گزارش IDC و Canalys از بازار اسمارتفون چین در سهماهه دوم 2022 – غوغای آنر با رشد سالانه 88 درصدی
نمایش خبر
تاریخ : 1401/5/12 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، کانالیز Canalys ، چین China ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo ، آنر Honor |
طبق گزارش IDC، طی سهماهه دوم سال 2022 تعداد 67.2 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار چین شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14.7 درصد افت داشته است. به گفته ویل وانگ (Will Wong)، از مدیران ارشد تحقیقاتی در IDC، محدودیتهای کرونایی ضمن وارد کردن ضربه شدید به حسوحال خرید در مصرفکنندگان طی سهماهه اخیر، موجب کاهش تقاضا در نیمه دوم سال جاری میلادی نیز شده است. اما در این میان، نامهایی مثل آنر و اپل موفق شدند با ثبت رشد سالانه مثبت در پایان سهماهه دوم، امید را در بازار چین زنده نگه دارند.
آمار و ارقام گزارش Canalys کمی متفاوت است. طبق این گزارش، کمپانیهای سازنده اسمارتفون در سهماهه اخیر 67.4 میلیون گوشی هوشمند را به بازار چین عرضه کردند که نسبت به گوشیهای عرضه شده در سهماهه دوم 2021، با 10 درصد افت همراه بوده است. توبی ژو (Toby Zhu)، از تحلیلگران Canalys، در توصیف بازار چین در فصل اخیر میگوید: «شیوع COVID-19 در سراسر کشور باعث شده تا دولت محدودیتهای سختگیرانهای را در شهرهای مهم چین مثل شانگهای، شنژن و پکن اعمال کند.» به گفته وی، با توجه به رکود اقتصاد داخلی چین، مسائلی همچون بیکاری و کاهش درآمد، مردم را نگران کرده است.
در فصلی که گذشت، حسوحال شکننده خرید در بین مصرفکنندگان، فشار مضاعفی را بر فروشندگانی که سعی در رشد داشتند، وارد کرد. به دنبال محدودیتها و رکود ناشی از آن، کمپانیهای سازنده اسمارتفون چشم امیدی به فستیوال خرید موسوم به 6/18 داشتند تا به واسطه آن به فروشی خوبی در سهماهه دوم امسال دست یافته و تقاضای فروخورده پس از محدودیتها را احیا کنند. اما حتی بزرگترین مشوقهای خرید در این فستیوال نیز نتوانست بازار چین را به سطح یک سال قبل بازگرداند.
طبق گزارش IDC، آنر در سهماهه دوم سال 2022 رقمی بالغ بر 13.1 میلیون گوشی هوشمند را وارد بازار چین کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 88.6 درصد رشد را نشان میدهد. طبق این آمار، آنر هماکنون با در دست داشتن 19.5 درصد از سهم بازار چین، رتبه نخست بازار اسمارتفون این کشور را در اختیار دارد. پس از آنر ویوو – با عرضه 12.9 میلیون اسمارتفون و کسب سهم 19.1 درصدی از بازار – با اختلاف کمی در جایگاه دوم قرار میگیرد. البته تفاوت مهم آنر با ویوو در آنجاست که برخلاف رشد چشمگیر 88 درصدیِ آنر، عرضه گوشیهاس هوشمند ویوو در فصل اخیر نسبت به سهماهه دوم سال گذشته، 30.8 درصد کاهش داشته است. اوپو، شیائومی و اپل نیز به ترتیب رتبههای سوم تا پنجم را به خود اختصاص میدهند که در این میان، تنها اپل حائز رشد مثبت 0.1 درصدی شده و اوپو و شیائومی رشد منفی دورقمی را تجربه کردند.
اما در گزارش Canalys یک تفاوت مهم با آنچه در گزارش IDC خواندیم مشاهده میشود. آمار و ارقام مؤسسه Canalys حاکی از آن است که در فصلی که گذشت، ویوو با عرضه 13.2 میلیون دستگاه گوشی هوشمند و در دست گرفتن 20 درصد از بازار چین در رتبه نخست قرار داشته و آنر با عرضه 13 میلیون اسمارتفون و کسب سهم 19 درصدی از بازار در جایگاه دوم قرار میگیرد. کارشناسان Canalys نیز رشد سالانه 88 درصدی آنر را تأیید میکنند، اما افت سالانه ویوو را 28 درصد تخمین زدهاند (مقایسه کنید با افت 30.8 درصدی در گزارش IDC). مثل گزارش IDC، در اینجا نیز شاهد آن هستیم که کمپانیهای اوپو، شیائومی و اپل به ترتیب در جایگاههای سوم تا پنجم قرار گرفتهاند.
اما یکی دیگر از تفاوتهای مهم دو گزارش به نحوه عملکرد اپل در فصل اخیر مربوط میشود. طبق گزارش IDC، کمپانی اپل در سهماهه دوم 2022 چیزی حدود 9.5 میلیون آیفون را وارد بازار چین کرده که نسبت به رقم عرضه در مدت مشابه سال گذشته (یعنی 9.4 میلیون دستگاه) تنها 0.1 درصد رشد داشته است. Canalys نیز رقم عرضه آیفون در بازار چین طی سهماهه اخیر را چیزی مشابه IDC و معادل 9.9 میلیون دستگاه آیفون اعلام کرده، اما تفاوت اصلی در تعداد آیفونهای عرضهشده در سهماهه دوم سال 2021 است که گزارش Canalys آمار 7.9 میلیون دستگاه را نشان داده و به همین دلیل متعاقبا رشد عرضه آیفونهای اپل در پایان سهماهه اخیر بالغ بر 25 درصد میشود (که با رشد 0.1 درصدی در گزارش IDC فاصله بسیاری دارد).
برند آنر طی یک سال اخیر موفق شده خود را همواره در بین پنج برند برتر بازار چین حفظ کند. اما امسال سالی سرنوشتساز برای آنر است تا نشان دهد که میتواند در شرایط دشوار نیز به حیات خود ادامه دهد. سری جدید Honor 70 در رسیدن آنر به جایگاه کنونی در فصل اخیر کمک زیادی کرد. همچنین، در حالی که سری اسمارتفونهای Play 30 و Play 6 توانستند نظر کاربران در رده پایین بازار را به خود جلب کنند، سری Magic 4 نیز به آنر اجازه داد تا سهم خود از بازار گوشیهای پرچمدار (با قیمت بالای 600 دلار) را مستحکم کند.
علیرغم افت سالانه در پایان سهماهه دوم، سهم ویوو از بازار چین نسبت به سهماهه نخست افزایش داشت. پرچمدارهای جدید سری X (در هر دو کانال فروش آنلاین و آفلاین) با استقبال خوبی همراه شد. همچنین پرچمدارهای زیربرند iQOO نیز طی سهماهه اخیر در کانال فروش آنلاین عملکرد مناسبی را به نمایش گذاشتند.
عمده اسمارتفونهای عرضه شده اوپو در فصل اخیر به سریهای Reno و A مربوط میشود، به طوری که مجموع عرضه گوشیهای سری Reno 8 و همچنین گوشی Oppo A57 هر کدام به بیش از 2 میلیون دستگاه رسید. گفتنیست، عرضه سری اسمارتفونهای Reno 8، موجب شد تا اوپو همچنان پیشتاز فروش گوشیهای میانرده (با قیمت 200 تا 400 دلار) در چین باقی بماند.
شیائومی نیز موفق شد سهم بیشتری از بازار چین را نسبت به فصل پیشین به دست آورد. همزمان با آغاز ریکاوری بازار در ماه می، اسمارتفونهای سری Redmi K و Redmi Note بیشترین عرضه را در بین گوشیهای شیائومی داشتند. ناگفته نماند، پایین آوردن قیمت سری پرچمدار Xiaomi 12 در فستیوال 6/18 در افزایش فروش این محصول تأثیر بهسزایی داشت.
همین اتفاق درباره اپل نیز صادق است و این کمپانی آمریکایی با کاهش چشمگیر قیمت آیفون 13 در کانالهای فروش آنلاین نظیر JD.com و همچنین پایین آوردن ترکیب آیفونهای سری 12 در فستیوال آنلاین 6/18، به فروش مناسبی دست پیدا کرد. طبق گزارش IDC، آیفونهای سری 13 بیش از 60 درصد از مجموع آیفونهای عرضهشده در چین طی سهماهه اخیر را تشکیل میدهند.
در پایان بد نیست به نکته جالبی از گزارش IDC اشاره کنیم. به گفته کارشناسان این مؤسسه، درست است که در نیمه نخست سال 2022 شاهد افت بازار اسمارتفون چین بودیم، اما در همین بازه زمانی عرضه گوشیهای هوشمند تاشو در این کشور به رشد خوبی دست یافت. هواوی با تسخیر بیش از 63 درصد از این بازار پیشتاز بوده و اوپو به لطف طراحی متفاوت و قیمت مناسب Find N در جایگاه دوم قرار گرفت. همزمان با نزدیک شدن به پایان چرخه عمر Galaxy Z Flip3 و Galaxy Z Fold3، سامسونگ رتبه سوم این بازار را کسب کرد. آنر و ویوو نیز به ترتیب عناوین چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.
- خواسته وزارت دادگستری آمریکا از دادگاه برای مبارزه با انحصارطلبی گوگل: واگذاری کروم و نظارت بر اندروید
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی