پیشبینی Canalys از رشد 6 درصدی بازار اسمارتفون خاورمیانه در سال 2023
نمایش خبر
تاریخ : 1401/12/29 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo |
از نگاه تحلیلگران Canalys، کشور عراق نیز که یک بازار مصرفی مبتنی بر پول نقد به شمار میرود، در سال میلادی گذشته پتانسیل بالایی از خود نشان داد، اما برای مقابله با نوسانات ارزی به بازسازی سیاستهای خود نیازمند است. از سوی دیگر بازار کشورهای کویت و قطر نیز که به واسطه رشد قیمت نفت و برگزاری جام جهانی فوتبال در سال 2022 افزایش سفر و به تبع آن خردهفروشی را تجربه کردند، در سال پیشِ رو رشد محدودی خواهند داشت.
مانیش پراوینکومار (Manish Pravinkumar)، مشاور ارشد Canalys ضمن اشاره به سامسونگ و اپل به عنوان دو برند اصلی و حضور آنها به عنوان موتور محرکه فروش در بازار خاور میانه میافزاید: «از سوی دیگر، فروشندگان نوظهور همچنان با چالشهایی برای افزایش عرضه به فروشندگان واسط مواجهند، چرا که کانالهای فروش برای بیشتر کردن موجودی خود، امکانات محدودی در اختیار دارند. در حالی که سامسونگ با افزایش عرضه و سرمایهگذاری در بازاریابی سری اخیرا معرفیشده Galaxy S23 در حال تقویت جایگاه خود در بازار محصولات پیشرفته است، برآورد میشود ارائه آیفون در منطقه خاور میانه در فصلهای آتی افزایش یابد. برندهای نوظهوری مانند شیائومی، Infinix و تکنو نیز احتمالا از چالشهای فعلی خود در مدیریت کانال فروش درس خواهد گرفت و با توجه به تقاضای کانالهای خردهفروشی برای سودآوری بهتر، با ارائه تخفیف و در عین حال محدود کردن هزینههای خود در بازاریابی ATL، میکوشند انگیزه لازم را برای کانالهای فروش فراهم سازند.» بازاریابی ATL کوتاهشده عبارت Above The Line به بازاریابی و تبلیغاتی اشاره دارد که از طریق رسانههای سراسری به مخاطبان ارائه میشود و به شرکتها کمک میکند تا از استراتژیهای بازاریابی انبوه و گسترده بهره ببرند.
از دید سانیام چاوراسیا (Sanyam Chaurasia)، تحلیلگر Canalys: «بازارهای خاورمیانه در حال تجربه دوران تغییر در پویایی مصرفی و تجاری پس از همهگیری هستند. سال 2023 شرایط مطلوبی را از نظر کسبوکار [در این بازارها] به ارمغان خواهد آورد که با قیمتهای بالای انرژی، صرف منابع نفتی برای برنامههای اصلاحی در اقتصاد کشورها و ایجاد فضایی برای سرمایهگذاری تجاری بیشتر در چارچوب شورای همکاریهای خلیج فارس پشتیبانی میشود. در عین حال شرکتهای مخابراتی فناوری نسل پنجم را به صورت تهاجمی به پیش میبرند تا اهداف دیجیتالسازی دولتها را بازتاب دهند. [در این میان] همکاریهای بیشتری با برندهای اسمارتفون برای ارائه گوشیهای هوشمند پرچمدار 5G به منظور افزایش درآمد میانگین به ازای هر کاربر (ARPU) صورت خواهد گرفت.» گفتنی است که کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی عضو شورای همکاریهای خلیج فارس هستند.
به گفته پراوینکومار «توسعه مداوم فناوری نسل پنجم به تحول در تجربه کاربری گوشیهای هوشمند میانجامد و اکوسیستم دیجیتالی دیگری را به حرکت در می آورد.» Canalys انتظار دارد که نیمی از گوشیهای هوشمند عرضهشده در سال 2023 مجهز به فناوری 5G باشند. رقابت منطقهای در سالهای آینده به ویژه برای برندهای نوظهور دوران دشواری را رقم خواهد زد. دورانی که در آن، شرکتهای توانمند در مدیریت موجودی و دارای روابط بهتر با کانالهای فروش برجسته خواهند شد. فروشندگان اسمارتفون نیز باید بر خردهفروشی سازمانیافته تمرکز کنند که حیاتیترین کانال فروش برای مصرفکنندگان و ارائه تجربه محصولات و فناوری جدیدتر به آنها محسوب میشود. همچنین داشتن حضور چشمگیر فروشگاهی برای شرکتهای رقیب نیز مسأله مهمی به شمار میرود تا بتوانند در زمینه آگاهی از برند برجسته شوند و در ذهن مصرفکننده حضور پررنگی داشته باشند.
بهگفته کانالیز شرکت سامسونگ در سال 2022 با تسخیر 40 درصد از بازار در صدر برندهای ارائهکننده گوشیهای هوشمند در منطقه خاورمیانه بوده و جایگاههای دوم تا پنجم با اختلاف فراوان نسبت به سامسونگ بهترتیب به شیائومی، Transsion، اپل و اوپو تعلق دارد.
- معرفی Realme GT7 Pro با بدنه IP69، باتری 6,500mAh و پردازنده Snapdragon 8 Elite
- گزارش مالی اپل از سهماهه منتهی به سپتامبر 2024 – رکورد درآمد، کاهش اجباری سود!
- گزارش مالی سامسونگ از سهماهه سوم 2024 – افت سود 40 درصدی در بخش نیمهرسانا
- گزارش مالی مایکروسافت از سهماهه منتهی به سپتامبر 2024 – کاهش فروش Xbox، درآمدزایی سایر بخشها
- معرفی OnePlus 13 با بدنه IP69، باتری 6,000mAh و پردازنده Snapdragon 8 Elite
- معرفی iQOO 13 با پردازنده Snapdragon 8 Elite، باتری 6,150mAh و عقبگرد در دوربینها!
- گزارش مالی آلفابت از سهماهه سوم 2024 – عملکرد فوقالعاده، افزایش درآمد همه بخشها