کانترپوینت: افت 11 درصدی بازار اسمارتفون چین در سهماهه چهارم 2021 و ارتقا آنر به جایگاه دوم
نمایش خبر
تاریخ : 1400/12/3 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، چین China ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo ، آنر Honor |
در این میان علاوه بر آنر، اپل نیز دیگر شگفتیآفرین بازار بوده و در این فضای رقابتی به روند رو به رشد خود ادامه داده است. طبق گزارش کانترپوینت، غول کوپرتینوئی نه تنها به بیشترین میزان سهم خود از بازار چین تاکنون دست یافته، بلکه همچنان موقعیت مسلط خود را به عنوان عرضهکننده برتر این بازار حفظ کرده است.
در میان محصولات اپل، آیفون 13 به دلیل قیمت نسبتاً پایینتر در زمان عرضه، محصول برتر در بخش محصولات پیشرفته بازار چین بوده است. در طیف قیمتی متوسط تا بالا (200 تا 599 دلار) هم آنر با فروش گوشیهایی همچون Honor 50 که پنج ماه پس عرضه همچنان در صدر این فهرست قرار دارد، این بخش از بازار چین را در اختیار گرفته است. پس از آنر، اوپو با در نظر گرفتن زیربرند موفق OnePlus و سهم بازار 16.6 درصدی به جایگاه سوم ارتقا یافته، در حالی که عرضه محصولات شرکت ویوو در سهماهه پایانی سال گذشته 13.8 درصد کاهش یافته و سهم بازار آن به 16.5 درصد رسیده است. شیائومی نیز با حفظ روند نزولی پیشین، با در اختیار داشتن 16.1 درصد از سهم بازار به رتبه پنجم فهرست شرکتهای برتر بازار چین سقوط کرده است.
کارشناسان کانترپوینت انتظار دارند که با آغاز سال 2022، آنر با تکیه بر محصولات تازهای همچون HONOR 60 و Magic V شتاب رشد خود را همچنان حفظ کند. دادههای این موسسه پژوهشی از میزان فروش هفتگی چین نیز از ادامه روند رشد و افزایش فروش 32 درصدی آنر در دو هفته پایانی ژانویه 2022 نسبت به دو هفته اول این ماه حکایت دارند؛ امری که سهم بازار این کمپانی را در هفته منتهی به 30 ژانویه به رکورد جدید 17 درصدی رسانده است.
با وجود کاهش عرضه اسمارتفون در چین در سال 2021، شرکتهای بزرگ تولیدکننده گوشی سبد محصولات رده بالای خود را تقویت کردهاند. رویکردی که به ارائه دستگاههایی همچون X70 Pro ویوو،Mix 4 شیائومی و Magic3 و Magic V آنر انجامیده است.
به گزارش کانترپوینت، در میان دستگاههای اندرویدی Magic3 آنر رتبه نخست فهرست را از آن خود کرده و با طراحی مثالزدنی، ویژگیهای چشمگیر و استفاده از پلتفرم موبایلی Snapdragon 888، در کنار ارتقای یکپارچگی سختافزاری، نرمافزاری و تجربه کاربری، یک گوشی پرچمدار را در اختیار مشتریان قرار داده است.
تحلیلگران کانترپوینت پیشبینی کردهاند که روند توسعه و تولید گوشیهای تاشوی پیشرفته در سال 2022 نیز از سوی تولیدکنندگان چینی ادامه خواهد یافت. این بخش هنوز در نبود اپل در حال توسعه است و این امر، فرصتی ایدهآل را در اختیار رقبای غول آمریکایی قرار داده است. به علاوه برندهای اندرویدی معرفی و عرضه گوشیهای پیشرفته بیشتری را در دستور کار قرار دادهاند و میکوشند سهم بازار از دست رفته در سال 2021 را از اپل باز پس بگیرند.
در دوره زمانی اکتبر تا دسامبر 2021، آنر نخستین گوشی تاشوی خود را با نام Magic V عرضه کرد که بر اساس ادعای کمپانی باریکترین محصول در این گروه است. صفحهنمایش خارجی این دستگاه یک نمونه 6.45 اینچی OLED است که آن را به گزینهای مناسب برای استفاده روزانه تبدیل میکند. اسمارتفون خمشونده Find N اوپو، که به نظر میرسد Magic V برای رقابت با آن طراحی شده، نیز از یک صفحهنمایش خارجی 5.49 اینچی بهره میبرد که میتوان آن را کوچکترین نمایشگر در میان دستگاههای تاشوی کنونی دانست. اسمارتفون تاشوی clamshell هواوی با نام P50 Pocket و مجهز بودن به نسخه 4G پردازنده اسنپدراگون 888 هم گوشی خمشونده دیگری است که به نظر میرسد با هدف مخاطبان مونث و دوستداران مد به بازار ارائه شده است.
از نگاه کارشناسان کانترپوینت، رقابت در رده محصولات پیشرفته بازار نه تنها در بازار چین، بلکه در سراسر جهان تشدید خواهد شد. در این میان بازار اروپای غربی محل اصلی تمرکز شرکتهای چینی از جمله آنر، اوپو، شیائومی و ویوو است. بازارهایی که شمار نسبتاً زیادی از مشتریان گوشیهای پیشرفته را در خود جای داده و آمار فروش بالا در آنها، تصویر عمومی از کیفیت برندهای چینی را نیز بهبود خواهد بخشید. این رقابت با برگزاری کنگره جهانی موبایل در فوریه/مارس سال جاری میلادی در شهر بارسلون به اوج خواهد رسید؛ رویدادی که همواره فرصت خوبی برای حضور در اروپا به شمار آمده و از سوی برندهای برتر چینی برای معرفی جدیدترین محصولات و فناوریها به مشتریان این قاره به کار گرفته میشود.
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم