Kantar بررسی میکند: رشد شیائومی و اوپو به دنبال سقوط هواوی
نمایش خبر
تاریخ : 1400/12/17 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانتار Kantar ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo |
همه چیز خوب پیش میرفت و طبق هدفگذاریهای مسئولین هواوی، بعید نبود که این شرکت بهزودی با تصاحب جایگاه سامسونگ به بزرگترین عرضهکننده اسمارتفون در جهان تبدیل شود. اما سیاستهای جدید دولت ایالات متحده در زمان ریاست جمهوری ترامپ و جنگ تجاری بین چین و آمریکا دست به دست هم داد تا در می 2019 کمپانی هواوی در لیست سیاه وزارت بازرگانی ایالات متحده قرار بگیرد. گوگل نیز متعاقبا از ارائه سرویسهای GMS به هواوی خودداری کرد. به این ترتیب، محرومیت از برخی اپلیکیشنهای محبوب گوگل موجب شد تا اسمارتفونهای این شرکت از چشم بسیاری از کاربران بیفتد. حال که حدود 3 سال از وضع تحریم علیه هواوی میگذرد، شرایط بسیار متفاوت است. در دوازده ماه منتهی به ژانویه 2022، هواوی 7.4 میلیون نفر از مشتریان خود را از دست داده است.
البته، حجم مشتریان ثابت هواوی همچنان قابلتوجه بوده و فقط 25 میلیون نفر از آنها در کشورهای EU5 هستند. در حال حاضر، زمان ارتقاء اسمارتفونهای بسیاری از این مشتریان فرا رسیده و یا در آستانه آن قرار دارند. اروپاییها به طور متوسط هر 2.5 سال اقدام به خرید گوشی جدید میکنند. بیش از نیمی از مشتریان هواوی از آخرین باری که اقدام به خرید گوشی جدید کردهاند، 2.5 سال یا بیشتر را پشت سر گذاشتهاند. به گزارش Kantar، در حال حاضر تنها 13 درصد از این افراد مجددا به خرید گوشیهای هواوی روی میآورند. به این ترتیب، فرصتی طلایی برای رقبا فراهم شده تا از این خلأ به بهترین شکل استفاده کنند.
طبق یک ضربالمثل معروف، با بسته شدن یک در، در دیگری باز خواهد شد. به دنبال رویگردانی عمده اروپاییها از هواوی، برندهای چینی شیائومی و اوپو رشد قدرتمندی را در اروپا تجربه کردهاند. گزارش اخیر Kantar حاکی از آن است که 23 درصد از تصاحب بازار اسمارتفون کشورهای EU5 توسط شیائومی، به لطف مشتریان سابق هواوی بوده است. این رقم برای برند اوپو بالغ بر 28 درصد گزارش شده است. با توجه به اینکه در سال جاری میلادی عده بیشتری از مشتریان هواوی این برند را ترک میکنند، انتظار میرود فرصت به وجود آمده برای سایر برندها بیشتر و بیشتر شود.
آمارها نشان میدهد در حال حاضر 13 درصد از مجموع اسمارتفونهای فعال در 5 کشور فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا به برند شیائومی تعلق دارد. جالب است بدانید شیائومی با در دست داشتن 33 درصد از سهم بازار اسمارتفون اسپانیا رتبه نخست را در این کشور در اختیار داشته و در ایتالیا (با کسب 19 درصد از سهم بازار) در جایگاه دوم قرار میگیرد. اما، به راستی راز موفقیت شیائومی در اروپا چیست؟
رمز موفقیت شیائومی در اروپا
بدون شک، قیمتهای رقابتی یکی از مهمترین عوامل موفقیت شیائومی بوده است. لی جان (Lei Jun)، بنیانگذار شیائومی، سقف حاشیه سود خالص محصولات این شرکت (از جمله گوشیهای هوشمند) را روی حداکثر 5 درصد بسته است. همین امر موجب شده تا شیائومی در بازار گوشیهای ارزانقیمت به شکلی باورنکردنی رقابت کند، به طوری که 90 درصد از دیوایسهای فعال شیائومی در بازه قیمتی 400 یورو و کمتر از آن قرار دارند. البته اگر از جنبه دیگری به قضیه نگاه کنیم، این یک نقطه ضعف برای شیائومی محسوب میشود، زیرا ظاهرا شیائومی تسلط چندانی بر بازار دیوایسهای پیشرفته و پرچمدار اروپا ندارد. بد نیست بدانید، نخستین اسمارتفون پیشرفتهای که هواوی با موفقیت به اروپا عرضه کرد P20 (با قیمت 650 یورو) بود که توانست جایگاه هواوی در بازار بریتانیا را تثبیت کند.
یکی دیگر از رموز پیشرفت شیائومی، تمرکز این شرکت بر بخش تحقیق و توسعه (R&D) و نوآوری برای گوشیهای هوشمند است؛ مقولهای که شیائومی از آن با عنوان ABCD یا الفبای اسمارتفون یاد کرده و 4 مؤلفه صدا (Audio)، باتری (Battery)، دوربین (Camera) و نمایشگر (Display) را جزو ارکان یک گوشی هوشمند موفق میداند. ظاهرا این استراتژی جواب داده است، زیرا 55 درصد از صاحبان گوشیهای شیائومی عمر طولانی باتری را علت اصلی انتخاب خود عنوان کردهاند. کیفیت دوربین (51 درصد)، اندازه نمایشگر (44 درصد) و حجم حافظه داخلی (40 درصد) نیز سایر دلایل خریداران دیوایسهای شیائومی را تشکیل میدهند.
چالش همچنان باقیست
همان طور که گفتیم، شیائومی عملکرد درخشانی در اسپانیا داشته، به طوری که بیش از 33 درصد از صاحبان گوشیهای شیائومی در این کشور، بیشتر از 2 سال است که دیوایس خود را نگه داشتهاند. اما چالش جدیدی که شیائومی با آن روبروست، وفادار ماندن این کاربران به برند شیائومی است. در بازه دوازده ماهه منتهی به ژانویه 2022، چیزی حدود 68 درصد از صاحبان گوشیهای شیائومی که اقدام به خرید گوشی جدید کردند، به برند شیائومی وفادار ماندند. البته، به گفته کارشناسان Kantar، این نرخ وفاداری نسبت به مدت مشابه سال قبل، افت داشته و احتمالا این افت در آینده بیشتر خواهد شد. انتظار میرود کاربرانی که از برند شیائومی کوچ میکنند، عمدتا به سراغ سامسونگ رفته و یا حتی به اپل و اوپو مهاجرت کنند. همچنین، این کاربران حاضرند برای گوشی بعدی خود بیشتر هزینه کنند (احتمالا 25 درصد از آنها اسمارتفونی به مبلغ بیش از 800 یورو خریداری خواهند کرد).
اوپو؛ برند آیندهدار
انتظار میرود مهاجرت از برند هواوی در سرتاسر سال 2022 شدت بیشتری گرفته و فرصت مناسبی را در اختیار برندهای حاضر (و برندهای جدید) قرار دهد. قطعا یکی از این برندها اوپو خواهد بود. بد نیست بدانید، در دوازده ماهه منتهی به ژانویه 2022، اوپو با جذب 2.5 میلیون مشتری جدید در اروپا، سهم خود از بازار اسمارتفون این قاره را گسترش داده است. اوپو با معرفی پرچمدار جدیدش (سری Find X5) در 24 فوریه 2022 (5 اسفند 1400)، سال نوی میلادی را قدرتمند آغاز کرد.
به نظر میرسد استراتژی اوپو، در مجموع بیشتر به گوشیهای پیشرفته متمایل شده باشد زیرا در حال حاضر 8 درصد از صاحبان دیوایسهای این شرکت بیش از 800 یورو برای خرید گوشی هوشمند خود هزینه کردهاند. 10 درصد از مشتریان جدید اوپو، از شیائومی به این برند مهاجرت کردهاند (در مقابل، کاربرانی که از اوپو به شیائومی مهاجرت کردهاند، کمتر از 1 درصد بوده است). این امر از شتاب رشد اوپو حکایت دارد.
- خواسته وزارت دادگستری آمریکا از دادگاه برای مبارزه با انحصارطلبی گوگل: واگذاری کروم و نظارت بر اندروید
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی