گزارش Canalys از بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه سوم 2024 – اپل در یک قدمی صدرنشینی

نمایش خبر

تاریخ : 1403/8/13        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : بر اساس گزارش اخیر موسسه پژوهشی Canalys عرضه جهانی گوشی‌های هوشمند در سومین فصل سال جاری میلادی با 5 درصد افزایش به 309.9 میلیون واحد رسیده است. این افزایش بیشترین میزان رشد سالانه بازار اسمارت‌فون از سه‌ماهه سوم سال 2021 تاکنون به حساب می‌آید و بیش از همه با عرضه تهاجمی از سوی سازندگان اسمارت‌فون مرتبط است که سبدهای به‌روزشده محصولات خود را با ارزش‌های پیشنهادی قابل توجه ارائه می‌کنند و می‌کوشند با تشویق مصرف‌کنندگان، چرخه تعویض گوشی و خرید محصول جدید را سرعت بخشند. طبق گزارش Canalys، پنج شرکت سامسونگ، اپل، شیائومی، اوپو و ویوو به ترتیب برترین سازندگان اسمارت‌فون در بازه زمانی جولای تا سپتامبر سال جاری میلادی بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، سامسونگ در سه‌ماهه گذشته با تکیه بر سبد متنوع محصول به ویژه در سطوح قیمتی پایین‌تر، موفق به عرضه 57.5 میلیون دستگاه گوشی هوشمند (از جمله گوشی‌های تاشوی Galaxy Z Fold6 و Galaxy Z Flip6) و در اختیار گرفتن 19 درصد از سهم بازار شده و عنوان برترین تولیدکننده اسمارت‌فون را در این فصل به خود اختصاص داده است. اپل با اختلاف اندکی از سامسونگ و عرضه 54.5 میلیون آیفون موفق به ثبت رکورد، کسب 18 درصد از سهم بازار و حفظ جایگاه دوم خود شده است. به گفته کارشناسان Canalys، حضور اولیه قدرتمند سری iPhone 16 در بازارهای نوظهور و تفاوت سخت‌افزاری کمتر میان مدل استاندارد و Pro از اصلی‌ترین عوامل موفقیت غول کوپرتینوئی در فصل اخیر بوده است.

میزان عرضه جهانی گوشی‌های هوشمند از سه‌‌ماهه اول 2021 تا سه‌ماهه سوم 2024

شیائومی با در نظر گرفتن برند Poco و با فاصله از اپل، سومین تولیدکننده برتر گوشی هوشمند در دوره زمانی جولای تا سپتامبر امسال بوده و موفق به عرضه 42.8 میلیون گوشی و ثبت 14 درصد از سهم بازار به نام خود شده که بیش از همه به دلیل موقعیت استراتژیک موجودی شرکت چینی برای عرضه‌های جدید در بازارهای اصلی رقم خورده است. جایگاه چهارم و پنجم این فهرست به ترتیب به اوپو (با احتساب وان‌پلاس) و ویوو تعلق دارد که عملکرد قابل قبولی در بازار به شدت رقابتی آسیا-اقیانوسیه داشته‌اند. طبق آمار ارائه‌شده از سوی Canalys، اوپو در فصل اخیر با ارائه 28.6 میلیون اسمارت‌فون توانسته 9 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد و ویوو 27.2 میلیون گوشی هوشمند وارد بازار کرده و سهم بازار مشابهی را از آنِ خود ساخته است.

پنج شرکت برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سه‌ماه سوم سال 2024 از نگاه کانالیز

به گفته لو ژوان چیو (Le Xuan Chiew)، یکی از تحلیلگران Canalys «اپل در سه‌ماهه سوم با ترکیبی استراتژیک از بهینه‌سازی کانال‌ها و زنجیره تأمین به رکورد تازه‌ای از نظر میزان عرضه دست یافت. پس از معرفی [مجموعه قابلیت‌های هوش مصنوعی] Apple Intelligence در کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل، مصرف‌کنندگان فعالانه در حال ارتقاء مدل‌های قدیمی‌تر iPhone 12 و iPhone 13 و استقبال از فناوری جدید هستند. علاوه بر این، تنوع خطوط تولید آیفون به ویژه در هند، زمان تحویل محصولات را به طور قابل توجهی کاهش داده، فرایند پیش‌سفارش را ساده‌تر کرده و تقاضای محلی را از طریق قیمت‌گذاری رقابتی برانگیخته است. این راهبرد برای تولید آیفون‌های نسل قبلی، همچون iPhone 13 و iPhone 15 در هند، کانال‌های عرضه اپراتوری را در ایالات متحده و اروپا نیز تقویت کرده است. به این ترتیب اپل می‌تواند سهم بازار خود را در بخش میان‌رده پس بگیرد و از تقاضا برای جایگزینی گوشی‌ها نیز سود به دست آورد. با این وجود، توجه به موانع ژئوپلیتیکی همچنان امری حیاتی است و تأخیر در استقرار Apple Intelligence می‌تواند به طور قابل توجهی مانع از عملکرد مطلوب اپل در فصل چهارم و سال 2025 شود.»

سهم بازار پنج شرکت برتر ارائه‌کننده گوشی‌های هوشمند از سه‌ماهه اول 2021 تا سه‌ماهه سوم 2024

از نگاه توبی ژو (Toby Zhu)، تحلیلگر ارشد Canalys، رقابت شدید در بازار گوشی‌های ارزان‌قیمت، با وجود نیمه نخست قدرتمند سال 2024 که با تقاضای بالا و شرایط اقتصادی مطلوب تقویت شده بود، همچنان در نیمه دوم سال نیز ادامه یافته است. او عرضه موفق سری محبوب A3 با نامی جدید از سوی اوپو را در بخش قیمتی 100 تا 200 دلار آمریکا، به‌ویژه در آسیای جنوب شرقی، نمونه بارز این استراتژی تولیدکنندگان عنوان می‌کند و بر این باور است که شرکت چینی با کارآمدسازی سبد محصول خود، رشد سالانه 30 درصدی را در این منطقه تجربه کرده و آماده است سهم بازار خود را بیش از پیش افزایش دهد. با این حال، ژو عقیده دارد که «افزایش هزینه‌های تأمین قطعات و اشباع کانال‌های فروش چالش‌هایی را برای سودآوری بلندمدت و پایدار استراتژی بازارهای انبوه ایجاد خواهد کرد.

شرکت‌های اصلی برای مقابله با این چالش‌ها تمرکز خود را بر رشد در بخش میانی قیمتی در بازارهای نوظهور قرار می‌دهند؛ به طور مثال شیائومی در نیمه دوم سال 2024 با بهره‌گیری از حضور قدرتمند در بازار آزاد و فروشگاه‌های اختصاصی توانست میزان فروش خود را از سطح قیمتی متوسط به محصولات رده بالا ارتقاء دهد و تقاضای بازار را به سوی [محصولات] سری Pro هدایت کند. در همین حال، ویوو نیز با گسترش سری V40 کوشیده تا طیف گسترده‌تری از دستگاه‌ها را عرضه کند و [سبد محصولات] میان‌رده خود را بهبود بخشد.»

تخمین عرضه گوشی‌های هوشمند در مناطق مختلف جغرافیایی در سه‌ماهه سوم 2023 و سه‌‌ماهه سوم 2024

چیو، در پایان این گزارش ضمن اشاره به خوشبینی محتاطانه تحلیلگران‌ Canalys برای ادامه سال می‌گوید: «فروشندگان در حال بهینه‌سازی موجودی و برندسازی برای تقویت رشد خود در سال 2025 هستند. بازارهای نوظهوری همچون آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین، به دلیل افزایش رقابت قیمتی و مشوق‌های [ارائه‌شده از سوی] کانال‌های فروش در بخش رده پایین، [نسبت به کلیت بازار] عملکرد بهتری داشته‌اند. این در حالی است که با وجود اهمیت این بخش در حجم و سهم بازار [شرکت‌ها]، فشارهای تورمی سودآوری دستگاه‌های بسیار پایین‌رده را محدود می‌کند و رقابت بر سر قیمت‌های پایدار را در این بخش دشوارتر می‌سازد. [در عین حال] بازارهای بالغی مانند ایالات متحده، چین و اروپای غربی شاهد رشد بخش [محصولات] پیشرفته به پشتوانه [عوامل] تمایزبخش مبتنی بر هوش مصنوعی هستند. [البته] فروشندگانی مانند ویوو و آنر با استراتژی‌های نوآورانه کانال‌های فروش، از جمله فروشگاه‌های موقت و نمایشگاهی (pop-up stores) و همکاری با اپراتورها، در تلاش هستند تا مشتریان علاقه‌مند به ارتقاء گوشی در طیف 100 تا 200 دلاری را به خود جذب کنند.»

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا