گزارش IDC از بازار جهانی اسمارتفون در سهماهه پایانی و کل سال 2020 – بازگشت اپل به رتبه نخست
نمایش خبر
تاریخ : 1399/11/12 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo |
طبق گزارش اخیر IDC، طی سهماهه پایانی سال 2020، در مجموع 385.9 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازارهای جهانی شده است. مقایسه این رقم با میزان عرضه اسمارتفون در سهماهه چهارم سال 2019، حدود 4.3 درصد رشد را نشان میدهد. در همین گزارش، IDC به مجموع گوشیهای هوشمندی که در سال 2020 عرضه شده نیز اشاره کرده و تعداد آن را یک میلیارد و 292 میلیون دستگاه اعلام میکند. درست است که این رقم در قیاس با مجموع اسمارتفونهای عرضه شده در سال 2019 (یعنی یک میلیارد و 327 میلیون دستگاه) 5.9 درصد افت داشته، اما پیشرفت بازار به سمت بهبودی و خروج از رکود، کاملا مشهود بوده و به باور IDC، شتابی که بازار جهانی در هنگام ورود به سال 2021 داشته، همچنان قدرتمند باقی خواهد ماند.
به گفته نابیلا پوپال (Nabila Popal)، از مدیران پژوهشی IDC، عوامل زیادی در بهبود بازار اسمارتفون دخیل بودهاند که از این جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد: تقاضای سرکوبشده، فشار ادامهدار عرضه گوشیهای 5G، ارائه تسهیلات و تشویقیهای فراوان به مشتریان و محبوبیت گوشیهای ردهپایین و میانرده. به نظر میرسد کمپانیهای سازنده اسمارتفون خود را برای موج دوم قرنطینه و خانهنشینیهای اجباری آماده کرده و کانالهای فروش مناسبی را برای رساندن محصولات خود به دست مصرفکننده راهاندازی کردهاند. جالب است بدانید، اعمال قوانین قرنطینه در سراسر دنیا، موجب شده تا افراد برای تفریح، مسافرت و غذا خوردن در رستورانها پول کمتری هزینه کنند و در نتیجه، بازار گوشیهای هوشمند از این امر منتفع شود. ناگفته نماند، در کنار تمام عوامل فوق، نباید از بهبود سریعِ زنجیره تأمین اسمارتفونها غافل شویم.
در ادامه نگاهی داریم به عملکرد 5 برند برتر بازار در سهماهه پایانی سال 2020:
طی سهماهه اخیر، اپل با یک نمایش خیرهکننده، به لطف موفقیت عرضه آیفونهای سری 12 توانست سامسونگ را کنار زده و مجددا به جایگاه نخست بازگردد. در مدت یادشده، اپل 90.1 میلیون دستگاه آیفون را وارد بازارهای جهانی کرد که نسبت به عرضه آیفون در مدت مشابه سال گذشته (یعنی 73.8 میلیون دستگاه) 22.2 درصد رشد داشته است. این در نوع خود یک رکورد محسوب میشود زیرا بهگفته IDC تا کنون هیچ برندی نتوانسته این حجم از گوشی هوشمند را در عرض یک فصل وارد بازار کند.
سامسونگ که در اغلب موارد قدرت بلامنازع بازار جهانی به شمار میرفت، در فصل اخیر جایگاه خودرا به اپل واگذار و به رتبه دوم بسنده کرد. طی سهماهه پایانی سال 2020، سامسونگ 73.9 میلیون گوشی هوشمند را وارد بازار کرد که نسبت به 69.5 میلیون اسمارتفون عرضه شده از سوی این شرکت در مدت مشابه سال گذشته، 6.2 درصد رشد داشته است. IDC عمده این رشد را به موفقیت مستمر گوشیهای سری A و رشد گوشیهای سامسونگ تقریبا در همه مناطق نسبت میدهد.
شیائومی با عرضه 43.3 میلیون اسمارتفون و کسب 11.2 درصد از سهم بازار، رتبه سوم دنیا را کسب کرده و Oppo با عرضه 33.8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند و در اختیار داشتن 8.8 درصد از سهم بازار، عنوان چهارم را از آن خود کرده است. شیائومی و Oppo با استفاده از ضعف هواوی، تمرکز بر تولید محصولات با قیمت مناسب و همچنین پیدا کردن شرکای صنعتی، موفق شدند به ترتیب به رشد سالانه 32 و 10.7 درصدی دست پیدا کنند.
در بین 5 برند برتر فصل اخیر فقط هواویست که عرضه اسمارتفونهایش با افت سالانه مواجه شده است. این شرکت چینی در سهماهه پایانی سال 2020، تعداد 32.3 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را وارد بازار کرد که نسبت به عرضه دیوایسهای این کمپانی در مدت مشابه سال گذشته (یعنی 56.2 میلیون دستگاه) 42.4 درصد افت را نشان میدهد. هواوی همچنان زیر تیغ تحریمهای ایالات متحده قرار داشته و تأثیر این تحریمها بر وضعیت شرکت کاملا مشهود است؛ برندی که طبق گزارش Canalys تا همین دو فصل پیش، رتبه نخست عرضه اسمارتفون در دنیا را در اختیار داشت، هماکنون جایگاهی بهتر از پنجمی ندارد و برخی گزارشها حتی از احتمال فروش خط تولید گوشیهای سری P و Mate هواوی علیرغم تکذیبیه این شرکت حکایت دارند. لازم به ذکر است، طبق برخی گزارشها – از جمله گزارش مؤسسه Canalys – جایگاه پنجم جهان در سهماهه پایانی 2020 متعلق به Vivo بوده و هواوی در این رتبهبندی در مقام ششم ایستاده است.
به گفته رایان ریث (Ryan Reith)، معاون برنامه IDC در بخش بررسی فصلی بازار جهانی دیوایسهای موبایل، بهبود بازار اسمارتفون و زنجیره تأمین واقعا چشمگیر بوده و رشد بازار در سهماهه پایانی گواهیست بر اینکه تا چه حد پیشرفت حاصل شده است. بیشتر مناطق دنیا، یا به نوعی در قرنطینه به سر برده و یا هنوز منتظر بازگشت به زندگی عادی روزمره هستند. با این وجود، فروش گوشیهای هوشمند جهشی دوباره یافته، گویی در دنیا هیچ اتفاقی رخ نداده است. این از اهمیت گوشیهای هوشمند در زندگی مردم حکایت داشته و مبنایی قدرتمند خواهد بود برای تقاضای بازار. IDC بر این باور است که با حرکت دنیا به سمت دوران پسا-کرونا، شاهد رشد تقاضا و تسریع بهبود در بازار خواهیم بود.
حال بد نیست نگاهی داشته باشیم به بازار اسمارتفون در سالی که گذشت. علیرغم عملکرد مناسب در فصل چهارم، بازار جهانی گوشیهای هوشمند در سال 2020 ناملایمات زیادی را تجربه کرد و همانطور که در ابتدا هم گفته شد، عرضه جهانی با 5.9 درصد افت همراه بوده است. کمپانیهای سامسونگ و اپل با رقابتی تنگاتنگ برای صدرنشینی در مقامهای اول و دوم جهانی قرار داشته و برندهای هواوی، شیائومی و Vivo به ترتیب عناوین سوم تا پنجم را به خود اختصاص میدهند. در این بین، عرضه اسمارتفون از سوی شیائومی، اپل و Vivo با رشد همراه بوده اما هواوی و سامسونگ افت سالانه را تجربه کردند. ذکر این نکته نیز ضروریست که آمار مربوط به هواوی در سال 2020، دادههای مربوط به آنر (که هماکنون یک برند مستقل به حساب میآید) را نیز شامل میشود.
در پایان گفتنیست، علاوه بر گزارشهای IDC و Canalys، گزارش مؤسسه Counterpoint نیز کم و بیش نتایج مشابهی را به دست میدهد. البته با توجه به اینکه Counterpoint به جای 5 برند، به 10 برند برتر بازار اشاره میکند، میتوان به یافتههای جالب دیگری نیز پی برد. به عنوان مثال، برند ریلمی با عرضه 14 میلیون گوشی هوشمند در سهماهه پایانی سال 2020، میزان عرضه اسمارتفونهای خود را در عرض یک سال تقریبا دو برابر کرده است. نکته دیگر آنکه رشد عرضه گوشیهای هوشمند ریلمی در مجموع سال 2020 برابر با 65 درصد بوده و این برای پنجمین فصل متوالیست که ریلمی عنوان برند دارای سریعترین رشد در جهان را از آن خود میکند.
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی