آشنایی با iPadOS 18 – سهولت در حل معادلات ریاضی در کنار بهره‌مندی از Apple Intelligence

نمایش خبر

تاریخ : 1403/3/23        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، آی‌پد او اس iPadOS ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC 2024) – که در بازه زمانی 10 تا 14 ژوئن 2024 (21 تا 25 خرداد 1403) برگزار می‌شود – مثل هر سال آوردگاهی برای معرفی دستاوردهای جدید اپل در حوزه فناوری و نرم‌افزار بوده است. در جریان این رویداد مهم، علاوه بر رونمایی از Apple Intelligence و معرفی iOS 18، اپل از جدیدترین نسخه سیستم‌عامل آی‌پدهای خود یعنی iPadOS 18 نیز پرده برداشت. به گفته اپل، iPadOS 18 تجربه کار با آی‌پد را متنوع‌تر و هوشمندتر از همیشه خواهد کرد. اپلیکیشن Calculator، بازطراحی اپلیکیشن Photos، شخصی‌سازی‌های جدید برای هوم‌اسکرین و Control Center از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های iPadOS 18 به شمار می‌روند.

سرانجام پس از 14 سال، اپل یک اپلیکیشن ماشین حساب بومی برای آی‌پد طراحی کرد. این اپلیکیشن با قلم Apple Pencil سازگار بوده و با توجه به وجود قابلیتی به نام Math Notes، کارکردهای مفیدی در زمینه ریاضی در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال، با تایپ کردن و یا حتی نوشتن معادله‌های ریاضی در اپلیکیشن Calculator، معادله بلافاصله برای شما حل خواهد شد. در اینجا از متغیرها پشتیبانی شده و وقتی مقادیر ورودی را تغییر می‌دهید، نتیجه هم به تبع آن تغییر می‌کند. جالب است بدانید، این اپلیکیشن می‌تواند نمودار متناسب با معادله‌های نوشته شده را نیز تنها با یک کلیک رسم کند. گفتنی‌ست، تمام ویژگی‌های یادشده برای Math Notes، در اپلیکیشن Notes هم پشتیبانی می‌شوند.

حال که صحبت از Notes به میان آمد، بد نیست به Smart Script نیز اشاره کنیم. به موجب این قابلیت، زمانی که با استفاده از Apple Pencil در حال نوشتن هستید، Smart Script با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، ضمن حفظ قالب کلی دست‌خط شما، آن را مرتب‌تر و خواناتر می‌کند. از جمله کارکردهای Apple Pencil می‌توان به افزودن فاصله و جای‌گذاری متن تایپ‌شده در دست‌نوشته خود اشاره کرد که در این صورت، متن تایپ‌شده به طور خودکار همان قالب دست‌نوشته را به خود می‌گیرد. همچنین، 5 رنگ جدید برای هایلایت کردن نوشته اضافه شده‌اند.

مورد جدید دیگر، طراحی یک نوار زبانه شناور در بالای برخی اپلیکیشن‌هاست. این نوار نقش یک میان‌بر را ایفا کرده و مکملی برای نوار کناری (sidebar) به حساب می‌آید. به گفته اپل، کاربران می‌توانند زبانه‌ها را مجددا تنظیم کنند و یا زبانه‌های جدیدی را از sidebar اضافه کنند. گفتنی‌ست، این نوار زبانه شناور به عنوان یک API در دسترس توسعه‌دهندگان بوده و امکان استفاده از منوهای زمینه‌ای درون اپلیکیشن‌ها، پیمایش ساده‌تر و همچنین جست‌وجو درون اسناد را فراهم می‌کند.

بسیاری از ویژگی‌های جدید iOS 18 در iPadOS 18 نیز حضور دارند. (برای اطلاعات کامل‌تر در این زمینه به مطلب معرفی iOS 18 رجوع کنید) از جمله مهم‌ترین این موارد، می‌توان به شخصی‌سازی هوم‌اسکرین اشاره کرد. به این ترتیب که کاربر می‌تواند محل قرارگیری آیکون اپلیکیشن‌ها در هوم‌اسکرین را به دلخواه خود انتخاب کند. در نتیجه، چنان‌چه بخش قابل‌توجهی از هوم‌اسکرین از آیکون خالی شود، وال‌پیپر این صفحه مشهودتر بوده و از لحاظ زیبایی‌شناسی چشم‌نوازتر خواهد بود.

نکته دیگر، امکان شخصی‌سازی خودِ آیکون‌هاست. به عنوان مثال، می‌توانید تنظیمات را به گونه‌ای انجام دهید که با رفتن تبلت به حالت تاریک (dark mode)، رنگ آیکون‌ها نیز هماهنگ با مجموع رابط کاربری تبلت تغییر کند. همچنین، گزینه‌ای پیش‌بینی شده که به طور خودکار رنگ آیکون‌ها را با رنگ وال‌پیپر صفحه متناسب‌سازی می‌کند. البته کاربر این اختیار را دارد که رنگ‌پردازی دلخواه خود را روی آیکون‌ها اعمال کند.

قسمت Control Center نیز با تغییرات اساسی همراه بوده است. درست مثل اضافه کردن ویجت‌ها به هوم‌اسکرین، کاربر می‌تواند Controlهای مورد نظر خود را اضافه و یا حذف کند و آنها را در قسمت بالایی صفحه‌هایی که مد نظر اوست قرار دهد.

نکته بسیار مهم دیگر، بهره‌مندی iPadOS 18 از امکانات هوش مصنوعی جدید اپل موسوم به Apple Intelligence است. البته ظاهرا فقط آی‌پدهای مجهز به تراشه M1 و بالاتر می‌توانند از این امکانات برخوردار شوند. به لطف Apple Intelligence شاهد تحولی عظیم در Siri هستیم. اپل در توسعه Apple Intelligence با OpenAI نیز همکاری داشته و در مواردی که Siri پاسخگو نباشد، درخواست کاربر توسط ChatGPT رسیدگی می‌شود. اولویت‌بندی نوتیفیکین‌ها، توانایی خلاصه‌سازی متن، خلق تصاویر و همچنین ایجاد ایموجی‌های خلاقانه (موسوم به Genmoji) و بهبود قابلیت جست‌وجو در اپلیکیشن Photos از جمله دستاوردهای هوش مصنوعی جدید اپل محسوب می‌شوند. اطلاعات کامل‌تر در رابطه با هوش مصنوعی جدید اپل را می‌توانید در مطلب رونمایی از Apple Intelligence ملاحظه کنید.

در حال حاضر، نسخه بتای iPadOS 18 (مخصوص توسعه‌دهندگان) از طریق developer.apple.com در دسترس قرار گرفته است. ماه آینده نسخه بتای عمومی این سیستم‌عامل نیز در beta.apple.com در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. اما نسخه نهایی iPadOS 18 از پاییز سال جاری در قالب یک به‌روزرسانی رایگان برای آی‌پدهای زیر قابل دریافت خواهد بود:

- آی‌پد پرو (با تراشه M4)

- آی‌پد پرو 12.9 اینچی (نسل 3 و بالاتر)

- آی‌پد پرو 11 اینچی (نسل 1 و بالاتر)

- آی‌پد Air (با تراشه M2)

- آی‌پد Air (نسل 3 و بالاتر)

- آی‌پد (نسل 7 و بالاتر)

- آی‌پد مینی (نسل 5 و بالاتر)

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا