رکوردشکنی آیفون در بازار ایالات متحده – 64 درصد بازار اسمارتفون آمریکا در دستان اپل
نمایش خبر
تاریخ : 1399/11/22 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، ال جی LG |
به گفته جف فیلدهک (Jeff Fieldhack)، از مدیران Counterpoint، اپل و سامسونگ تنها فروشندگانی بودند که بر مبنای فروش سالانه عملکرد مناسبی داشتند. برندهایی مثل الجی، وانپلاس و موتورولا شاهد افت سالانه فروش بودند، اما به لطف محبوبیت دیوایسهای پرچمدار در سهماهه پایانی سال میلادی گذشته، فروش این برندها در دسامبر 2020 نسبت به فروش ماه قبل از آن (نوامبر) با افزایش همراه بوده است.
عملکرد درخشان اپل در ماه دسامبر را میتوان به تقاضای قدرتمند برای خرید سری آیفون 12 نسبت داد. طبق گزارش اخیر، 64 درصد از کل بازار گوشیهای هوشمند آمریکا در دسامبر 2020 در اختیار اپل بوده است. برای مقایسه بد نیست بدانید، سهم اپل از بازار اسمارتفون آمریکا در دسامبر 2019، برابر با 49 درصد اعلام شده بود. لازم به ذکر است، از ژانویه تا سپتامبر 2020 اپل به طور متوسط 45 درصد از بازار گوشیهای هوشمند ایالات متحده را در اختیار داشته است. اما به محض ورود آیفون 12 و نسخه پروی آن به بازار در ماه اکتبر، سهم اپل از بازار با یک جهش ناگهانی به 52 درصد رسید. عرضه آیفون 12 مینی و آیفون 12 پرو مکس در ماه نوامبر، سهم اپل را به 64 درصد رساند و این وضعیت تا پایان دسامبر برقرار بود.
به گفته برخی کارشناسان، انتظار میرود با ورود به سال 2021، سهم اپل از بازار اسمارتفون آمریکا به تدریج کاهش پیدا کند. افزایش عمر آیفونهای سری 12 و عرضه دیوایسهای جدیدتر از سوی کمپانیهای رقیب، از جمله دلایل این افت ذکر شدهاند. اما در هر حال، باید اعتراف کرد که اپل سال 2021 را به گونهای آغاز کرد که تا پیش از آن هیچگاه تا این حد بر بازار آمریکا تسلط نداشت.
همان طور که گفته شد، به جز اپل، سامسونگ تنها برندی بود که در دسامبر 2020 دچار افت سالانه در فروش نشد و علیرغم تقاضای فراوان برای خرید آیفونهای سری 12، موفق شد همچنان سهم 20 درصدی خود از بازار آمریکا را حفظ کند. مثل اپل، سهم سامسونگ از بازار اسمارتفونهای آمریکا در نوامبر و دسامبر 2020 یکسان بود، اما در ماه اکتبر این شرکت کرهای سهم بیشتری از بازار ایالات متحده (26 درصد) را در اختیار گرفت. گزارش قبلی Counterpoint این پدیده را بیش از Galaxy Note20 به عملکرد قدرتمند Galaxy S20 FE نسبت میدهد.
اپراتورهای عرضهکننده اسمارتفون در آمریکا در دسامبر 2020 طرحهایی را برای تعویض گوشی کارکرده با نو و همچنین خرید گوشی به صورت رایگان (بهازای حضور در یک طرح تشویقی و پرداخت ماهیانه) به مرحله اجرا رساندند. علاوه بر این، بازاریابی گستردهای با محوریت 5G انجام شد و اپراتورها تسهیلات فراوانی را برای خرید دیوایسهای نسل پنجم به مشتریان ارائه کردند، از جمله حق اشتراک در سرویسهایی مثل Disney+ ،ESPN+ ،Hulu و HBO Max.
به باور موریس کلین (Maurice Klaehne)، تحلیلگر ارشد Counterpoint، گذار به 5G در حال رخ دادن بوده و ارائه اشتراک سرویسهای استریم ویدئو (به صورت bundle) به مشتریان اسمارتفون، یک استراتژی مهم برای اپراتورهای موبایل به شمار میرود. در تأثیر این راهبرد همین بس که به بازار اسمارتفون آمریکا نیرویی مضاعف داده و هماکنون 65 درصد از تمام گوشیهای فروختهشده در ایالات متحده را دیوایسهای 5G تشکیل میدهند. ناگفته نماند، به گفته موریس کلین، این استراتژی در بالا بردن مشخصات کلی گوشیها و متعاقبا افزایش متوسط قیمت فروش آنها، تأثیرگذار بوده است.
طبق گزارش اخیر Counterpoint، طی دسامبر 2020، فروش گوشیهای هوشمند پیشرفته به کاربران نهایی (با قیمت 600 تا 800 دلار) و فوق پیشرفته (با قیمت بالای 800 دلار) 54 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشد کرده و تقریبا دو سوم از کل بازار را به خود اختصاص داده است. به باور موریس کلین، انتظار مصرفکنندگان از مشخصات گوشیهای هوشمند نیز بالاتر رفته و ترجیح میدهند دیوایسهایی با نمایشگر بزرگتر و بهتر، حافظه بیشتر، پردازنده قویتر و دوربینهای سهگانه یا چهارگانه داشته باشند. بسیاری از این ترندها در سراسر دنیا مشاهده میشوند، اما بروز آنها در ایالات متحده پررنگتر است.
در پایان گفتنیست، بازار اسمارتفون ایالات متحده به مرور زمان خود را بر محور 4 برند اپل، سامسونگ، الجی و موتورولا تنظیم کرده و سایر برندها، سهم ناچیزی از این بازار دارند. البته طی یک سال اخیر، بیشتر کاربران به سمت اپل و سامسونگ متمایل شدهاند؛ سهم موتورولا کمتر از قبل شده و الجی نیز با تقلای فراوان در پی حفظ سهم کوچک خود بوده که به طور متوسط 10 درصد بوده است. همچنین، فروش گوشیهای پیکسل گوگل با افت مواجه شده و با توجه به کاهش تقاضا برای گوشیهای مقرونبهصرفه، آلکاتل هم وضع خوبی در بازار آمریکا ندارد. ناگفته نماند ZTE نیز تقریبا تمام سهم خود از بازار اسمارتفون ایالات متحده را از دست داده است.
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم