد 4.656 میلیارد دلاری آن در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، 16.8 درصد رشد را نشان می‌دهد. موفقیت اپل در این رده را بیش از همه چیز باید به کامل شدن سبد کالای این شرکت در رده‌های مختلف کاربری دانست که حالا از iPad Pro 12.9 و iPad Pro 11 در بالاترین سطح تا iPad Air 2019‌ و iPad Mini 2019 در رده میانی و iPad 10.2 در رده پایین تشکیل شده و بدین‌ترتیب رده‌های قیمتی و کاربری گسترده‌ای را در بر می‌گیرد. نتایج عملکرد جدیدترین محصول این شرکت یعنی iPad 10.2 که هم‌زمان با آیفون 11 معرفی شد البته هنوز جایی در این گزارش ندارد چرا که زمان حضور آن در بازار یعنی 30 سپتامبر، دو روز بعد از تنظیم این گزارش است. بدین‌ترتیب می‌توان انتظار داشت که با افزوده شدن iPad 10.2 به این مجموعه در فصل بعدی یعنی در سه‌ماهه چهارم سال 2019، بخش تبلت‌های اپل عملکرد قدرتمند خود را حفظ نماید.

کامپیوترهای Mac: کاهش درآمد در غیب Mac Pro

Apple Mac Pro 2019

بخش کامپیوترهای مک که محصولات متفاوتی از لپ‌های مک‌بوک تا کامپیوترهای iMac و رده مک پرو را در بر می‌‌گیرد، در این سه‌ماهه به درآمد 6.991 میلیارد دلاری دست پیدا کرده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته با کاهش 4 درصدی روبرو شده است. اپل در این رده چندی پیش از MacBook Air 2019 و مدل‌های جدید مک‌بوک پرو رونمایی کرد اما ستاره اصلی اپل در این بخش یعنی کامپیوتر قدرتمند Mac Pro که در ماه ژوئن 2019 معرفی شد هنوز به بازار عرضه نشده و بدین‌ترتیب، کاهش درآمدزایی در این بخش چندان غیر منطقی به نظر نمی‌رسد. در ادامه سال جاری و با زمزمه‌هایی مبنی بر ارائه قریب‌الوقوع Mac Pro، احتمالا در نتایج مالی سه‌ماهه چهارم 2019، شاهد بهبود درآمد در این بخش نیز خواهیم بود.

سرویس‌ها و خدمات: ستاره مستقل از فروش

بخش سرویس‌ها و خدمات ستاره پر فروغ اپل، در این نوبت به درآمد 12.511 میلیارد دلاری و رشد سالیانه 18 درصدی دست یافته که حتی از پیش‌بینی 12.15 میلیارد دلاری وال‌استریت برای این رده نیز کاملا فراتر رفته است. این بخش دومین منبع کسب درآمد اپل بعد از آیفون به حساب آمده و به گفته اپل، میزان درآمد آن در سال مالی 2020 به 50 میلیارد دلار بالغ می‌شود. بخش سرویس‌ها و خدمات برخلاف دیگر زیر مجموعه‌های اپل تنها به فروش محصولات جدید وابسته نبوده و بخش بزرگی از درآمد سرشار آن از دستگاه‌های فعال و فروخته شده اپل در طی سال‌های گذشته به دست می‌آید. در این زیر مجموعه جدا از بخش‌هایی مثل فروشگاه App Store، سرویس iCloud و سیستم پرداخت Apple Pay، قسمت‌های سودآور دیگری مثل Apple Arcade ،Apple Music و +Apple TV قرار دارند که این دوتای آخر به ترتیب از 19 سپتامبر و 1 نوامبر در دسترس قرار گرفته و مطمئنا در گزارش مالی بعدی اپل، تأثیر پر رنگ خود را به نمایش می‌گذارند.

پوشیدنی‌ها، Home و لوازم جانبی: ثبت بالاترین رشد

محصول اصلی در بخش جدیدالتأسیس پوشیدنی‌ها، Home و لوازم جانبی اپل مطمئنا ساعت‌های هوشمند اپل‌واچ این شرکت است در این رده چندی پیش اپل واچ سری 5 معرفی شد اما این اسمارت‌واچ درست همانند خانواده آیفون 11، از 20 سپتامبر به بازار عرضه شده و تنها یک هفته از فروش این ساعت در گزارش مالی اخیر اپل منعکس شده‌ است. دیگر محصولات قابل اشاره در این بخش شامل Apple TV، اسپیکر هوم‌پاد و لوازم جانبی اپل و در صدر آن‌ها AirPods قرار دارد که این آخری همین روز گذشته با معرفی AirPods Pro خبرساز شد. درآمد اپل از این بخش در سه‌ماهه منتهی به 28 سپتامبر 2019 برابر با 6.520 میلیارد دلار است که با رشد سالیانه 54 درصدی بالاترین میزان رشد در بین دیگر زیر مجموعه‌های اپل را به نمایش می‌گذارد. در این بخش نیز با توجه به حضور اپل واچ سری 5، معرفی AirPods Pro و شاید از همه مهم‌تر، عملیاتی شدن سرویس +Apple TV انتظار نتایج درخشانی را در سه‌ماهه آتی خواهیم داشت.

اپل طبق معمول در پایان این گزارش پیش‌بینی خود از نتایج مالی سه‌ماهه اول سال مالی 2020 این شرکت منطبق بر سه‌ماهه چهارم سال 2019 را نیز به شرح زیر منتشر کرده است:

- درآمد مابین 85.5 تا 89.5 میلیارد دلار

- حاشیه سود ناخالص مابین 37.5 تا 38.5 درصد

- هزینه‌های عملیاتی مابین 9.6 و 9.8 میلیارد دلار

- دیگر درآمدها/هزینه‌ها تا 200 میلیون دلار

- نرخ مالیات در حدود 16.5 درصد

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا