بازگشت Magic Leap به دنیای عینکهای واقعیت افزوده در سال 2022 – پیشنمایشی از Magic Leap 2
نمایش خبر
تاریخ : 1400/7/20 نویسنده: آرش افراسیابی | ||
برچسبها : | پوشیدنی Wearable ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، عینک هوشمند Smart Glasses |
Magic Leap در روز دوشنبه 11 اکتبر 2021 (19 مهر 1400) از سرمایهگذاری جدید 500 میلیون دلاری در این مجموعه خبر داده که شباهت نزدیکی به شرایط این کمپانی در سال 2014 دارد؛ زمانیکه رسانهها از سرمایهگذاری مشابه 542 میلیون دلاری در استارتآپ نوپای آن روزها خبر داده بودند. مجیک لیپ البته در این مرحله اطلاعات دقیقی از سرمایهگذاران مشارکتکننده در این کمپانی ارائه نکرده اما بهگفته Crunchbase کل منابع مالی جمعآوری شده از سوی این شرکت در این نوبت به 3.5 میلیارد دلار میرسد که از این موضوع حکایت دارد که بسیاری از سرمایهگذاران اولیه با ایمان بر آینده روشن مجیک لیپ هنوز تمایلی برای ترک آن ندارند.
در جولای 2020 در پی ادامه مشکلات مجیک لیپ، رونی ابوویتز (Rony Abovitz) همبنیانگذار و مدیرعامل این شرکت از آن جدا شد و جای خود را به پگی جانسون (Peggy Johnson) داد که در سوابق خود معاونت ارشد اجرایی توسعه کسب و کار شرکت مایکروسافت نیز به چشم میخورد. با حضور جانسون شرایط مجیک لیپ اندکی تغییر کرد و پس از سالها رقابت با مایکروسافت برای بهدست آوردن قراردادهای نظامی (و شکست در این زمینه) و مشتریان سازمانی (با برخی موفقیتها) حالا این مجموعه ظاهرا بهطور کامل بر مخاطبان شرکتی متمرکز شده و در عین حال با حمایت مالی از اجرای برخی بازیهای خاص برای هدست بسیار گرانقیمت خود، در جهت جلب نظر کاربران عادی نیز حرکت میکند.
پگی جانسون پس از یک سال تکیه زدن بر صندلی مدیرعاملی مجیک لیپ از آن بهعنوان «یکی از ارزشمندترین دوران حرفهای» خود که «مملو از فرصتهای بی سابقه» بوده است یاد کرده و در مصاحبه با CNBC برای اولین بار پیشنمایشی از نسل جدید هدستهای واقعیت افزوده این شرکت با نام Magic Leap 2 را به معرض دید عموم گذاشته است. Magic Leap 2 که به گفته شرکت سازنده برای مخاطبان سازمانی (enterprise) ساخته شده کوچکترین و سبکترین دستگاه حاضر در این رده بوده و تجربهای راحت و فراگیر را با میدان دید گسترده و امکان کاهش نور ارائه میکند.
اشاره به میدان دید گسترده در این دیوایس، یکی از ضعفهای مهم Magic Leap One را به ذهن متبادر میکند جاییکه محتوای گرافیکی مرتبط با واقعیت افزوده در این محصول در محدوده تنگ و باریکی به نمایش گذاشته میشد و در نسل بعدی احتمالا این نقطه ضعف با میدان دید گستردهتر برطرف شده است. کوچکتر و سبکتر شدن دستگاه نیز تجربهای نزدیک به یک عینک عادی را در اختیار کاربران قرار میدهد و در نهایت گزینه کمکردن نور یا dimming نیز امکان استفاده آسان از این مدل را در محیطهای خارجی بسیار پر نور فراهم میکند. نسل اول عینکهای وافعیت افزوده معمولا در محیطهای پر نور خارجی با مشکل روبرو بودهاند اما نمونههای جدیدتر در این میان مثل موارد ارائه شده از سوی Snapchat و Niantic (با بهکارگیری HoloLens 2 مایکروسافت) بسیار بیشتر از قبل بر عملکرد در محیطهای خارجی متمرکز شدهاند.
هدف از ساخت عینکهای واقعیت افزوده در سطح سازمانی و شرکتی بیش از همه چیز کمک به کاربران در بهدست آوردن اطلاعاتی مرتبط با فرایند پیشروست اما در زمانه پاندمی کارکردهای متفاوت دیگری از جمله آموزش نیز برای آن مطرح میشود. برای مثال میتوان به برخی از شرکای سازمانی مجیک لیپ مثل Ericsson و Farmers Insurance اشاره کرد که این دومی از فناوری مجیک لیپ برای آموزش کارکنان جدید از راه دور استفاده میکند. در لیست شرکای استراتژیک مجیک لیپ بهگفته مدیرعامل این شرکت نامهایی مثل Google Cloud، انویدیا، PTC و VMWare نیز بهچشم میخورند.
با وجود تمرکز این مجموعه بر مشتریان سازمانی و شرکتی، پگی جانسون احتمال حضور فناوری مجیک لیپ در محصولات عادی مخصوص مشتریان را نیز از نظر دور نداشته و از دریافت چندین درخواست برای صدور مجوز این تکنولوژی سخن به میان آورده است.
صحبت در مورد آینده Magic Leap 2 و میزان بخت و اقبال آن در بازار کاملا رو به رشد واقعیت افزوده و مجازی (که بهگفته IDC تا پایان سال 2024 ارزشی 140 میلیارد دلاری خواهد داشت) چندان آسان بهنظر نمیرسد چرا که نسل اول این مدل در شرایطی کاملا ایدهآلتر (به لحاظ تعداد رقبا) با وجود شور و شوقهای اولیه در عمل با محدودیتهای مشخصی روبرو شد و در نهایت تنها در دسترس مخاطبان بسیار محدودتری از آنچه در ابتدا تصور میشد قرار گرفت. در شرایط فعلی اما با حضور پر رنگ غولهای بزرگ فناوری مثل فیسبوک، مایکروسافت، کوالکام و حتی اپل در این صنعت، تضمین یک موفقیت رویایی برای Magic Leap 2 سختتر از همیشه بهنظر میرسد.
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم