گزارش مالی مایکروسافت از سهماهه منتهی به سپتامبر 2021- درآمدی فراتر از انتظار مدیران شرکت
نمایش خبر
تاریخ : 1400/8/7 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، مایکروسافت Microsoft |
به گزارش منابع خبری، ارزش سهام مایکروسافت در سال 2021 در حالی 39 درصد افزایش یافته که متوسط رشد شاخص S&P 500 در این دوره 22 درصد بوده است. جالب آن که نتایج مالی مایکروسافت در سهماهه جولای تا سپتامبر سال جاری میلادی از انتظار مدیران این شرکت هم فراتر بوده است.
به گفته ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیر عامل مایکروسافت، «فناوری دیجیتال نیرویی تورمزدا در اقتصاد تورمی [امروز] است. کسبوکارهای کوچک و بزرگ میتوانند productivity و مقرون به صرفه بودن محصولات و خدمات خود را با ایجاد شدت فناوری (tech intensity) بهبود بخشند. [در این راستا] کلاد مایکروسافت پلتفرمها و ابزارهای سرتاسری (end-to-end) را ارائه میکند که سازمانها برای عبور از تغییرات مداوم در این مقطع زمانی به آن نیاز دارند». اصطلاح شدت فناوری یا technology intensity به نرخ پذیرش فناوریهای جدید و قابلیت یکپارچهسازی آن، به ویژه با استفاده از سرویسهای ابری، در سازمان اشاره میکند.
ایمی هود (Amy Hood)، معاون اجرایی و مدیر ارشد مالی مایکروسافت نیز در این باره میگوید: «ما با تکیه بر خدمات کلاد خود شروع قدرتمندی برای آغاز سال مالی جدید داشتهایم و با رشد سالانه بیش از 36 درصدی درآمدی 20.7 میلیارد دلار در این فصل به دست آوردهایم».
فعالیتهای گسترده مایکروسافت سه بخش اصلی فرآیندهای کسبوکار و Productivity، ابر هوشمند و رایانش شخصیتر را در بر میگیرد که در ادامه عملکرد هر بخش را مرور خواهیم کرد.
فرآیندهای کسبوکار و Productivity
درآمد این بخش که محصولات Dynamics و سرویسهای کلاد مربوط، LinkedIn و آفیس را در بر میگیرد، با رشد 22 درصدی به 15.0 میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که تحلیلگران StreetAccount درآمدی در حدود 14.67 میلیارد دلار را برای این بخش پیشبینی کرده بودند.
درآمد مایکروسافت از آفیس تجاری و خدمات ابری مجموعه آفیس 18 درصد رشد را تجربه کرده، در حالی که آفیس 365 تجاری در حدود 23 درصد افزایش درآمد داشته است. به همین ترتیب، آفیس غیر تجاری یا Consumer و سرویسهای کلاد مربوط به آن نیز شاهد 10 درصد رشد بوده به طوری که تعداد مشترکان سرویس Consumer مایکروسافت 365 حالا به 54.1 میلیون نفر رسیده است. ناگفته نماند که درآمد شرکت از LinkedIn و محصولات Dynamics هم به ترتیب 42 و 31 درصد افزایش یافته که دلیل رشد درآمد LinkedIn را بیش از همه باید در رشد 61 درصدی راهکارهای بازاریابی (Marketing Solutions) جستوجو کرد. به علاوه، مایکروسافت افزایش درآمد محصولات Dynamics و سرویسهای ابری مربوط به آن را رشد 48 درصدی Dynamics 365 عنوان کرده است.
ابر هوشمند
این بخش از کسبوکار مایکروسافت، Azure، سرویسهای سازمانی، GitHub، سرورهای ویندوز، SQL Server ،Visual Studio و System Center را شامل میشود و درآمد 17.0 میلیارد دلاری را برای کمپانی آمریکایی به ارمغان آورده است. این میزان که بیش از رقم 16.51 میلیارد دلار برآوردشده توسط تحلیلگران StreetAccount است، نسبت به زمان مشابه سال گذشته 31 درصد رشد را نشان میدهد. همچنین مایکروسافت از رشد 35 درصدی محصولات سرور خبر داده و این افزایش را بیش از همه با رشد سالانه 50 درصدی Azure و دیگر سرویسهای ابری این کمپانی مرتبط دانسته است.
رایانش شخصیتر
در حوزه رایانش شخصیتر شامل ویندوز، موتور جستوجوی Bing، ایکسباکس و کامپیوترهای Surface، مایکروسافت 13.3 میلیارد دلار درآمد داشته که نسبت به دوره قبلی 12 درصد افزایش را نشان میدهد. بر اساس برآورد موسسه پژوهشی گارتنر، عرضه رایانههای شخصی در سهماهه سوم امسال 1 درصد رشد داشته است. به علاوه، فروش ویندوز به سازندگان دستگاهها نیز با افزایش 10 درصدی همراه بوده و به گفته مایکروسافت، محدودیتهای تأمین بر این بخش از کسبوکار کمپانی آمریکایی تأثیر گذاشته است. هرچند از دید ایمی هود، مایکروسافت در فروش رایانههای شخصی تجاری با قدرت عمل کرده است.
مطابق این گزارش، درآمد حاصل از فروش ویندوزهای ارائهشده به شرکتهای OEM و محصولات تجاری ویندوز و سرویسهای ابری مرتبط با آن به ترتیب با 10 و 12 درصد رشد سالانه همراه بوده است. مایکروسافت در بخش محتوای ایکسباکس و سرویسهای آن نیز 2 درصد رشد را محقق ساخته است. بخش جستوجو و تبلیغات خبری (بدون در نظر گرفتن هزینههای مربوط به خرید ترافیک) هم از این افزایش بینصیب نمانده و 40 درصد رشد را تجربه کرده است، هر چند درآمد Surface با کاهش 17 درصدی مواجه شده است.
در فصلی که گذشت، مایکروسافت نه تنها از نمونه جدید کامپیوترهای Surface رونمایی کرد، بلکه از خرید استارتآپهای امنیتی CloudKnox و RiskIQ خبر داد. همچنین افزایش هزینه اشتراک آفیس 365 تجاری نیز در دستور کار این شرکت قرار گرفته است. به علاوه، مایکروسافت با بهکارگیری چارلی بل (Charlie Bell)، مدیر خدمات کلاد آمازون برای کار روی امنیت سایبری و همکاری در تحقیق و توسعه امنیت، این بخش از کسبوکار خود را مورد توجه بیشتر قرار داده است.
مایکروسافت در سهماهه اخیر در مجموع 10.9 میلیارد دلار را از طریق تقسیم سود و بازخرید سهام به سهامداران بازگردانده که نسبت به فصل مشابه سال مالی گذشته از رشد 14 درصدی حکایت دارد.
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی