اچ پی نسخه متن باز سیستم عامل وب او اس خود را در پائیز 2012 عرضه می کند

نمایش خبر

تاریخ : 1390/11/6
برچسب‌ها : وب او اس webOS ، متن باز (منبع باز) Open Source ، اچ پی HP

واحد خبر mobile.ir : نزدیک به 21 ماه پیش کمپانی هیلورد پاکارد (HP) خبر از خرید کمپانی پالم به مبلغ 1.2 میلیارد داد  و به دنبال این خرید سیستم عامل وب او اس (webOS) پالم و گوشی های هوشمند این کمپانی در دستان قدرتمند اچ پی قرار گرفت.

با این خرید اچ پی تصمیم گرفت که سیستم عامل اندروید گوگل را به نفع سیستم عامل وب او اس خود کنار گذارد () اما این شرکت نتوانست موفقیتی در کسب و کار گوشی های هوشمند کسب کند و نزدیک به 6 ماه پیش اعلام نمود که تولید گوشی های هوشمند و تبلت های مبتنی بر وب او اس را متوقف می سازد ().

به دنبال این تصمیم اچ پی دست به حراج آتشین تبلت های تاچ پد خود با مبلغی بسیار نازل زد () و بدین ترتیب برخی گمانه زنی ها حاکی از نابودی کامل وب او اس بود اما اچ پی ماه گذشته اعلام نمود که سیستم عامل وب او اس خود را به جامعه اوپن سورس اهدا خواهد کرد و از قصد خود برای فعالیت در توسعه و پشتیبانی از این پروژه متن باز و سرمایه گذاری خبر داد ().

HP TouchPad

تصویر بالا: تبلت TouchPad اچ پی مبتنی بر سیستم عامل webOS

حال این کمپانی در خبری که در روز 25 ژانویه 2012 (5 بهمن 1390) منتشر نمود اعلام نموده که نسخه 1.0 وب او اس متن باز (با نام 1.0 Open webOS) را در سپتامبر 2012 (اواسط شهریور 1391 به بعد) عرضه خواهد کرد.

اچ پی همچنین اعلام داشته که نسخه 2.0 ابزارهای توسعه Enyo خود را منتشر می نماید. Enyo در اصل یک فریم ورک جاوا اسکریپت شیء گرا است که امکان نوشتن یک برنامه واحد و اجرای آن بر روی مرورگر کامپیوترهای دسکتاپ و گوشی های موبایل مختلف را برای برنامه نویسان میسر می سازد (برای اطلاعات بیشتر در مورد Enyo به اینجا و اینجا مراجعه نمائید.) برنامه های ساخته شده توسط Enyo می توانند بر روی بسترهای webOS اچ پی، iOS اپل، اندروید گوگل و نیز مرورگرهای اینترنت اکسپلورر، فایرفاکس و ... اجرا گردند. کدهای اصلی Enyo نیز توسط اچ پی عرضه شده و جامعه اپن سورس به خوبی می توانند از آن بهره گیرند.

Enyo

بدین ترتیب اچ پی با متن باز نمودن سیستم عامل وب او اس خود دست توسعه دهندگان برنامه ها و سازندگان سخت افزار را برای ساخت برنامه ها وسخت افزارهای جدید مبتنی بر سیستم عامل وب او اس باز می گذارد و امیدوار است روحی تازه در کالبدی که عده ای آن را در شرف مرگ می دانستند بدمد.

هرچند وب او اس راه بسیار دشواری را در کنار سیستم عامل متن باز قدرتمندی نظیر اندروید و سیستم عامل های بسته ای نظیر iOS و ویندوز فون در پیش دارد، اما ساختار وب او اس و مبتنی بودن آن بر فناوری های استاندارد وب، در کنار قدرت جامعه اوپن سورس و سرمایه اچ پی می تواند امید به ترقی این سیستم عامل را نزد طرفدارانش زنده نگاه دارد.

منبع : اچ پی


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا