پیشبینی ترندفورس از آینده بازار AR/VR – توسعه سریع در سایه تولید دستگاههای شبیه عینک
نمایش خبر
تاریخ : 1399/5/7 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، ترندفورس TrendForce |
به گفته جیسون تسای (Jason Tsai)، تحلیلگر ترندفورس، رشد سریع بازار دستگاههای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را میتوان به اتخاذ استراتژیهای تهاجمی از سوی تولیدکنندگان صاحبنام نسبت داد. در این میان، انتظار میرود دستگاههای واقعیت مجازی/افزوده شبیه عینک به گزینه پرطرفداری تبدیل شده و کمپانیها با تولید این نوع دستگاهها بتوانند حضور خود در بازار محصولات الکترونیکی مصرفی را توسعه دهند. پیشبینی میشود در سالهای 2021 و 2022، برندهای بیشتری به عرضه محصولات جدید در این حوزه اقدام کنند. به عنوان مثال، ممکن است اپل، هواوی، سامسونگ و برخی برندهای دیگر با عرضه دیوایسهای عینکگونه AR/VR، به رونق هرچه بیشترِ بازار این محصولات کمک کنند.
جیسون تسای معتقد است، با توجه به اهمیت بالای ظاهر و قیمت خردهفروشی محصولات در بازار اقلام الکترونیکی مصرفی، کمپانیها به تولید دیوایسهای AR/VR با طراحی اپتیکال سبک وزن روی آوردهاند. به علاوه، واحدهای پردازشی و باتریهای این دیوایسها نیز در محفظههای جداگانهای قرار داشته و همین امر موجب میشود از لحاظ ظاهر شباهت زیادی به عینکهای معمولی داشته باشند. اگر قرار باشد دیوایسهای AR/VR بهگونهای طراحی شوند که از قابلیت پردازش، باتری و اتصال به شبکه برخوردار بوده و یا حتی به واسطه اتصال خارجی به گوشیهای هوشمند، اپلیکیشن اجرا کنند، در آن صورت این دیوایسها – درست مثل اسمارتواچها، دستبندهای هوشمند و هدستهای تماما بیسیم – تحت عنوان لوازم جانبی اسمارتفون وارد بازار خواهند شد.
طبق گزارش ترندفورس، دیوایسهای واقعیت افزوده و مجازی که به شکل عینک طراحی میشوند، از چندین قطعه کلیدی – از جمله اجزای اپتیکال، پروژکتورها (که نقش منبع نور را ایفا میکنند) و موتورهای اپتیکال – تشکیل شدهاند. برای کوچک نگه داشتن اندازه، پروژکتورهای استفاده شده در این دیوایسها عمدتا نمایشگرهای کوچک السیدی یا Si-OLED هستند. به عنوان مثال، طراحی اپتیکال عینکهای واقعیت افزوده معمولا به شکل حمام پرنده (birdbath) است که نور را از نمایشگر Si-OLED قرار گرفته در بالا یا کنار عینک میتاباند. استفاده از نمایشگرهای Si-OLED، شرکتهایی مثل BOE و Seeya Technology را بر آن داشته تا وارد این صنعت شده و با مهمترین تولیدکنندگان Si-OLED – یعنی سونی، اپسون و Kopin – به رقابت بپردازند. این اتفاق میتواند نویدبخش اتفاقات خوبی در بازار محصولات واقعیت افزوده و واقعیت مجازی باشد.
با توجه به اینکه برندهای متعددی به صنعت AR/VR ورود کردهاند، ترندفورس بر این باور است که بازار محصولات واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در سالهای 2021 و 2022 با سرعت بیشتری گسترش پیدا خواهد کرد. این امر توسعه اجزای مهم مرتبط با این محصولات (مثل قطعات اپتیکال و نمایشگرهای Si-OLED) را نیز در پی خواهد داشت.
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی