گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه نخست 2020 – تأثیر آشکار کرونا بر تبلیغات گوگل

نمایش خبر

تاریخ : 1399/2/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، آلفابت Alphabet ، کووید-19 COVID-19 ، کروناویروس Coronavirus ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : هولدینگ آلفابت – شرکت مادر گوگل – در روز سه‌شنبه 28 آوریل 2020 (9 اردیبهشت 1399) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه نخست سال 2020 (پایان یافته در 31 مارچ) منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد آلفابت در فصلی که گذشت بالغ بر 41.16 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با درآمد شرکت در مدت مشابه سال گذشته (36.34 میلیارد دلار) 13 درصد افزایش داشته و حدود 1.1 میلیارد دلار بالاتر از پیش‌بینی تحلیلگران بوده است. سود عملیاتی و سود خالص آلفابت در سه‌ماهه نخست، به ترتیب 7.98 و 6.84 میلیارد دلار اعلام شده‌ است. همچنین، به دنبال انتشار این گزارش، ارزش سهام آلفابت در معاملات پس از ساعات اداری، تا 8 درصد رشد داشته است.

Sundar Pichai مدیرعامل آلفابت و گوگل

سوندار پیچای، مدیرعامل آلفابت و گوگل، در توصیف عملکرد شرکت در فصل اخیر می‌گوید: «با توجه به عمق چالش‌هایی که بسیاری با آنها مواجهند، توانایی کمک‌رسانی در این برهه از زمان، امتیاز بزرگی‌ست. [در این ایام] مردم بیش از هر زمان دیگری به سرویس‌های گوگل وابسته بوده و ما در این دوره حساس، منابع و توسعه محصولات خود را متمرکز کرده‌ایم.»

میزان درآمدی که گوگل در سه‌ماهه اخیر از تبلیغات کسب کرده برابر با 33.76 میلیارد دلار عنوان شده که نسبت به درآمد این بخش در سه‌ماهه نخست سال 2019، تنها 10 درصد رشد داشته است. مقایسه این رقم با نرخ رشد 16 درصدی درآمد تبلیغاتی گوگل در سال 2019، از افت قابل‌توجهی حکایت می‌کند. طی فصل اخیر، تبلیغات یوتیوب 4.04 میلیارد دلار و سرویس‌های ابری 2.77 میلیارد دلار را عاید شرکت کردند که این درآمدها نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 33 و 52 درصد رشد داشته است. ناگفته نماند، این دومین فصلی‌ست که آلفابت رقم درآمد تبلیغات یوتیوب و سرویس‌های ابری را منتشر می‌کند.

از درآمدهای غیرتبلیغاتی گوگل می‌توان به کسب‌وکارهایی چون سخت‌افزار و سرویس Google Play اشاره کرد که مجموع درآمد آنها با 23 درصد رشد سالانه، معادل 4.44 میلیارد دلار بوده است. تا به اینجا تمام درآمدهای ذکر شده مربوط به شرکت گوگل بوده که بالغ بر 40.9 میلیارد دلار می‌شود. با این اوصاف، درآمدهای غیرگوگلیِ آلفابت، بسیار ناچیز خواهد بود، از جمله درآمد کمپانی‌های زیرمجموعه‌ای مثل Waymo ،Verily و ... که در گزارش مالی آلفابت از آنها با عنوان Other Bets (ریسک‌های دیگر) یاد می‌شود. طبق گزارش اخیر، درآمد آلفابت از این شرکت‌ها در سه‌ماهه اول، تنها 135 میلیون دلار بوده که نسبت به درآمد آنها در مدت مشابه سال گذشته (170 میلیون دلار)، 21 درصد افت داشته است.

نباید فراموش کنیم 41.16 میلیارد دلاری که به عنوان درآمد آلفابت در فصل اخیر منتشر شده، در واقع رقم درآمد این شرکت به همراه هزینه‌های خرید ترافیک است. گوگل در سه‌ماهه نخست 2020، چیزی حدود 7.45 میلیارد دلار را صرف خرید ترافیک کرده که اگر این مبلغ را از درآمد فصل اخیر کم کنیم، آنگاه درآمد آلفابت در سه‌ماهه نخست برابر با 33.7 میلیارد دلار می‌شود.

روث پورات (Ruth Porat)، مدیر ارشد مالی آلفابت و گوگل، ضمن اشاره به درآمدزایی عمده در بخش‌هایی مثل جست‌وجو، یوتیوب و فضای ابری و افزایش 13 درصدی درآمد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، این نکته را یادآور شد که افزایش سالانه درآمد با فرض ثبات واحد پولی، 15 درصد خواهد بود. وی در ادامه افزود: «عملکرد شرکت در دو ماه نخست فصل، قدرتمند بود، اما در ماه مارچ شاهد کاهش چشمگیر درآمد حاصل از تبلیغات بودیم.»

کاهش درآمدی که پورات به آن اشاره می‌کند، از اواسط ماه مارچ شروع شد؛ زمانی که به علت شیوع گسترده کرونا، بیشتر کارکنان گوگل، کار خود را از داخل منزل انجام می‌دادند. در حال حاضر، آلفابت مثل بسیاری از کمپانی‌های بزرگ دیگر، با تأثیرات ویروس COVID-19 بر کسب‌وکار خود دست و پنجه نرم کرده و همان طور که ملاحظه کردید، عواقب این بیماری در گزارش مالی اخیر مشهود بوده است. اما به گفته کارشناسان، تأثیر منفی شیوع همه‌گیری کرونا بر کسب‌وکار آلفابت، در سه‌ماهه دوم بیشتر خود را نشان خواهد داد. حتی خود پورات نیز به این امر اعتراف کرده که در سه‌ماهه دوم سال 2020، روزهای دشواری بر کسب‌وکار تبلیغات گوگل خواهد گذشت.

شرایط کنونی کمی پیچیده است. از یک طرف، با توجه به اینکه در روزهای قرنطینه، افراد بیشتری در منزل هستند، طبیعتا مصرف اینترنت بالا می‌رود. اما از طرف دیگر، با توجه به بحران رکود کسب‌وکار ناشی از کرونا و ثبت نام بیش از 26 میلیون آمریکایی برای بیمه بیکاری، مصرف‌کنندگان در مجموع پول کمتری خرج می‌کنند. در حالی‌که میزان استفاده از سرویس یوتیوب در این روزها رکوردشکنی کرده، بیشتر مردم پولی برای سرویس استریم ویدئو هزینه نمی‌کنند. به این ترتیب، عمده درآمد یوتیوب از راه تبلیغات به دست می‌آید، اما با کاهش مبلغی که از سوی مصرف‌کنندگان هزینه می‌شود، تبلیغات یوتیوب ارزش سابق خود را از دست داده‌اند.

به هر حال، آلفابت و هر کمپانی دیگری در این مقیاس، بایستی برای روزهای آتی خود را آماده کنند. البته با توجه به استخدام حدود 5 هزار نیروی جدید در سه‌ماهه نخست، در مجموع به نظر می‌رسد آلفابت شرایط مناسبی دارد. بدیهی‌ست، اگر آلفابت در آینده انتظار رشد نداشت، این تعداد کارمند را استخدام نمی‌کرد. هرچند که به گزارش CNBC، آلفابت تصمیم دارد استخدام نیروی جدید در ادامه سال 2020 را کاهش دهد. لذا به نظر می‌رسد آلفابت نیز خود را برای روزهای سخت در آینده نزدیک آماده می‌کند.

در پایان لازم به ذکر است، آلفابت در برخی قسمت‌ها زیان‌دهی دارد، به ویژه در کسب‌وکارهایی که با برچسب Other Bets شناخته می‌شوند. این کسب‌وکارها – شامل آزمایشگاه تخصصی X lab، کمپانی‌های Waymo ،Verily ،Nest و ... – طی سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی، 1.1 میلیارد دلار زیان برای آلفابت به همراه داشته‌اند. حال باید دید آیا آلفابت حاضر می‌شود برای جبران کاهش درآمد تبلیغات، این کمپانی‌ها را تعطیل کند یا اینکه به رشد آنها در آینده امیدوار بوده و با زیان‌دهی آنها کنار می‌آید.

منبع : Alphabet


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا