گزارش مالی سامسونگ از سهماهه سوم سال 2021 – کسب بالاترین سود فصلی در سه سال اخیر
نمایش خبر
تاریخ : 1400/8/9 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سامسونگ Samsung |
به گفته سامسونگ، ادامه شرایط مطلوب در بازار حافظه نقش مهمی در موفقیت مالی اخیر داشته است. البته، کسبوکارهای محصولات نیمهرسانا و بخش پنلهای نمایشگر نیز به فروش مناسبی دست یافتند. ظاهرا بازار اقلام مصرفی نیز در فصل اخیر بر وفق مراد سامسونگ بوده است. در ادامه جزییات بیشتری از عملکرد تکتک بخشهای این شرکت کرهای در سهماهه سوم سال 2021 را با هم مرور میکنیم.
فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه
با توجه به کمتر شدن محدودیتهای ناشی از کرونا، تقاضای کلی در بازار طی فصل اخیر نسبت به سهماهه دوم افزایش داشت. از این رو، علیرغم کمبود جهانی قطعات، درآمد بخش موبایل در فصل سوم نسبت به سهماهه قبلی با افزایش همراه بود. طبق گزارش اخیر، سامسونگ در این بخش به درآمدی معادل 28.42 تریلیون وان دست یافته و 3.36 تریلیون وان سود عملیاتی آن اعلام شده است. به گفته سامسونگ، فروش گوشیهای هوشمند این شرکت به لطف فروش قدرتمند مدلهای پرچمدار – از جمله Galaxy Z Fold3 و Galaxy Z Flip3 – و همچنین گوشیهایی که بازار انبوه را هدف قرار داده، نسبت به سهماهه دوم امسال با افزایش همراه بوده است. درآمد و سود عملیاتی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه سامسونگ البته در مقایسه با سال گذشته در چنین روزی با کاهش روبرو شده است. میزان این کاهش برای درآمد، 6.7 درصد و برای سود عملیاتی نزدیک به 24.5 درصد بوده است.
در کنار گوشیهای هوشمند، محصولاتی که سامسونگ از آن با عنوان محصولات Device Ecosystem یاد میکند – شامل پوشیدنیها، کامپیوترهای شخصی و تبلتها – نیز به رشد خود ادامه دادند. لازم به ذکر است هزینههایی که سامسونگ برای تبلیغ و بازاریابی دیوایسهای تاشوی خود صرف کرده، تا حدی سودآوری این بخش را تحت تأثیر قرار داده، اما در نهایت سامسونگ موفق شد سهماهه سوم را با حاشیه سود دو رقمی به پایان برساند. ناگفته نماند، بخش شبکه یا Network Business (از زیرمجموعههای بخش موبایل) نیز در فصل اخیر ضمن گسترش کسبوکار خود در خارج از کره (از جمله آمریکای شمالی و ژاپن)، توانست به گسترش شبکه 5G در کره جنوبی نیز کمک کند.
سامسونگ امیدوار است که در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی، با بسط بیشتر گوشیهای هوشمند پیشرفته خود – مثل Galaxy Z Flip3 Bespoke Edition – و همچنین ادامه شتاب فروش سری Galaxy S بتواند حاشیه سود دورقمی این بخش را حفظ کند. به علاوه، با توجه به وجود تقاضا برای جایگزینی گوشیهای قدیمیتر با گوشیهای جدید، سامسونگ به شکل کنشگرایی این بخش از بازار را با دیوایسهای نسل پنجمی (با قیمت رقابتی) هدف قرار داده و قصد دارد فروش محصولات دیگری همچون پوشیدنیها، PCها و تبلتها را نیز افزایش دهد.
کسب وکار محصولات نیمهرسانا
همان طور که انتظار میرفت، عمده سود سامسونگ در سهماهه سوم 2021 از این بخش حاصل شده است. سامسونگ با فروش محصولات این بخش موفق شد به درآمدی معادل 26.41 تریلیون وان دست یابد که 10.6 تریلیون از این مبلغ، سود عملیاتی بوده است.
با توجه به گرایش به سمت CPUهای با هستههای بالاتر (high-core) در نیمه نخست سال، تقاضا برای خرید حافظههای DRAM همچنان با رشد همراه بود. تغییرات شکل گرفته در محیط کار و حرکت به سمت محیط کار هیبریدی (ترکیبی از حضوری و دورکاری) نیز موجب شد تا تقاضا برای خرید کامپیوترهای شخصی از سوی کاربران نهایی، بالا باشد. در نتیجه همین موارد، درآمد کسبشده در بخش DRAM در فصل اخیر، در تاریخ این بخش در رتبه دوم میایستد.
در بخش حافظه NAND، شاهد بهبود تقاضا برای خرید درایوهای SSD مخصوص سرور بودیم. همچنین، مشتریان عمده بخش سرور، حجم سرمایهگذاری خود را افزایش داده و تقاضا از سوی مراکز داده برای محصولات با ظرفیت بالا نیز با قدرت ادامه یافت.
در کسبوکار موسوم به System LSI نیز درآمدها طی سهماهه اخیر بهتر شده است. سامسونگ این امر را به افزایش تقاضا برای خرید چیپست و آیسی درایور نمایشگر نسبت میدهد که آن هم حاصل تولید گوشیهای هوشمند جدید است. لازم به ذکر است، سامسونگ در سهماهه سوم سال 2021 موفق شد نخستین سنسور تصویری 200 مگاپیکسلی مخصوص اسمارتفون و همچنین کوچکترین سنسور تصویری با پیکسلهای دوگانه در صنعت را به تولید برساند.
کسبوکار پنلهای نمایشگر
کسب درآمدی معادل 8.86 تریلیون وان و سود عملیاتی به ارزش 1.49 تریلیون وان، دستاورد کسبوکار پنلهای نمایشگر سامسونگ در سهماهه سوم 2021 بوده است. به گفته سامسونگ، عایدی این بخش در فصل اخیر در مقایسه با فصل دوم بهبود یافته که مهمترین علت آن را باید به فروش قدرتمند پنلهای OLED در اندازههای کوچک تا متوسط نسبت داد. این در حالیست که به اذعان سامسونگ، کسبوکار پنلهای نمایشگر در حوزه نمایشگرهای بزرگ عملکرد ضعیفی را به نمایش گذاشت.
تأثیر مثبت نوسانات فصلی، درآمد حاصل از فروش نمایشگرهای موبایل را در فصل اخیر افزایش داد. در این میان نباید تأثیر رشد فروش دیوایسهای پیشرفته (از جمله گوشیهای تاشو) را نادیده بگیریم که در نهایت سهم قابلتوجهی در رقم خوردن بالاترین سود فصلی این بخش در سه ماهه سوم داشته است. ناگفته نماند، به دلایلی از جمله افت قیمت پنلهای LCD، کسبوکار نمایشگرهای بزرگ همچنان زیانده است.
اقلام الکترونیکی مصرفی
این کسبوکار خود از دو بخش "نمایشگرهای تصویری" و "لوازم خانگی دیجیتال" تشکیل میشود. گزارش مالی سامسونگ نشان میدهد، در نتیجه فروش محصولات این بخش در سهماهه سوم، 14.10 تریلیون وان درآمد عاید شرکت شده که تنها 0.76 تریلیون از آن، سود عملیاتی بوده است. علیرغم فروش قدرتمند تلویزیونهای پیشرفته و لوازم خانگی سری Bespoke، سود بخش اقلام الکترونیکی مصرفی – چه در قیاس با فصل قبل و چه نسبت به مدت مشابه سال گذشته – کاهش داشته است. سامسونگ این افت را به افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه و همچنین هزینههای لجستیک (از قبیل هزینههای انبارداری، جابهجایی، بستهبندی، ارسال و ...) نسبت میدهد.
- بررسی ویدئویی و نگاهی از نزدیک به ردمی +Note 14 Pro
- معرفی Moto G05 ،Moto G15 Power ،Moto G15 و Moto E15 – پایینردههای اقتصادی موتورولا
- رونمایی از Poco M7 Pro 5G – میانردهای با Dimensity 7025 Ultra و دوربین 50 مگاپیکسلی
- معرفی Honor GT با SD 8 Gen 3، دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی و شارژر سیمی 100 واتی
- معرفی نسخه چینی vivo Y300 5G – میانردهای با تراشه Dimensity 6300 و اسپیکرهای قدرتمند
- معرفی Lava Blaze Duo 5G با طراحی زیبا، Dimensity 7025 و نمایشگر ثانویه 1.58 اینچی
- معرفی نسل جدید مدل هوش مصنوعی Gemini 2.0 با قابلیت تبدیل متن به گفتار و تصویر