گزارش موسسه IDC از احیای بازار اسمارتفون در سهماهه نخست 2021 و رشد 25.5 درصدی عرضه
نمایش خبر
تاریخ : 1400/2/13 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo |
نابیلا پوپال (Nabila Popal)، یکی از مدیران IDC در این خصوص میگوید: «احیای بازار سریعتر از آنچه انتظار داشتیم پیش میرود و اشتیاق مناسب برای گوشیهای هوشمند را به وضوح در سطح جهانی نشان میدهد. اما در میانه این رشد شگفتانگیز باید به یاد داشته باشیم که این مقایسه با یکی از بدترین دورههای تاریخ اسمارتفون، یعنی سهماهه نخست 2020 صورت میگیرد. دورهای که با آغاز همهگیری، بخش عمدهای از زنجیره تأمین متوقف شد و چین در قرنطینه کامل قرار گرفت. با این حال، رشد اخیر همچنان واقعی است، چرا که میزان عرضه در مقایسه با دو سال پیش (2019) معادل 11 درصد بالاتر است». از نگاه او، این رشد پس از سالها تاخیر در چرخه سرکوبشده تعویض گوشیها و در پی ظهور فناوری نسل پنجم محقق شده است. اما بیش از هر چیز آشکار است که اهمیت روزافزون اسمارتفونها به عنوان عاملی مهم در زندگی روزمره همچنان ادامه خواهد یافت و انتظار میرود که با پایان همهگیری کرونا، بسیاری از مصرفکنندگان همچنان به موارد جدید استفاده از این دستگاهها توجه نشان دهند.
جالب آن که همزمان با احیای بازار گوشیهای هوشمند، تغییر عمدهای نیز در فضای رقابتی روی داده است. در این مقطع، شرکت چینی هواوی پس از رکود شدید ناشی از فشار تحریمهای آمریکا، سرانجام برای نخستین بار در سالیان اخیر از جمع پنج تولیدکننده برتر اسمارتفون خارج شد و دیگر سازندگان چینی همچون شیائومی، اوپو و ویوو از مزایای این خروج بهره میبرند. چنان که سهم بازار هر یک از این شرکت در سهماهه گذشته به ترتیب 14.1، 10.8 و 10.1 درصد بوده است و جایگاههای سوم تا پنجم را در میان عرضهکنندگان برتر طی سهماهه منتهی به مارس 2021 از آنِ خود ساختهاند. این تولیدکنندگان تمرکز خود را بر بازارهای بینالمللی افزایش دادهاند تا سهم بیشتری از خلاء ناشی از غیبت هواوی به دست آورند. البته بیشترین سود در بخش پایین تا متوسط قیمتی، نصیب این شرکتها شده و خلاء محصولات پیشرفته هواوی با حضور اپل و سامسونگ پر شده است. چنان که سامسونگ در فصل اخیر با عرضه 75.3 میلیون دستگاه گوشی هوشمند و سهم 21.8 درصدی بازار در رتبه نخست قرار گرفته است. عرضه سری جدید گوشیهای گلکسی S21 این شرکت به لطف استراتژی قیمتگذاری موفق که 200 دلار نسبت به پرچمدار سال گذشته پایینتر است، برای سامسونگ موفق از کار درآمد. اپل نیز با توفیق پیوسته در عرضه آیفونهای سری 12، علیرغم از دست رفتن بخشی از فروش فصل تعطیلات، همچنان با عرضه 55.2 میلیون دستگاه آیفون، 16 درصد از سهم بازار را در اختیار داشته است.
به گفته رایان ریث (Ryan Reith)، معاون برنامه IDC در بخش بررسی فصلی بازار جهانی دستگاههای موبایل، در حالی که هواوی روند نزولی خود را در بازار اسمارتفون ادامه میدهد، الجی نیز به طور کامل از بازار خارج شده است. بیشترین میزان عرضه این کمپانی در قاره آمریکا بوده که بر اساس گزارش IDC، بیش از 50 درصد از حجم محصولات آن در آمریکای شمالی و 30 درصد دیگر در آمریکای لاتین ارائه شده است. اما با وجود آن که الجی در سالهای اخیر عرصه را به دیگر تولیدکنندگان گوشی هوشمند واگذار کرده بود، همچنان 9 درصد از بازار آمریکای شمالی و 6 درصد از بازار آمریکای لاتین در اختیار این شرکت قرار داشت. از این رو خروج شرکت کرهای فرصتهای جدیدی را برای دیگر برندها فراهم میسازد که با توجه شدت گرفتن رقابت، به ویژه در بخش محصولات رده پایین، به جدال 6 تا 10 برند در قاره آمریکا، برای استفاده از این فرصت تازه خواهد انجامید.
- تغییر هویت بصری ردمی با لوگوی جدید و ارتقاء سری K به رده پرچمداران با REDMI K80 Pro
- معرفی nubia V70 Design با ظاهر چرمی، صفحهنمایش 120 هرتزی و حافظه 256 گیگابایتی
- معرفی Tecno Pop 9 با صفحهنمایش 6.67 اینچی 90 هرتزی فقط 80 دلار!
- معرفی Nubia Watch GT – ساعت ارزانقیمت ZTE با پنل 1.43 اینچی AMOLED
- خواسته وزارت دادگستری آمریکا از دادگاه برای مبارزه با انحصارطلبی گوگل: واگذاری کروم و نظارت بر اندروید
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh