معرفی سامسونگ Galaxy A16 4G با پردازنده Helio G99 و تضمین 6 سال ارائه نسخه‌های بعدی اندروید

نمایش خبر

تاریخ : 1403/7/27        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، هلیو جی 99 Helio G99 ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ کم‌تر از دو هفته پیش از گوشی نسل پنجمی جدیدی به نام A16 5G رونمایی کرد که در طراحی و شکل ظاهری تفاوتی با نمونه‌های پیشین این کلاس نداشت و در زمینه دوربین نیز مشابه قبل عمل کرده بود. این مدل اما از صفحه‌نمایش بزرگ‌تری برخوردار بود، پروسسور پیشرفته‌تری را (حداقل در برخی بازارها) به‌کار می‌گرفت و برای اولین بار در این کلاس از پشتیبانی ارائه 6 نسل بعدی اندروید برخوردار شده بود. شرکت سامسونگ حالا در روز پنج‌شنبه 17 اکتبر 2024 (26 مهر 1403) نسخه 4G این گوشی را معرفی کرده که به‌سادگی Galaxy A16 نامیده می‌شود. A16 در مقایسه با A16 5G ظاهراً تنها در یکی دو مورد با تغییر روبرو شده که در صدر آن‌ها باید به پردازنده Helio G99 اشاره کرد.

Galaxy A16 از لحاظ طراحی تفاوت خاصی نسبت به A16 5G نداشته و تنها از روی رنگ این دو مدل می‌توان به اختلاف آن‌ها پی برد؛ A16 4G (حداقل تا به این لحظه) ظاهراً در سه‌رنگ خاکستری، سبز/آبی و آبی تیره ارائه می‌شود و با یک طراحی ساده و یک‌دست از افکت‌های به‌کار گرفته‌شده در نسخه 5G در آن‌ها خبری نیست. پشت و روی گوشی مثل قبل صاف و تحت بوده و شاسی پیرامونی نیز بدون انحنا و خمیدگی طراحی شده است. محل دکمه‌های پاور و تغییر صدا البته همچنان برجسته‌تر از سایر قسمت‌ها‌ست و بدین‌ترتیب به‌سادگی در زیر دست پیدا می‌شوند.

این مدل همچنان 7.9 میلی‌متر ضخامت دارد که نسبت به 8.4 میلی‌متر سال قبل 0.5 میلی‌متر کاهش یافته است. مجهز شدن به استاندارد IP54 نیز با این‌که هنوز با مقاومت کاملی در برابر نفوذ آب و گردو‌خاک ایجاد نمی‌کند اما برای یک گوشی A1x سامسونگ نکته جدید و امیدوارکننده‌ای‌ست.

صفحه‌نمایش Galaxy A16 با 0.2 اینچ افزایش نسبت به قبل حالا یک نمونه 6.7 اینچی‌ست اما سایر مشخصات آن از جمله فناوری ساخت Super AMOLED، وضوح 1080×2340 پیکسلی و نرخ رفرش حداکثر 90 هرتزی این پنل تغییری نسبت به A15 سال قبل نداشته‌اند. بالای صفحه‌نمایش در یک بریدگی Uشکل دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی جای دارد و سنسور اثر انگشت نیز روی دکمه پاور در کناره سمت راست است.

ترکیب و نوع دوربین‌های پشت گوشی تغییری نکرده و همان 50 مگاپیکسلی f/1.8 پیشین در غیاب OIS وظیفه دوربین اصلی را بر عهده دارد و یک 5 مگاپیکسلی اولتراواید و یک 2 مگاپیکسلی ماکرو (که هر دو بیش‌تر تزیینی محسوب می‌شوند) دو واحد بعدی این قسمت را تشکیل می‌دهند.

با این‌که از زمان معرفی پروسسور Helio G99 شرکت مدیاتک در ماه می سال 2022 حالا بیش از دو سال می‌گذرد اما این چیپ‌ست حداقل از لحاظ لیتوگرافی هنوز پیشرفته‌ترین پروسسور 4G بازار به‌حساب می‌آید و سازندگان مختلف برای ارائه یک گوشی نسل چهارمی همچنان چاره‌ای جز استفاده این چیپ‌ست و وابستگان آن مثل Helio G100 ندارند. A16 بدین‌ترتیب از لحاظ پردازشی تفاوتی با A15 سال گذشته ندارد و حافظه پایه 4GB/128GB آن نیز تغییری نکرده است. این گوشی ظاهراً از اسلات حافظه جانبی microSD (ترکیبی با سیم‌کارت دوم) نیز پشتیبانی می‌کند.

ظرفیت باتری گوشی همان 5 هزار میلی آمپر ساعت سابق است و حداکثر از توان شارژر 25 واتی (غایب از جعبه) پشتیبانی می‌کند. در بخش گزینه‌های ارتباطی نیز با تغییر خاصی نسبت به A16 5G روبرو نمی‌شویم با این تفاوت که ارتباطات سیم‌کارت حداکثر تحت شبکه 4G LTE صورت می‌پذیرد.

Samsung Galaxy A16 با سیستم‌عامل اندروید 14 و ظاهراً رابط کاربری One UI 6.1 ارائه شده و مثل A16 5G از شش آپدیت بعدی اندروید و شش سال به‌روزرسانی‌های امنیتی برخوردار خواهد شد. هرچند با توجه به کلاس کاری، رم و پردازنده دستگاه احتمالاً دلائل منطقی اندکی برای حفظ این مدل تا شش سال آینده باقی خواهد بود. این گوشی از ماه نوامبر وارد بازار فرانسه و احتمالاً دیگر نقاط اروپای غربی خواهد شد اما هنوز قیمت رسمی دستگاه از سوی شرکت سازنده اعلام نشده است.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا