گزارش IDC از بازار جهانی تبلتها در سهماهه چهارم و کل 2021 - اپل عرضهکننده برتر در مقیاس فصلی و سالانه
نمایش خبر
تاریخ : 1400/11/12 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، تبلت Tablet ، آی دی سی IDC ، کروم بوک Chromebook ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo |
آنوروپا ناتاراج (Anuroopa Nataraj)، تحلیلگر پژوهشی ارشد IDC، در این باره میگوید: «اگر چه 2021 در مجموع سال فوقالعادهای برای بازار تبلتها بود، اما به سبب گذر کردن اغلب مناطق از قله تقاضا، عرضه نیز کاهش یافته است. با این حال، عرضه این محصولات در کوتاهمدت همچنان بالاتر از دوران پیش از همهگیری باقی خواهد ماند، چرا که آموزش مجازی و دورکاری، در کنار استفاده از رسانههای آنلاین اولویت کاربران باقی میماند».
مطابق گزارش IDC، اپل در آخرین فصل سال 2021 موفق به عرضه 17.5 میلیون دستگاه شده و 38 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. البته اپل در شرایطی رتبه نخست برترین ارائهکننده تبلت را کسب کرده که میزان عرضه آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.6 درصد افت را تجربه کرده است. در گزارش مالی غول کوپرتینویی از سهماهه منتهی به دسامبر سال میلادی گذشته نیز درآمد بخش تبلتهای آیپد با کاهش سالانه 14 درصدی 7.25 میلیارد دلار اعلام شد که مدیر عامل شرکت آن را ناشی از محدودیتهای زنجیره تأمین عنوان کرد.
جایگاه دوم عرضهکننده برتر در سهماهه چهارم 2021 به سامسونگ تعلق دارد که 7.3 میلیون دستگاه تبلت وارد بازار کرده و 15.9 درصد از سهم بازار را از آن خود ساخته است. نکته جالب آن است که سامسونگ هم در این دوره زمانی مانند اپل با افت سالانه 21.6 درصدی مواجه بوده است. لنوو به عنوان دارنده رتبه سوم موفق به عرضه 4.6 میلیون تبلت به بازار شده و همچون دو شرکت دیگر کاهش سالانه 25.4 درصدی را تجربه کرده است. پس از این سه شرکت، آمازون و هواوی جایگاههای بعدی را به خود اختصاص داده و به ترتیب 3.6 و 2.5 میلیون دستگاه تبلت به بازار ارائه کردهاند. در این میان، آمازون تنها شرکتی است که رشد سالانه 1.3 درصدی را از نظر میزان عرضه ثبت کرده است.
آمار IDC نشان میدهد که رتبهبندی شرکتهای عرضهکننده تبلت در کل سال 2021 نیز به همین ترتیب بوده و اپل با عرضه 57.8 میلیون آیپد در جایگاه اول، سامسونگ با 30.9 میلیون تبلت در مکان دوم، لنوو با 17.7 میلیون واحد در رتبه سوم و آمازون و هواوی به ترتیب با عرضه 16.1 و 9.7 میلیون دستگاه در جایگاههای چهارم و پنجم ایستادهاند. همچنین 4 شرکت برتر همگی افزایش عرضه را در مقایسه با سال 2020 تجربه کردهاند و هواوی تنها تولیدکنندهای است که با افت سالانه 32.1 درصدی روبهرو بوده است.
یافتههای IDC حاکی از آن است که هر 5 عرضهکننده برتر کرومبوک در بازه زمانی اکتبر تا دسامبر 2021، شاهد افت سالانه قابل توجهی در ارائه محصولات خود بودهاند. در میان عرضهکنندگان کرومبوک Acer Group با عرضه 1.3 میلیون دستگاه در جایگاه نخست قراردارد و پس از آن Dell Technologies با ارائه 1 میلیون واحد کرومبوک رتبه دوم را از آن خود ساخته است. لنوو، سامسونگ و اچپی هم به ترتیب با عرضه 800 هزار، 600 هزار و 500 هزار دستگاه، مکانهای سوم و پنجم را به خود اختصاص دادهاند.
جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani) مدیر بخش ردیابی موبایل و دستگاههای مصرفی در IDC، در خصوص عرضه کرومبوک میگوید: «بخش زیادی از تقاضای اولیه برای کرومبوک در بازارهای اصلی مانند ایالات متحده و اروپا برآورده شده و این امر، به کاهش سرعت رشد عرضه انجامیده است. در عین حال، تقاضا برای کرومبوک در بازارهای نوظهور شاهد رشدی مداوم در سال گذشته بوده است. از سوی دیگر تأمین [قطعات] برای کرومبوک بهطور غیرمعمول محدود بوده، زیرا کمبود قطعات فروشندگان را بر آن داشته که دستگاههای ویندوزی را به سبب قیمت بالاتر در اولویت قرار دهند و همین مسأله مانع عرضه [بیشتر] در مقیاس جهانی شده است.»
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم