گزارش مالی مایکروسافت از سهماهه منتهی به دسامبر 2021- رشد 20 درصدی درآمد، عملکرد قدرتمند همه بخشها
نمایش خبر
تاریخ : 1400/11/11 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، مایکروسافت Microsoft |
بهگفته ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیر عامل مایکروسافت، «فناوری دیجیتال انعطافپذیرترین منبعی است که برای غلبه بر محدودیتها و بازآفرینی کار و زندگی روزمره در اختیار جهان قرار دارد. از آنجا که درصد تأثیر این فناوری در تولید ناخالص جهانی همچنان در حال افزایش است، ما نیز با تکیه بر پشتوانه فناوری و مدلی عملیاتی که استراتژی، فرهنگ و حس هدفمندی مشترک را تقویت میکند، به نوآوری و سرمایهگذاری در بازارهای متنوع و روبهرشد میپردازیم». او در گفتوگو با سهامداران شرکت به «تغییر ساختاری در تقاضا برای رایانههای شخصی» اشاره و اعلام کرده که تعداد دستگاههای فعال ویندوز 10 و 11 در هر ماه حالا به بیش از 1.4 میلیارد رسیده است.
ایمی هود (Amy Hood)، معاون اجرایی و مدیر ارشد مالی مایکروسافت هم با اشاره به گزارش اخیر مالی شرکت میگوید: «پیادهسازی مطلوب تجاری که از افزایش قابل توجه درآمدهای آتی (bookings) در پی تعهدات بلندمدت Azure حاصل شده است، درآمد مایکروسافت کلاد را با رشد سالانه 32 درصدی به 22.1 میلیارد دلار افزایش داده است». همچنین ایمی هود برآورد کرده است که مایکروسافت در سهماهه مالی سوم شرکت، درآمدی در حدود 48.5 تا 49.3 میلیارد دلار کسب کند.
در ادامه عملکرد سه بخش اصلی مایکروسافت شامل فرآیندهای کسبوکار و Productivity، ابر هوشمند و رایانش شخصیتر را مرور خواهیم کرد.
فرآیندهای کسبوکار و Productivity
در این بخش مایکروسافت درآمدی معادل 15.9 میلیارد دلار را محقق کرده که نسبت به دوره مشابه پیش، افزایش 19 درصدی را نشان میدهد. در این راستا، درآمد آفیس تجاری و خدمات ابری 14 درصد افزایش یافته که عمدتاً به رشد 19 درصدی درآمد آفیس 365 تجاری باز میگردد. به علاوه، درآمد آفیس غیر تجاری (Consumer) و سرویسهای کلاد آن شاهد رشد 15 درصدی بوده و شمار مشترکان خدمات Consumer مایکروسافت 365 با نزدیک به 20 درصد افزایش سالانه به 56.4 میلیون نفر رسیده است. در کنار این موارد، درآمد مایکروسافت از LinkedIn و محصولات Dynamics و سرویسهای ابری مربوط به آن نیز به ترتیب 37 و 29 درصد افزایش یافته که رشد درآمد LinkedIn به سبب تقاضای بالا برای تبلیغات رقم خورده و افزایش درآمد بخش Dynamics عمدتاً به بالا رفتن 45 درصدی درآمد Dynamics 365 مرتبط بوده است.
ابر هوشمند
درآمد مایکروسافت در بخش ابر هوشمند هم شاهد رشد بوده و با 26 درصد افزایش به 18.3 میلیارد دلار رسیده است. شرکت آمریکایی رشد درآمد این بخش را حاصل افزایش درآمد محصولات سرور و خدمات ابری آن میداند که با تکیه بر رشد 46 درصدی Azure و دیگر سرویسهای کلاد، به افزایش 29 درصدی نسبت به دوره مشابه قبلی دست یافتهاند.
رایانش شخصیتر
این بخش مایکروسافت ویندوز، موتور جستوجوی Bing، ایکسباکس و کامپیوترهای Surface را در بر میگیرد و درآمد آن با رشد 15 درصدی بالغ بر 17.5 میلیارد دلار بوده است. بنا بر گزارش منابع خبری، بازار رایانههای شخصی به سبب ادامه همهگیری کرونا و افزایش تقاضا با عرضه نزدیک به 340 میلیون دستگاه PC سال پر رونقی را سپری کرده است. حالا با گذشت حدود 6 ماه از عرضه ویندوز 11، درآمد مایکروسافت هم از ویندوزهای ارائهشده به شرکتهای OEM، رشد 25 درصدی را در بازه زمانی اکتبر تا دسامبر 2021 تجربه کرده است. به علاوه، محصولات تجاری ویندوز و سرویسهای ابری مرتبط با آن نیز شاهد رشد سالانه 13 درصدی بوده است.
از سوی دیگر درآمد مایکروسافت از بخش محتوای ایکسباکس و خدمات مربوط به آن 10 درصد افزایش یافته است. کمپانی آمریکایی در اوایل ژانویه اعلام کرد که تعداد مشترکان ایکسباکس Game Pass به لطف ارائه بازیهای ویدئویی مانند Halo Infinite و Forza Horizon به 25 میلیون نفر رسیده است.
همچنین مایکروسافت به تازگی از تشکیل بخش مجزایی با عنوان Microsoft Gaming با مدیر عاملی فیل اسپنسر (Phil Spencer) و همچنین برنامه خود برای خرید شرکت Activision Blizzard، منتشرکننده بازی محبوب Call of Duty، به مبلغ 68.7 میلیارد دلار خبر داده است؛ مبلغی که در عمر 46 ساله شرکت بیسابقه به حساب میآید و معاملهای که احتمالاً تا سال 2023 میلادی نهایی خواهد شد. از این رو، به نظر میرسد تشکیل بخش جدید و برنامههای آتی آن بر درآمد شرکت در سهماهه سوم تأثیر خواهد گذاشت.
بر خلاف فصل گذشته، درآمد Surface در سهماهه اخیر با عرضه Surface Pro 8 و Surface Laptop Studio در ماه اکتبر با رشد 8 درصدی همراه بوده است. همچنین نباید Surface Laptop SE را از یاد برد که به بهای 249 دلار برای استفاده در مدارس معرفی شده و نسخه خاصی از ویندوز 11 روی آن اجرا میشود. به علاوه، بخش جستوجو و تبلیغات خبری (بدون در نظر گرفتن هزینههای مربوط به خرید ترافیک) هم مانند دیگر بخشهای کسبوکار مایکروسافت رشد 32 درصدی را تجربه کرده است.
نادلا در گفتوگو با سهامداران شرکت از نگاه خود به متاورس نیز سخن گفت. به گفته او مایکروسافت «برای استفاده از آنچه موج بعدی اینترنت است، در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد». او در ادامه افزود «فکر میکنم موج بعدی اینترنت، جهان وسیعتری خواهد بود که در آن، افراد، سازمانها، توسعهدهندگان بازی و دیگران میتوانند دنیای خود را در متاورس بسازند.»
در پایان گفتنی است مایکروسافت در سهماههای که گذشت، همچون فصل گذشته در مجموع 10.9 میلیارد دلار در قالب تقسیم سود و بازخرید سهام به سهامداران خود بازگردانده که نسبت به فصل مشابه سال مالی گذشته از رشد 9 درصدی حکایت دارد.
- خواسته وزارت دادگستری آمریکا از دادگاه برای مبارزه با انحصارطلبی گوگل: واگذاری کروم و نظارت بر اندروید
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی