پیشبینی Canalys از رشد 12 درصدی بازار اسمارتفون در سال 2021
نمایش خبر
تاریخ : 1400/3/25 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، نسل پنجم 5G |
البته تحلیلگران Canalys در ادامه پیشبینی کردهاند که با ادامه تزریق واکسن در کشورهای گوناگون و کنترل همهگیری کرونا در جهان، تأمین قطعات مورد نیاز اسمارتفون گلوگاه جدیدی خواهد بود که این صنعت را تهدید خواهد کرد.
بن استنتون (Ben Stanton)، مدیر پژوهشی Canalys، در این باره میگوید: «انعطافپذیری صنعت اسمارتفون حقیقتاً باورنکردنی است. گوشیهای هوشمند برای برقراری ارتباط و سرگرمی افراد حیاتی هستند و به همان اندازه در فضای بیرون از خانه نیز اهمیت دارند. در بعضی از نقاط جهان، مردم در تعطیلات و ماههای اخیر نتوانستهاند پول خود را خرج کنند و بسیاری درآمد مصرفی خود را به جای این گونه موارد، صرف خرید یک گوشی هوشمند جدید کردهاند. به علاوه، موجی قوی درباره گوشیهای نسل پنجم به راه افتاده است و میزان عرضه آنها در سهماهه نخست [امسال] به 37 درصد رسیده است؛ در حالی که انتظار میرود این میزان برای کل سال به 43 درصد (610 میلیون واحد) برسد. این امر با رقابت شدید فروشندگان بر سر قیمت همراه خواهد بود و بسیاری از ویژگیها، از جمله نمایشگر یا توان [باتری] قربانی بهکارگیری 5G در ارزانترین دستگاههای ممکن خواهد شد. به این ترتیب تا پایان سال 32 درصد از همه دستگاههای نسل پنجم عرضهشده، کمتر از 300 دلار آمریکا قیمت خواهند داشت. ظاهراً زمان پذیرش گسترده [این فناوری] فرا رسیده است.»
در این میان تنگنای تأمین قطعات، رشد بالقوه عرضه اسمارتفون را در سال جاری میلادی محدود خواهد ساخت. از نگاه استنتون، این صنعت در حال جنگ برای تأمین قطعات نیمهرساناست و همه برندها فشار رقابت در این زمینه را حس میکنند. تولیدکنندگان گوشی به دلیل شیوع بالای COVID-19 در هند، در ماههای اخیر برخی از منابع خود را به مناطق دیگر هدایت کردهاند، اما بازگشت جهان به وضعیت عادی، بار دیگر شرایط را ناپایدار خواهد کرد. عرضهکنندگان برای مواجهه با این شرایط ابتدا به اولویتبندی منطقهای روی خواهند آورد و منابع را به بازارهای سودآور و توسعهیافته مانند چین، ایالات متحده و اروپای غربی سوق میدهند؛ امریکه به زیان بازارهایی همچون آمریکای لاتین و آفریقا تمام خواهد شد.
اما حتی در این مناطق نیز همچنان محدودیت وجود خواهد داشت. از این رو شرکتها ناچار باید به اولویتبندی کانالهای فروش بپردازند، منابع بیشتری را به کانالهای فعال و سریع مانند اپراتورهای مخابراتی اختصاص دهند و در عین حال منابع کمتری را در اختیار بخش توزیع و بازار آزاد قرار دهند. این امر البته به نوبه خود با مسائل جانبی جالب توجهی همراه خواهد بود و ممکن است در صورت ناتوانی فعالان کنونی برای تأمین نیاز بازار، فرصتی برای برندهای رقیب فراهم شود تا سهم خود را در بازار افزایش دهند.
نیکول پنگ (Nicole Peng)، معاون بخش موبایل در Canalys، نیز با اشاره به شرایط بازار بر این باور است که «جنبه دیگر بازار [امسال] قیمتگذاری [گوشیها] است. از آنجا که قیمت اجزای کلیدی، همچون چیپستها و حافظه افزایش یافته است، فروشندگان اسمارتفون باید تصمیم بگیرند که آیا توان پذیرش این هزینه را دارند یا باید آن را [از طریق قیمت دستگاه] به مصرفکنندگان منتقل سازند.»
اما با وجود محدودیت عمده در تأمین تراشههای LTE، چالشهای جدی در بازار محصولات رده پایین ایجاد خواهد شد؛ جایی که خریداران محصولات آن به قیمت حساستر هستند. از این رو تولیدکنندگان گوشی هوشمند باید در این شرایط محدودیت، ضمن کاهش انتظار حاشیه سود خود در سبد محصولات رده پایین، کارآمدی عملیاتی آنها را بهبود بخشند و در غیر این صورت، خود را در معرض ریسک واگذاری سهم بازار به رقبا قرار دهند.
همهگیری COVID-19 تغییرات دائمی را در شیوه زیست انسانها ایجاد کرده است که موجب بروز هنجارهای تازه برای جامعه و همچنین بازار گوشیهای هوشمند خواهد شد. استنتون در همین رابطه افزوده است که کانالها در طول همهگیری کرونا ناچار باید تغییر پیدا میکردند یا از میان میرفتند. در کشورهای توسعهیافته مسیرهای فروش آنلاین گسترش زیادی یافت و خردهفروشان مجبور شدند در شیوه فعالیت خود تجدید نظر کنند. در نتیجه بسیاری از فروشگاههای فیزیکی در سال جاری تعطیل خواهند شد و آنهایی که فعال باقی میمانند، بیشتر به خدمات پشتیبانی از مشتریان و تحویل سفارشها خواهند پرداخت. زیرا مشتریان به طور فزایندهای از کانالهای گوناگون در فرایند خرید بهره میبرند. به گفته استنتون، نوآوریهایی که در اثر COVID-19 صورت گرفته است، از جمله انبارهای یکپارچه و تحویل کالا در خودرو، به خردهفروشان کمک میکند تا به سوی چشماندازهای تازه و کانالهای فروش ترکیبی حرکت کنند. تأمین متمرکز همچنین قدرت بیشتری به کانالها میدهد تا بتوانند با برندهای تولیدکننده اسمارتفون مذاکره کنند و ممکن است سبب شود که برخی خردهفروشان به دنبال آن باشند که با دور زدن بخش توزیع، رابطه مستقیمی با تولیدکنندگان برقرار سازند. هنجار جدیدی که برای صنعت گوشیهای هوشمند بیرحمانه اما رقابتی خواهد بود.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها