گزارش ترندفورس از رشد 18.7 درصدی تولید اسمارت‌فون در فصل اول 2024 – احتمال افت در فصل دوم

نمایش خبر

تاریخ : 1403/3/31        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، ترندفورس TrendForce ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه ترندفورس اخیرا گزارش خود را از تولید جهانی گوشی هوشمند طی سه‌ماهه نخست 2024 منتشر کرد. به باور کارشناسان ترندفورس، تأمین‌کنندگان به شکل چشمگیری میزان تولید هدف‌گذاری‌شده خود در سه‌ماهه نخست 2023 را کاهش داده بودند تا در سایه آن بتوانند معضل انباشت فراوان موجودی در کانال‌های فروش را حل کنند. متعاقبا، با وجود اینکه میزان تولید اسمارت‌فون طی سه‌ماهه نخست 2024 از سطح دوران قبل از کرونا (معادل بیش از 300 میلیون دستگاه) پایین‌تر بوده، اما حجم اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده در پایان اولین فصل از سال 2024 بالغ بر 296 میلیون دستگاه گزارش شده که با 18.7 درصد رشد سالانه همراه بوده و همچنان یک دستاورد تلقی می‌شود.

به گزارش ترندفورس، عواملی مثل تورم و مناقشات ژئوپولیتیکی، میزان هزینه کردن مردم برای خرید اسمارت‌فون در سرتاسر دنیا را محدود کرده و موجب شده تا مصرف‌کننده رویکرد محافظه‌کارانه‌تری را در این زمینه در پیش بگیرد. به علاوه، تولید بیش از حد و بی‌پروا از سوی برخی برندها طی سه‌ماهه نخست باعث رشد صعودی موجودی در حال ترخیص شده که البته این امر باید در وهله اول تعدیل شود. از این رو، کارشناسان ترندفورس نسبت به میزان تولید اسمارت‌فون برای سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی چندان خوشبین نبوده و افت 5 تا 10 درصدی نسبت به فصل قبل را برای آن برآورد می‌کنند.

طی نخستین فصل از سال جاری میلادی، برندهای سامسونگ، اپل، شیائومی، اوپو، Transsion و ویوو به‌ترتیب بالاترین سهم از تولید جهانی گوشی هوشمند را داشته و در مجموع حدود 80 درصد از کل سهم بازار جهانی را در اختیار گرفته‌اند. در ادامه نگاهی داریم به عملکرد شش برند برتر طی سه‌ماهه نخست سال 2024:

حجم تولید و سهم بازار شش برند اصلی تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه اول سال 2024

کمپانی سامسونگ در فصل اخیر با تولید 59.5 میلیون گوشی هوشمند – که نسبت به فصل قبل از آن 11.2 درصد رشد داشته – موفق شد با کسب 20.1 درصد از سهم بازار جهانی در رتبه نخست دنیا جای بگیرد. به گفته کارشناسان ترندفورس، سری پرچمدار Galaxy S24 به لطف هیاهوی زیاد بر سر هوش مصنوعی توانست 22.5 درصد از کل اسمارت‌فون‌های تولیدی سامسونگ را به خود اختصاص دهد که در نتیجه نسبت به تولید سری Galaxy S23 در سال گذشته 20 درصد افزایش را نشان می‌دهد. البته ناگفته نماند، با توجه به عملکرد ضعیف گوشی‌های سری A در خارج از کشور کره، انتظار می‌رود در سه‌ماهه دوم، مجموع تولید گوشی‌های هوشمند سامسونگ با افت بیش از 10 درصدی، به زیر 55 میلیون دستگاه برسد.

پس از سامسونگ، کمپانی اپل رتبه دوم تولید گوشی هوشمند در جهان را به نام خود کرده است. طی سه‌ماهه نخست سال 2024، فروش آیفون‌های اپل در چین با افت مواجه شد و همین امر باعث شد مجموع آیفون‌های تولیدشده اپل در این فصل به 47.9 میلیون دستگاه کاهش یابد. این کاهش تولید، چندین فقره تغییر را در زنجیره تأمین قطعات به همراه داشت، هرچند که برنامه‌های تولید چیپ‌ست تغییری نکرد. طبق پیش‌بینی ترندفورس، انتظار می‌رود تولید آیفون‌های اپل در سه‌ماهه دوم 2024 تا حدود 10 درصد افت کند.

شیائومی – که زیربرندهای ردمی و پوکو را هم شامل می‌شود – معضلات مربوط به انباشت موجودی در سال گذشته را پشت سر گذاشته و با تولید 41.1 میلیون گوشی هوشمند در سه‌ماهه نخست 2024 در جایگاه سوم جهانی ایستاده است. از نیمه دوم سال 2023، شارژ مجدد موجودی اسمارت‌فون‌های شیائومی امیدهای این برند را زنده کرد و شیائومی – در راستای سیاست‌های داخلی شرکت – سرمایه‌گذاری‌های خود در بازارهای نوظهور را افزایش داد. در نتیجه، استراتژی بازار این شرکت از کاهش منفعلانه سطح موجودی به رویکرد خوشبینانه‌تری تغییر یافت. البته، با توجه به اینکه اقتصاد جهانی بهبود چشمگیری نداشته و در بازارهای نوظهور رقابت بسیار شدید است، شیائومی تصمیم گرفته سطح تولید اسمارت‌فون‌های خود در سه‌ماهه دوم را در همان اندازه تولید سه‌ماهه اول حفظ کند.

Xiaomi 14 Ultra

اوپو – به همراه زیرمجموعه‌هایش یعنی ریلمی و وان‌پلاس – موفق شد با تولید 33.8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سه‌ماهه نخست 2024، در مقام چهارم دنیا قرار بگیرد. این برند رقابت تنگاتنگی با آنر در چین داشت و همین امر تأثیر نامطلوبی بر فروش اسمارت‌فون‌های اوپو در این کشور گذاشت. (البته نباید رشد مختصر اوپو در بازارهای نوظهوری مثل هند را نادیده بگیریم) در نتیجه، رشد سالانه اوپو در پایان سه‌ماهه نخست سال 2024 در قیاس با دیگر برندهای اندرویدی پایین‌تر گزارش شده است. به گفته کارشناسان ترندفورس، اوپو به دنبال آن است که در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، همان سطح تولید در سه‌ماهه اول را حفظ کند. همچنین، با توجه به شکست اوپو در برابر نوکیا در یک دعوی قضایی مربوط به پتنت و توافقی که متعاقبا بین آنها حاصل شد، احتمالا اوپو در نیمه دوم سال 2024 به بازار آلمان باز خواهد گشت.

OnePlus 12

سال گذشته کمپانی چینی Transsion به رشد سالانه نزدیک به 50 درصدی در تولید اسمارت‌فون دست پیدا کرد و از قرار معلوم همین شتاب خوشبینانه در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی نیز جریان دارد. آمارهای ترندفورس حاکی از آن است که Transsion در فصلی که گذشت با تولید 29.8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند و کسب 10.1 درصد از سهم بازار جهانی، رتبه پنجم را از آن خود کرده است. البته، تولید بی‌پروا در سه‌ماهه نخست، در کنار رقابت با سامسونگ، شیائومی و لنوو در رده پایین بازار، موجب انباشت موجودی Transsion شده است. از این رو، ترندفورس افت حداقل 15 درصدی را برای تولید اسمارت‌فون‌های Transsion در سه‌ماهه دوم پیش‌بینی می‌کند.

در پایان می‌رسیم به ویوو و زیربرندش یعنی iQOO که با تولید 21.7 میلیون دستگاه اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست 2024 و در اختیار گرفتن 7.3 درصد از سهم بازار، به جایگاه ششمی اکتفا کرد. بنا بر آنچه در گزارش ترندفورس آمده، ویوو در سه‌ماهه دوم قصد دارد ضمن تولید مدل‌های جدیدتری از خانواده پرچمدار vivo X100، از جشنواره فروش موسوم به 618 نهایت بهره را برده، سطح تولید خود در سه‌ماهه نخست را حفظ کند.

منبع : TrendForce


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا