معرفی iOS 18 – مجموعه‌ای از قابلیت‌های هوش مصنوعی، پشتیبانی از RCS و بازطراحی اپ Photos

نمایش خبر

تاریخ : 1403/3/23        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آی او اس iOS ، سیستم عامل Operating System ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در روز دوشنبه 10 ژوئن 2024 (21 خرداد 1403) در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان خود موسوم به WWDC 2024 تازه‌ترین نسخه سیستم‌عامل iOS یعنی iOS 18 را به‌نمایش گذاشت. کریگ فدریگی (Craig Federighi)، معاون ارشد بخش مهندسی نرم‌افزار غول کوپرتینوئی، در معرفی سیستم‌عامل تازه به ارتقاء اپلیکیشن‌های اپل اشاره کرده که مطابق انتظار، عمده تمرکز آن‌ها بر هوش مصنوعی، به ویژه هوش مصنوعی مولد است. به این ترتیب آیفون‌های اپل نیز مانند iPad و مک، با ارائه آپدیت نرم‌افزاری جدید در پاییز سال جاری، قابلیت هوش مصنوعی موسوم به Apple Intelligence را در اختیار خواهند داشت.

تغییرات نسخه جدید سیستم‌عامل اپل را می‌توان به دو بخش عمده ویژگی‌های مبتنی بر راهکار هوش مصنوعی Apple Intelligence و سایر قابلیت‌های iOS 18 دسته‌بندی کرد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.

راهکار هوش مصنوعی Apple Intelligence

کلیدی‌ترین بخش تغییرات iOS 18 را باید در راهکار هوش مصنوعی این شرکت موسوم به Apple Intelligence جست‌و‌جو کرد که برای دستگاه‌های مجهز به تراشه A17 و همه چیپ‌های سری M در دسترس خواهد بود. Apple Intelligence از مدل‌های بزرگ زبانی (LLM) و انتشار (diffusion) استفاده می‌کند و با کمک Private Cloud Compute می‌تواند در صورت لزوم از مدل‌های مبتنی بر سرور نیز برای جست‌وجوهای پیچیده‌تر بهره ببرد. البته به گفته اپل، این سرورها برای حفظ حریم خصوصی و امنیت آیفون، هرگز داده‌های کاربری را ذخیره نمی‌کنند.

تلاش اصلی طراحان اپل در این راستا، شخصی‌سازی ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی است که از انجام کارهای روزانه (از جمله اولویت‌بندی اعلانات) تا ابزارهای نوشتاری برای بازنویسی، تصحیح یا خلاصه کردن متن در همه اپلیکیشن‌ها، ارسال ای‌میل و ارائه پاسخ هوشمند و نمایش ای‌میل‌های با اولویت بالاتر در بالای صندوق پیام در اپلیکیشن Mail از آن جمله است.

اپل در معرفی هوش مصنوعی خود تأکید دارد که AI توسعه‌یافته توسط این شرکت می‌تواند بر اساس اطلاعات شخصی و زمینه‌ای کاربر، محتوای در حال نمایش روی پنل نمایشگر را تحلیل ‌کند. در عین حال، هوش مصنوعی اپل به مانند گذشته حفاظت از حریم خصوصی کاربر را به لطف پردازش روی دستگاه ارائه می‌کند. به این معنا که هوش مصنوعی اپل از اطلاعات شخصی شما آگاهی دارد، اما داده‌ها را جمع‌آوری یا به سرور بیرونی ارسال نمی‌کند.

AI اپل همچنین به کاربر امکان می‌دهد تصاویری متناسب با مکالمات و بر اساس تصاویر پروفایل دوستان خود ایجاد کند که این کار به کمک ویژگی Image Playground امکان پذیر می‌شود. این قابلیت نه تنها در بسیاری از برنامه‌های اختصاصی اپل تعبیه شده، بلکه به عنوان یک ابزار مستقل نیز در دسترس قرار گرفته است و در عین حال تصاویر روی خود دستگاه تولید و ذخیره می‌شوند.

دوستداران آیفون می‌توانند با قابلیت موسوم به Genmoji (روش اپل برای تولید emojiهای مبتنی بر هوش مصنوعی مولد)، emojiها را بر اساس تصویر افراد ایجاد کنند و هوش مصنوعی امکان جست‌و‌جوی تصاویر و ویدیوها را با استفاده از زبان طبیعی فراهم می‌کند. به علاوه کاربر با ابزار Clean Up می‌تواند افراد و اشیاء حاضر در تصاویر را بر اساس سلیقه خود به سادگی حذف کند. در کنار این دو، ابزار تازه Memories این امکان را فراهم ساخته تا کاربر با نوشتن توضیحی ساده، یک استوری ویدیویی ایجاد کند و از فرایندهای تشخیص زبان و تصویر، برای انتخاب بهترین عکس‌ها و ویدیوها استفاده کند. جالب آن که این ابزار حتی پیشنهاد موسیقی متناسب با این ویدئو را نیز ارائه می‌کند.

قابلیت ضبط صدا، رونویسی و ثبت خلاصه صوتی در اپلیکیشن‌های Notes و Phone از دیگر امکانات iOS 18 به شمار می‌رود. به علاوه، اگر کاربر تماس تلفنی را ضبط کند، نه تنها در حال ضبط بودن تماس به شرکت‌کنندگان در مکالمه یادآوری می‌شود، بلکه پس از پایان گفت‌وگو خلاصه‌ای نیز ارائه خواهد شد.

ظاهر تازه دستیار هوشمند Siri در کنار توانایی‌های بالاتر برای درک زبان طبیعی نیز در سیستم‌عامل تازه پیش‌بینی شده است. مطابق اعلام اپل، Siri همچنین محتوای مکالمه‌ها را به خاطر خواهد سپرد و کاربر قادر به تایپ با آن خواهد بود. البته Siri به پرسش‌های مرتبط با قابلیت‌های iOS جدید را نیز پاسخ خواهد گفت. به علاوه مطابق وعده اپل، دستیار هوشمند Siri تا سال آینده میلادی به قابلیت آگاهی به نمایشگر (on-screen awareness) نیز مجهز می‌شود و به این ترتیب امکان اجرای اپلیکیشن‌ها را به کاربران ارائه خواهد داد.

نکته جالب در این میان به همکاری اپل با OpenAI و حضور ChatGPT در iOS 18 باز می گردد. به این ترتیب امکان استفاده از قابلیت‌های ChatGPT در Siri و برنامه‌های نوشتاری اپل فراهم خواهد شد. مطابق وعده اپل درخواست‌ها و اطلاعات کاربران در ChatGPT ثبت نمی‌شود و اگر کاربر قبلا اشتراک ChatGPT را داشته باشد، می‌تواند به سیستم وارد شود و امکانات پیشرفته را دریافت کند. البته ChatGPT تا اواخر امسال به نسخه جدید iOS افزوده می‌شود؛ از این رو ممکن است پس از نصب، یا دست کم در زمان انتشار نسخه بتا، هنوز در دسترس نباشد.

سایر ویژگی‌های iOS 18

اپل قابلیت‌های شخصی‌سازی زیادی را برای نسخه تازه سیستم‌عامل خود در نظر گرفته است که از میان آن‌ها می‌توان به شخصی‌سازی صفحه اصلی یا home screen اشاره کرد. مطابق تصاویر منتشرشده، کاربران در iOS 18 می‌توانند آیکون اپلیکیشن‌ها را بر اساس سلیقه خود مرتب کنند و رنگ آیکون اپلیکیشن را نیز بر اساس تصاویر پس‌زمینه تغییر دهند. ناگفته نماند که امکان شخصی‌سازی در بخش Control Center نیز دیده می‌شود.

اپلیکیشن iMessage نیز به‌روزرسانی‌هایی مانند امکان استفاده از انواع Emoji برای پاسخ به پیام‌ها و به‌کارگیری قالب‌های نوشتاری مختلف از جمله bold و italic کردن پیام را تجربه کرده است.

همچنین اپل از امکان ارسال پیام‌ها در iMessage از طریق ماهواره (در شرایطی که اتصال وای‌فای یا پوشش شبکه برقرار نیست) نیز خبر داده است. همچنین اپل تأیید کرده که پشتیبانی از استاندارد پیام‌رسانی RCS را نیز برای نسخه جدید سیستم‌عامل خود در نظر گرفته است.

یکی دیگر از امکانات جالب توجه iOS 18، قابلیت قفل اپلیکیشن‌هاست. اپ تازه Passwords نیز جایی برای دسترسی کاربر به گذرواژه‌ها، از جمله رمز عبور وای‌فای و کدهای تأیید به شمار می‌رود.

در نسخه جدید سیستم عامل اپل، اپلیکیشن Photos مجددا طراحی شده است، به نحوی که اپل این تغییرات را گسترده‌ترین ارتقاء این اپ از ابتدا تاکنون عنوان می‌کند. نسخه جدید که از جهاتی یادآور Xepria Album سونی از سال 2016 است، حالا به صورت شبکه‌ای با کتابخانه‌ای از تصاویر در پایین باز می‌شود. به علاوه، امکان پین کردن مجموعه‌ عکس‌ها در قسمت بالایی فراهم شده است و می‌توان مواردی مثل اسکرین‌شات‌ها را از دید پنهان کرد. این برنامه همچنین برای دسترسی سریع به عکس‌های خانوادگی و دوستانه، می‌تواند تصاویر را بر اساس چهره افراد مرتب ‌کند.

در برنامه Mail جدید، به سبک Gmail، ای‌میل‌ها به‌صورت اتوماتیک در دسته‌بندی‌های مختلفی همچون اصلی (Primary)، تراکنش‌ها (Transactions)، به‌روزرسانی‌ها (Updates) و تبلیغات (Promotions) مرتب می‌شوند. به علاوه، بخشی تحت عنوان digest نیز برای هر دسته در نظر گرفته شده است که می‌توان در آن محتوای ایمیل‌ها را به سرعت مرور کرد.

اپلیکیشن Maps نیز همگام با تغییرات نسخه جدید iOS آپدیت شده است. Maps در iOS 18 به نقشه‌های توپوگرافی با مسیرهای پیاده‌روی مجهز شده است که امکان دسترسی آفلاین به آن‌ها نیز وجود دارد. اپلیکیشن Wallet نیز قابلیت Tap to Cash را به عنوان راهی برای تبادل پول از طریق کنار هم نگه داشتن دو آیفون در نسخه تازه ارائه می‌کند. اپ Journals نیز به یک نمای Insights مجهز شده که امکان جست‌وجوی ورودی‌های گذشته را فراهم می‌آورد. برای دوست‌داران بازی هم، حالت تازه Game Mode به سیستم‌عامل افزوده شده که ضمن به حداقل رساندن فعالیت‌های پس‌زمینه در طول بازی، زمان تأخیر کنترل‌کننده‌های بازی و ایرپادها را برای واکنش سریع و مناسب به حداقل می‌رساند.

نسخه بتای عمومی iOS 18 از ماه جولای در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد و در فصل پاییز، هم‌زمان با معرفی آیفون‌های جدید اپل، نسخه نهایی آن منتشر خواهد شد. مطابق اعلام اپل، سری iPhone 11 ،iPhone 12 ،iPhone 13 ،iPhone 14 ،iPhone 15، سری آیفون XS و XR و نسل دوم و سوم آیفون SE از سیستم‌عامل جدید پشتیبانی خواهند کرد. ذکر این توضیح نیز لازم به‌نظر می‌رسد که با وجود ارائه iOS 18 برای تمامی دستگاه‌های اشاره شده در بالا، قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل تنها در آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس در دسترس خواهند بود.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا