کانترپوینت از رشد سالانه 53 درصدی بازار تبلتها طی سهماهه نخست 2021 خبر داد
نمایش خبر
تاریخ : 1400/3/26 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، تبلت Tablet ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo |
البته مقایسه فصل نخست 2021 با سهماهه چهارم 2020 کاهش 22 درصدی را نشان میدهد که عمدتاً با فروش بالا در فصل تعطیلات ارتباط دارد. به گزارش کانترپوینت، سازندگان عمده تبلت در سال 2020 تولید و عرضه خود را افزایش دادند تا از پسِ تقاضای فزاینده مشتریان برآیند. در همین راستا اپل و سامسونگ با راهبرد تهاجمی مدلهای جدیدی را تولید و به خریداران عرضه کردند. این دو شرکت سهم بازار خود را در طول سال گذشته میلادی افزایش دادهاند و از فضای کمتر رقابتی این بازار، بیشترین بهره را بردهاند. از سوی دیگر، بسیاری از شرکتهای فعال در تولید تبلت پیش از این کسبوکار خود را محدود یا به طور کامل تعطیل کردهاند؛ در حالی که هواوی نیز به دلیل تحریم آمریکا، بخش قابل توجهی از سهم بازار خود را از دست داده است.
کمپانی اپل در سال گذشته میلادی و در مقایسه با سال 2019 افزایش 33 درصدی را در میزان عرضه iPad تجربه کرده و در سهماهه نخست امسال نیز با 37 درصد از سهم بازار، همچنان در جایگاه رهبری بازار جهانی تبلت ایستاده است. جالب آن که با وجود تأثیر فصل تعطیلات، اپل عملکرد خود را در اغلب مناطق، به ویژه ژاپن، بهبود بخشیده و به ثبت رکوردهای جدید فروش ادامه داده است.
بر اساس آمار موسسه کانترپوینت، سهم بازار سامسونگ و لنوو نسبت به سهماهه نخست 2020 افزایش یافته است. در مقابل، سهم بازار شرکت چینی هواوی، به سبب شرایط تحریم از 11 درصد در سهماهه نخست 2020 به 5 درصد در نخستین فصل 2021 رسیده است. برندهای دیگر نیز در مجموع کاهش 10 درصدی را در سهم خود از این بازار تجربه کردهاند که جای خالی آنها توسط اپل و سامسونگ پر شده است.
به گفته لیز لی (Liz Lee)، تحلیلگر ارشد کانترپوینت، مدلهای پایه iPad برابر با 56 درصد از كل عرضه این گروه محصولات را در سهماهه نخست امسال به خود اختصاص دادهاند و سریهای iPad Air وiPad Pro به ترتیب با 19 و 18 درصد در جایگاه بعدی قرار گرفتهاند. از آنجا که مصرفکنندگان پیوسته دغدغه قیمت و قابلیت حمل آسان دستگاه را دارند، iPad 8 نیز به عنوان یکی از مدلهای پرفروش ظاهر شده است. همچنین، iPad Air 4 نیز که در اکتبر 2020 رونمایی شد، در رتبه دوم فهرست تبلتهای پرفروش اپل قرار گرفته است، زیرا مصرفکنندگان از مقرونبهصرفه بودن و مشخصات پیشرفته آن استقبال کردهاند.
ابرشرکت آمریکایی برخی ویژگیهای جدید را در سیستمعامل iPadOS 15 معرفی کرده است که صفحه هوم با ویجتهای جدید و یکپارچه و بهبود عملکرد چندگانه یا multitasking از آن جمله است. با این حال، بسیاری نسبت به عقب ماندن ویژگیهای نرمافزاری مدلهای iPad Pro در مقایسه با قابلیتهای سختافزاری، ابراز نگرانی کردهاند. البته، با ارائه iPadOS 15 در ماههای آینده، انتظار میرود که تواناییهای عملیاتی بیشتری به سری iPad افزوده شود و احتمالاً محبوبیت آن در بین علاقهمندان به تبلت افزایش بیشتری پیدا کند. همچنین پیشبینی میشود که اپل اواخر امسال مدل iPad mini 6 جدید را به همراه یک iPad ارزان قیمت دیگر معرفی کند که به تحکیم موقعیت غول آمریکایی در بازار یاری خواهد رساند.
لی میافزاید: «M1 iPad Pro که اخیراً معرفی شده، نسبت به نمونههای قبلی با تغییرات عمده همراه بوده و واکنش اولیه خریداران نیز به آن بسیار مثبت بوده است. اما اپل در حال حاضر با محدودیتهایی در زنجیره تأمین از جمله کمبود تراشه و مسائل تولید مرتبط با پنل Liquid Retina XDR دستوپنجه نرم میکند. بر این اساس انتظار داریم عرضه M1 iPad Pro در سهماهه سوم و پس از ثبات تأمین، افزایش پیدا کند. رشدی که در سهماهه چهارم و همراه شدن با فصل تعطیلات به اوج خود خواهد رسید.»
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم