گزارش Canalys از بازار اسمارتفون اروپا در سهماهه چهارم و کل سال 2023 – بازگشت اپل به صدر جدول فصلی
نمایش خبر
تاریخ : 1402/12/3 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، موتورولا Motorola ، شیائومی Xiaomi ، آنر Honor |
طبق دادههای مؤسسه Canalys، اپل در فصل اخیر 12.4 میلیون دستگاه آیفون را به کشورهای اروپایی صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها 1 درصد رشد داشته است. به این ترتیب، اپل با در اختیار گرفتن حدود یک سوم (33 درصد) از بازار اسمارتفون اروپا، به سلطه نزدیک به دو ساله سامسونگ پایان داد و در جایگاه نخست ایستاد. سامسونگ نیز با اختلاف نه چندان زیادی موفق به عرضه 10.8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند شد و با کسب 28 درصد از سهم بازار اروپا، به رتبه دوم اکتفا کرد، البته با این تفاوت مهم که عرضه اسمارتفونهای سامسونگ نسبت به سهماهه پایانی 2022 با 12 درصد افت همراه بوده است. به گفته Canalys، پرچمدارهای سری Galaxy S و میانردههای سری Galaxy A بهترین عملکرد را در بین سایر دیوایسهای این شرکت کرهای داشتهاند.
علیرغم افت سالانه 10 درصدی، شیائومی – به لطف شتاب مثبت در مرکز و شرق اروپا – همچنان از عنوان سومی خود در اروپا دفاع میکند. این کمپانی چینی طی فصل اخیر موفق به عرضه 6 میلیون گوشی هوشمند در بازار اروپا شده و 16 درصد از این بازار را از آن خود کرده است. موتورولا و آنر نیز بهترتیب 5 و 3 درصد از سهم بازار اروپا را مال خود کرده و در رتبههای چهارم و پنجم قرار میگیرند. درست است که حجم عرضه این دو برند در مقایسه با اپل، سامسونگ و شیائومی بسیار کمتر بوده و رویهمرفته به حدود 3 میلیون دستگاه میرسد، اما نکته قابلتأمل رشد خیرهکننده آنهاست. به طوری که موتورولا به رشد 73 درصدی دست یافته و عرضه اسمارتفونهای آنر نیز با رشد سالانه 116 درصدی همراه شده است.
به باور رونار برهوود (Runar Bjørhovde)، تحلیلگر Canalys، تقریبا 40 درصد از اسمارتفونهای عرضهشده در اروپا طی سهماهه پایانی 2023 قیمتی برابر با 800 دلار آمریکا یا بالاتر داشتهاند. لذا میتوان گفت طی فصل اخیر، گوشیهای هوشمند ردهبالا سهمی بیسابقه از این بازار را کسب کردهاند. برهوود تسلط گوشیهای ردهبالا بر بازار اروپا را عمدتا به تقاضای قدرتمند برای آیفون 15 پرو، حجم بالای پرچمدارهای سری Galaxy S و همچنین رشد اسمارتفونهای Google Pixel نسبت میدهد.
طبق برآوردها، به زودی بسیاری از اروپاییها اقدام به خرید اسمارتفون جدید خواهند کرد و به نظر میرسد اپل روی این قضیه حساب ویژهای باز کرده باشد. این امر مستلزم کشف راههای جدید ورود به بازار است تا از طریق آن مصرفکننده توانایی خرید آیفون را پیدا کند. از جمله این راهها میتوان به رویکرد «بانک به عنوان یک کانال» یا bank-as-a-channel اشاره کرد که با همکاری گروه بانکداری سانتاندر در اسپانیا محقق میشود. ناگفته نماند، برای سامسونگ پرچمدارهای سری Galaxy S و دیوایسهای تاشو همچنان در اولویت بوده و سامسونگ به دنبال آن است که برای فروش بیشتر، مدل اشتراک مبتنی بر سرویس را در آینده نزدیک آزمایش کند.
به گفته برندن گورنی (Brandon Gurney)، دیگر تحلیلگر Canalys، صرفنظر از سه برند برتر، فضای رقابتی فروش در سال 2023. به لطف رشد قدرتمند از سوی چند فروشنده منتخب، چرخش محسوسی را تجربه کرد و همین رشد توانست افت مجموع بازار را تا حد زیادی خنثی کند. به باور گورنی، قدرتمندترین رشد در سال 2023 از آن موتورولا بوده است. این شرکت موفق شد با تمرکز هدفمند روی ظرفیتهای مسکوتمانده اپراتورهای مخابراتی در سرتاسر منطقه، به رشد خوبی در سرتاسر سال 2023 دست یابد. آنر نیز در فصل اخیر توانست برای اولین بار در جمع پنج برند برتر اروپا قرار بگیرد. گفتنیست، آنر در آستانه عرضه اولیه سهام خود بوده و دستیابی به موفقیت اخیر، مهر تأییدیست بر پتانسیلهای بازار اسمارتفون.
به گفته گورنی، طی چند سال اخیر رقابت در بازار اسمارتفون شدید بوده و در سال 2024 به شدت آن افزوده خواهد شد. پس از فیصله یافتن اختلافات اوپو، ویوو و ریلمی با نوکیا بر سر پتنت، این سه برند چینی به دنبال بازپس گرفتن سهم خود از بازار اروپا هستند. کمپانی فنلاندی HMD نیز – که بهتازگی زیربرند خود را راهاندازی کرده – به دنبال بهبود جایگاه خود بوده و به طور ویژه مصرفکنندگان اروپایی و شرکای کانالهای فروش در این قاره را هدف قرار داده است. به علاوه، پررنگتر شدن رد پای برندهایی مثل Nothing و TRANSSION در اروپا، ضمن تشدید فضای رقابتی، میتواند گزینههای عالی و متعددی را در سالهای آتی پیش روی مصرفکننده قرار دهد.
رونار برهوود معتقد است، با توجه به اینکه بسیاری از کاربران قصد دارند اسمارتفونهایی که در دوران کرونا خریداری کردهاند را ارتقاء دهند، انتظار میرود در سال 2024، بازار اسمارتفون اروپا به رشد تک-رقمی باز گردد. برای بهرهمندی از این فرصت، فروشندگان باید با به کار بستن رویکردی همهجانبه روی موارد زیر متمرکز شوند: نوآوری، اطمینانبخشی، تدارکات پشتیبان، انطباق با قوانین نظارتی و پیام برند شفاف. در درازمدت، فروشندگان عمدتا بر تجربه کاربری هوش مصنوعی روی خودِ دیوایس متمرکز خواهند شد تا مواردی از قبیل شخصیسازی، تعامل اکوسیستم، بهرهوری (productivity) و سرگرمی را پررنگتر کنند.
به گفته رونار برهوود، پیشبینی میشود روند یکپارچهسازی اسمارتفونها با هوش مصنوعی به شکل پیوسته به پیشرفت خود ادامه دهد. هماکنون هوش مصنوعی به عنوان قابلیتی محوری (حاصل تحقیق و توسعه) شناخته شده و برای حفظ فضای رقابتی طولانی در بازار از اهمیت خاصی برخوردار است. با این وجود، فروشندگان باید مصرفکنندگان را با نحوه استفاده از قدرت قابلیتهای هوش مصنوعی (روی خود دیوایس) در بالاترین سطح آشنا کنند تا از این طریق سرمایهگذاریهای آنها به ثمر بنشیند.
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم