اچ پی کمپانی پالم را به مبلغ 1.2 میلیارد دلار خواهد خرید

نمایش خبر

تاریخ : 1389/2/9
برچسب‌ها : وب او اس webOS ، Palm Pre ، Palm Pixi ، اچ پی HP ، پالم Palm

واحد خبر mobile.ir : پس از شایعات و گمانه زنی های گوناگون که این هفته در مورد احتمال خرید کمپانی پالم توسط کمپانی های Lenovo و HTC بر سر زبان ها بود، در روز چهارشنبه، پس از بسته شدن بازار بورس آمریکا خبر خرید کمپانی پالم توسط کمپانی هیولت-پاکارد (اچ پی) به مبلغ 1.2 میلیارد دلار منتشر گردید.

کمپانی اچ پی پیش از این نیز در عرصه گوشی های موبایل فعالیت داشته است اما نقش این کمپانی بسیار کمرنگ بوده. با خرید کمپانی کامپک در سال 2002 توسط اچ پی، محصول iPaq کامپک در دست اچ پی قرار گرفت اما این کمپانی نتوانست بازار بزرگی را برای این محصول کسب کند تا جایی که بنا به گزارش IDC در سال گذشته تنها یک دهم درصد از بازار گوشی های هوشمند به iPaq تعلق گرفت.

در ماه مارس وقتی کمپانی پالم اعلام نمود که فروش سه ماهه این کمپانی بسیار کمتر از پیش بینی وال استریت است، تحلیلگران به گمانه زنی در مورد سرنوشت این کمپانی پرداختند تا جایی که برخی احتمال ورشکستگی را برای آن مطرح کردند. کمپانی پالم در سال گذشته سیستم عامل webOS را که هم اکنون بر روی گوشی های Palm Pre و Palm Pixi اجرا می شود روانه بازار نمود اما با وجود نکات مثبت این سیستم عامل و گوشی های عرضه شده توسط این کمپانی،  رقابت شدید در حوزه گوشی های موبایل، خصوصاً از سوی گوشی آیفون اپل و گوشی های مبتنی بر سیستم عامل اندروید گوگل مانع از فروش مناسب محصولات پالم شد.

Palm Pre and webOS

گوشی Palm Pre و سیستم عامل webOS

با توجه به کوچک بودن کمپانی پالم در مقایسه با غول های فعال درعرصه موبایل، این کمپانی نمی توانست شانه به شانه با آنها رقابت کند. برای آنکه بتوانیم ابعاد این کمپانی ها را با یکدیگر مقایسه کنیم بد نیست نگاهی به ارزش کنونی کل سهام برخی از شرکت های فعال در حوزه فناوری موبایل بیاندازیم:

پالم: در حدود 1 میلیارد دلار

نوکیا: در حدود 45 میلیارد دلار

اچ پی: در حدود 125 میلیارد دلار

گوگل: در حدود 170 میلیارد دلار

اپل: در حدود 240 میلیارد دلار

کمپانی پالم تنها می توانست سالانه چیزی نزدیک به 190 میلیون دلار هزینه تحقیق و توسعه نماید که در قیاس با بودجه تحقیق و توسعه غول های فناوری رقم ناچیزی بود. اینک کمپانی اچ پی قصد دارد نه تنها بودجه توسعه محصولات پالم را افزایش دهد بلکه در صدد است از توان بالای خود برای بازاریابی هرچه بهتر محصولات پالم بهره گیرد.

بنا به اظهارات تاد برادلی نایب رئیس سیستم های شخصی اچ پی که خود زمانی مدیر عامل اچ پی نیز بوده، این کمپانی با خرید پالم بدنبال فرصت هایی ورای گوشی های هوشمند است. کامپیوترهای لوحی و تبلت ها می توانند گزینه های جدیدی برای اجرای سیستم عامل webOS پالم باشند و از آنجایی که بسیاری از کاربران از طریق این وسایل به اینترنت متصل می شوند، کمپانی اچ پی می تواند از طریق عرضه سرویس های ابری و راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای برنامه های سیستم عامل webOS، به کسب درآمد بپردازد.

نخستین کامپیوتر تبلت کمپانی اچ پی مبتنی بر بستر ویندوز 7 است و با خرید پالم می توانیم شاهد عرضه تبلت هایی از طرف اچ پی باشیم که برای سیستم عامل آنها حق امتیازی به مایکروسافت پرداخت نشده است.

اگر خرید کمپانی پالم توسط اچ پی که انتظار می رود تا ماه آگوست (مرداد یا شهریور) مراحل قانونی آن به انتها برسد با مشکلی مواجه نگردد، رقیبی قدرتمند به جرگه مدعیان حوزه تلفن همراه اضافه خواهد شد و این می تواند تمامی بازیگران این بازار را به تلاشی بیشتر وادار کند، رقابتی که قطعاً به نفع مشتریان خواهد بود.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا