گزارش کانالیز از بازار هدستهای کاملا بیسیم (TWS) – زمانی برای کاهش سرعت رشد
نمایش خبر
تاریخ : 1400/6/13 نویسنده: آرش افراسیابی | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، هدفون تماما بیسیم TWS Earbuds ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi |
از یک دید عمومیتر بازار جهانی دیوایسهای صوتی هوشمند شخصی (که TWSها نیز بخشی از آنها بهحساب میآیند) با رشد سالیانه 4.7 درصدی روبرو شده و در سه ماهه دوم سال 2021 به عرضه 99.8 میلیون عددی دست پیدا کرده است. در این خانواده بهجز TWSها با دو دسته مجزای دیگر یعنی هدفونهای بیسیم و ایرفونهای بیسیم روبرو میشویم که در سهماهه دوم سال 2021 بهترتیب با رشد 3 و 2.1 درصدی، موفق به عرضه 15 و 26.5 میلیون دستگاه به بازار شدهاند. اپل بهعنوان برند پیشرو و شماره یک بیبدیل این بازار در این نوبت برای اولین بار با کاهش عرضه روبرو شده و با افتی 25.7 درصدی، در سهماهه دوم سال جاری 15 میلیون هدستهای کاملا بیسیم AirPods را به بازار عرضه کرده است؛ امریکه همسو با این بازار بهروشنی از روند کاهش سرعت عرضه خبر میدهد.
اپل با وجود این افت همچنان با اختلاف چندین برابری نسبت به برند دوم بازار بر جایگاه نخست عرضهکنندگان هدستهای TWS تکیه زده و با عرضه 15.5 میلیونی و افت 25.8 درصدی، 26.5 درصد از این بازار را در اختیار دارد. این شرکت سال گذشته در همین زمان 20.8 میلیون هدست TWS را عرضه کرده بود که سهم بازار فوقالعاده 38 درصدی را برای آن به همراه داشت. جیسون لو (Jason Low) مدیر تحقیقات کانالیز در مورد عملکرد اپل میگوید: «کاهش شدید [عرضه و سهم بازار] اپل تا حدودی بهخاطر یک مقایسه شدید با سهماهه قدرتمند سال گذشته است. با وجود بالا و پایینها، برتری کلیدی اپل مشخص است – این شرکت یک اکوسیستم کاربری [گسترده] را در اختیار دارد که بهشدت به محصولات اپل وفادار بوده و این [برند] یکی از معدود فروشندگان دستگاه هوشمند است که نفوذ قویتری بر محتوا دارد که با ترکیب با سختافزار صوتی خود میتواند برای ایجاد یک تجربه منحصر به فرد بهکار گرفته شود.» جیسون لو در ادامه صحبتهای خود از بهبود شرایط این بازار برای اپل در سهماهه دوم سال جاری پس از معرفی AirPods جدید سخن میگوید اما از روند اشباع فزاینده تعداد دستگاههای iOS و macOS بهعنوان عاملی برای نگرانی یاد میکند.
شیائومی مثل سال قبل همچنان در جایگاه دوم این بازار قرار میگیرد اما این بار فاصله بسیار اندکی با برند سوم یعنی سامسونگ دارد. تعداد دیوایسهای TWS عرضه شده شیائومی در سهماهه دوم سال 2021 به 5.3 میلیون عدد رسیده که سهم بازار 9.1 درصدی را برای آن به همراه داشته و نسبت به سال قبل با 5.7 درصد رشد همراه شده است. در سوی دیگر اما سامسونگ تنها 100 هزار دستگاه کمتر از شیائومی به بازار عرضه کرده و با رشد سالیانه 40.5 درصدی و ارائه 5.2 میلیون هدست TWS، نزدیک به 8.8 درصد از این بازار را در اختیار دارد. ذکر این نکته با اهمیت بهنظر میرسد که در آمار سامسونگ برند زیر مجموعه این شرکت یعنی هارمان نیز مورد محاسبه قرار گرفته است.
سینثیا چن (Cynthia Chen) از تحلیلگران کانالیز در مورد رقابت این دو برند از نزدیک بودن آمار آنها از اواخر سال 2019 به این سو سخن میگوید؛ جاییکه شیائومی آرامآرام شروع به ارائه دیوایسهای TWS پیشرفتهتر و گرانقیمتتر کرد و سامسونگ نیز این فاصله را با ارائه محصولاتی با برند اصلی خود و زیر مجموعههای آن بهویژه JBL تحت زیر مجموعه هارمان پر کرده است.
جایگاه چهارم این لیست به شرکت آمریکایی skullcandy تعلق دارد که میزان عرضه هدستهای TWS آن از 1.1 میلیون در سال گذشته به یکباره به 4.1 میلیون عدد افزایش پیدا کرده و با رشد فوقالعاده 285.4 درصدی بالاترین میزان رشد در بین دیگر برندهای این لیست را به خود اختصاس داده است. این شرکت در حال حاضر 7 درصد از بازار جهانی هدستهای TWS را در اختیار دارد. کانالیز موفقیت این مجموعه را به ارائه هدستهای مقرون بهصرفه و خوشسیمایی مرتبط میداند که در مقایسه با سامسونگ و اپل کاربران جوانتر را هدف قرار دادهاند.
جایگاه پنجم این لیست را شرکت چینی QCY تصاحب کرده بعد از اپل بیشترین افت را در بین برندهای حاضر در این لیست تجربه کرده و با ارائه 2.5 میلیون هدست TWS، نسبت به سال قبل با افت 15.8 درصدی روبرو شده است. سهم بازار این شرکت در فصل دوم 2021 به 4.2 درصد رسیده که در زمینه نیز نسبت به 5.4 درصد سال قبل کاهش محسوسی را میتوان مشاهده کرد.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها