گزارش IDC از بازار جهانی کرومبوک و تبلت در سهماهه دوم 2021- صدر نشینی iPad و ادامه رشد هر دو بازار
نمایش خبر
تاریخ : 1400/5/12 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، تبلت Tablet ، کروم بوک Chromebook ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo |
بر اساس گزارش IDC در فصل منتهی به ژوئن 2021، عرضه در بخش تبلت رشد محدودتری را تجربه کرده و با فروش 40.5 میلیون دستگاه، افزایش 4.2 درصدی را نسبت به دوره قبلی به ثبت رسانده است.
اما با وجود این نتایج مثبت، به باور تحلیلگران IDC این دو گروه محصول در مقایسه با رشد انفجاری فصلهای پیشین با کاهش سرعت رشد مواجه هستند. در گروه کرومبوک، علیرغم ادامه تقاضای بالا برای خرید دستگاه به هدف آموزشی، تولیدکنندگان با توجه به کمبود قطعات، ناچار اولویت خود را به لپتاپهای ویندوزی با حاشیه سود بالاتر تغییر دادهاند. این مسئله در خصوص برخی کمپانیهای تولیدکننده تبلت نیز صادق است و این نگرانی وجود دارد که تقاضای مصرفکنندگان در بازار تبلت، بسیار سریعتر از بازار کرومبوک یا حتی رایانههای شخصی با کُندی روبهرو شود.
انوروپا ناتاراج (Anuroopa Nataraj)، تحلیلگر پژوهشی ارشد IDC در این خصوص میگوید: «هنوز در بازار [دستگاههای مرتبط با] آموزش، فرصتهای فراوانی برای تبلتها و کرومبوکها وجود دارد. آموزش آنلاین به سرعت مورد توجه قرار گرفته و انقلاب دیجیتالی را در فضای آموزشی به پیش رانده است. در حالی که راهکار واحدی در این حوزه برای کشورهای جهان در کار نیست، بسیاری از بازارهای نوظهور به افزایش استفاده از تبلتهای اندرویدی ادامه میدهند، در حالی که مدارس برخی بازارهای توسعهیافته مانند ایالات متحده آمریکا و کانادا، بیشتر به کار با کرومبوک تمایل دارند». از دید ناتاراج، پس از بازگشایی مدارس در اروپا و برخی کشورهای آسیایی، رشد بیشتری را در بازار کرومبوک شاهد خواهیم بود.
مطابق گزارش IDC، اپل با عرضه 12.9 میلیون دستگاه آیپد برترین تولیدکننده تبلت در سهماهه منتهی به ژوئن سال جاری میلادی بوده است. نکته جالب آن که با وجود پیشتازی غول کوپرتینوئی در بازار تبلتها، سهم بازار این شرکت در مقایسه با فصل دوم 2020 از 32.1 درصد به 31.9 درصد کاهش یافته است.
البته گزارش اپل از سهماهه منتهی به ژوئن 2021 از رکوردهای جدیدی در مجموع درآمد کمپانی حکایت دارد؛ چنان که آیپدهای این شرکت به لطف ادامه دورکاری و آموزش از راه دور، به درآمدی در حدود 7.37 میلیارد دلار دست یافتند. این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 12 درصد رشد را نشان میدهد و بهترین عملکرد آیپد در فصلهای منتهی به ژوئن را رقم زده است.
اگر چه کمپانی آمریکایی مدتی است به آمار فروش محصولات خود به تفکیک اشاره نمیکند، اما به نظر میرسد بهروزرسانی مدل پایه iPad 10.2 2020 (موسوم به نسل هشتم آیپد) و iPad Air 2020 (یا نسل چهارم آیپد ایر) تا پایان سال 2020 همراه با عرضه آیپد پروی جدید با تراشه M1 و صفحهنمایش مینی الایدی 12.9 اینچی با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شده است.
گزارش IDC حاکی از آن است که پس از اپل، شرکتهای سامسونگ، لنوو و آمازون به ترتیب با عرضه 8، 4.7 و 4.3 میلیون دستگاه تبلت و افزایش سالانه سهم بازار خود، جایگاههای دوم تا چهارم را به خود اختصاص دادهاند.
از سوی دیگر آخرین دادههای منتشرشده توسط موسسه Canalys نیز نشان میدهد که بازار جهانی رایانههای شخصی (از جمله تبلتها) فصل پررونق دیگری را پشت سر گذارده و با رشد 10 درصدی، به سطح 121.7 میلیون واحد دست یافته است. به گزارش Canalys در میان این محصولات، کرومبوکها عملکرد بسیار خوبی داشتهاند و با عرضه 11.9 میلیون دستگاه 75 درصد رشد سالانه را تجربه کردهاند. این در حالی است که عرضه تبلتها با افزایش 4 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به 39.1 میلیون دستگاه رسیده است.
در بازار تبلت، سهماهه دوم امسال از جنبههای گوناگون با توفیق همراه بوده و تولیدکنندگان به عرضه محصولات خود در سطوح بالاتری نسبت به دوران پیش از همهگیری جهانی ادامه دادهاند. گزارش Canalys نیز همچون IDC نشان میدهد که اپل با عرضه 14.2 میلیون آیپد، همچنان موقعیت رهبری خود را در بازار حفظ کرده است. پس از این کمپانی، غول کرهای سامسونگ توانسته در افزایش سهم بازار موفقتر از اپل عمل کند و با رشد 13.8 درصدی، حدود 8 میلیون دستگاه را به به بازار عرضه کند. لنوو هم با عرضه نزدیک به 4.7 میلیون واحد تبلت توانسته بالاترین رشد سالانه را با 77.5 درصد در میان پنج تولیدکننده برتر از آنِ خود سازد.
در مجموع در بازار رایانههای شخصی (شامل رایانههای دسکتاپ، نوتبوک و تبلت)، لنوو بار دیگر به موقعیت رهبری بازار بازگشته و با 24.7 میلیون واحد عرضه، رشد قابل توجه 23 درصدی را به ثبت رسانده است. اپل نیز با رشد متوسط 5 درصدی، 20.6 میلیون دستگاه را روانه بازار کرده و در جایگاه دوم قرار گرفته است. سومین رتبه در این صنعت به شرکت اچپی اختصاص دارد که با عرضه 18.6 میلیون دستگاه، کمترین رشد سالانه را در میان فروشندگان تجربه و رقم 2.7 درصدی را گزارش کرده است. در حالی که شرکتهای Dell و سامسونگ نیز بدون تغییر، همچون سهماهه نخست امسال، رتبههای چهارم و پنجم را از آن خود ساختهاند.
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم