پیشبینی Canalys از عرضه 200 میلیون بند پوشیدنی و 350 میلیون TWS در سال 2021
نمایش خبر
تاریخ : 1399/8/14 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، لوازم جانبی accessories |
از لحاظ منطقهای نیز در کنار چین بزرگ (شامل چین، هنگکنگ و تایوان) و آمریکای شمالی، رشد قابل توجهی در منطقه آسیا- اقیانوسیه و اروپا پیشبینی شده است. به گفته سینثیا چن (Cynthia Chen)، یکی از تحلیلگران Canalys، این گروه محصولات از جمله کمشمار برندگان رقابت راهبردی سال 2020 هستند. از دیدِ او «همهگیری [جهانی کرونا] چرخههای جایگزینی و تعویض اسمارتفونها را طولانیتر خواهد کرد. با این حال lipstick effect مصرفکنندگان را به صرف هزینه برای موارد کوچکتر و کمهزینهتر سوق خواهد داد تا میل به خرید خود را در دوران رکود اقتصادی برآورده سازند.» اثرِ موسوم به رژ لب یا lipstick effect به پدیدهای اجتماعی گفته میشود که در آن، افراد در مقاطع بحران اقتصادی، به جای خرید کالاهای گرانقیمت به خرید اقلام کوچکتر، لوکس و اشرافی، اما با قیمت کمتر روی میآورند و به طور مثال به جای بالاپوشی گرانقیمت، رژ لبی گران خریداری میکنند. در واقع، کاهش تمایل مردم به خرید گوشیهای جدید در دوران بیماری همهگیر، سبب شده که کاربران به محصولات ارزانتری روی آورند که قابلیتهای بهداشت و سلامت بیشتری دارند. این امر از جهات بسیاری قابل درک است؛ زیرا بسیاری از تولیدکنندگان پوشیدنی در حال تلاش برای تولید دستگاههایی هستند که به شیوههای گوناگون در این وضعیت یاریرسان باشند. به طور مثال حسگرهای SPO2 از جمله جدیدترین فناوریها در ساعتهای هوشمند به شمار میرود که با اندازهگیری سطح اکسیژن خون، هشدار لازم را نسبت به بروز مشکلات بالقوه حتی در نبود علایم آشکار بیماری تنفسی، به کاربر ارائه میکنند.
چن ضمن اشاره به توجه ویژه آوردن کاربران به حوزه تندرستی و سلامتی عقیده دارد که این امر «فرصت فوقالعادهای برای دستگاههای پوشیدنی، از جمله محصولات شیائومی، گارمین، فیتبیت، هوامی (تولیدکننده ابزارهای پوشیدنی با نشان تجاری Amazfit) و دیگر شرکتها به شمار میرود». روی آوردن به چنین ابزارهایی از جنبه روانشناختی نیز قابل درک است. مردم در هراس از ویروس جدید میکوشند سالم بمانند، بیشتر ورزش کنند و فعالیت جسمی بیشتری داشته باشند. بندها و ساعتهای هوشمند قادرند در این زمینه انگیزهبخش باشند و از آنجا که زمان پایان همهگیری کرونا دست کم تا تولید واکسنی قابل اعتماد، چندان روشن نیست، فروش لوازم جانبی هوشمند نیز به نحو قابل ملاحظهای افزایش خواهد یافت.
به علاوه، انجام فعالیتهای داخل خانه، مانند آموزش از راه دور، دورکاری و تفریحات خانگی، در کنار ورزشها و سرگرمیهای بیرون از منزل نیز افزایش زیادی پیدا کرده است. امری که آغاز دوران جدیدی از رشد، به ویژه برای هدفونهای استریوی کاملا بیسیم، همچون محصولات اپل، سامسونگ، Jlab و QCY را نوید میدهد. مطابق پیشبینی تحلیلگران Canalys، عرضه هدستهای TWS در سال 2021 با 39 درصد افزایش به بیش از 350 میلیون واحد خواهد رسید که نسبت به پیشبینی 12 درصد افزایش عرضه در بازار بالغتر بندهای پوشیدنی، موفقیت درخشانی به شمار خواهد آمد.
تولیدکنندگان چینی اسمارتفون نیز در این شرایط به دنبال فرصتهای رشد در بازار خارجی بندهای پوشیدنی و هدستهای استریوی کاملا بیسیم هستند. سینثیا چن در این باره میگوید: «با آن که ممکن است بازیابی وضعیت کشورهای آسیای جنوب شرقی از همهگیری COVID-19 بیشتر به طول بینجامد، اما این کشورها به سبب جمعیت زیاد و نزدیکی به چین بازارهای جذابی به شمار میروند. برخی شرکتهای فعال چینی که همینک نیز کانالهای عرضه کارآمدی در این مناطق دارند، از پلتفرمهای تجارت الکترونیک فرا-مرزی برای ارتباط با کاربران و عرضه مستقیم دستگاهها، از مبداء چین یا هنگکنگ، بهره میگیرند». از نگاه او، این تولیدکنندگان برای ارائه پیشنهادهای بیشتر، به ویژه دستگاههای جذاب، مقرونبهصرفه و متناسب با کاربران محلی، در موقعیت مطلوبی قرار دارند. به این ترتیب، انتظار میرود عرضهکنندگان چینی سهم بزرگی برای پیشی گرفتن منطقه آسیا-اقیانوسیه از آمریکای شمالی داشته باشند و این منطقه را تا سال 2024 به دومین مصرفکننده بندهای پوشیدنی و هدفونهای TWS بدل خواهند کرد.
البته تولیدکنندگان این قبیل محصولات باید نسبت به شرایط هوشیار بمانند. به باور چن «در حالی که انتظار میرود کاربران میزان صرف پول خود را افزایش دهند، تقاضا برای دستگاههایی که قادر به انجام کار بیشتر و رابط کاربری مطلوبتر باشند، افزایش مییابد. چالش شرکتها این است که ارتقای قابل توجهی را در قیمتهای مقرونبهصرفهتر ایجاد کنند و در عین حال یکپارچگی کامل را تضمین نمایند. این یکپارچگی باید به ویژگیهای ارزشمندی تبدیل شود و کاربران را در زمینههایی همچون سلامتی و سرگرمیهای مبتنی بر اسمارتفون یاری رساند.» از این رو اگر میزان رشد تقاضا و بهبود کیفیت و کاهش قیمت در این گروه از لوازم جانبی همنوا با یکدیگر افزایش نیابد، احتمالا در مسیر رشد این بخش از صنعت موبایل موانع جدی ایجاد خواهد شد.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها