سرمایهگذاری 230 میلیون دلاری در HMD از سوی گوگل، کوالکام و نوکیا
نمایش خبر
تاریخ : 1399/5/24 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | سرمایه گذاری Investment ، کوالکام Qualcomm ، HMD Global ، نوکیا Nokia ، گوگل Google |
کمپانی فنلاندی HMD Global در سال 2016 با هدف احیای برند نوکیا تأسیس شد. طی چند سالی که از آغاز فعالیت این HMD میگذرد، این شرکت تا حدی به هدف خود دست یافته و عملکرد قابلقبولی را از خود به نمایش گذاشته است. این کمپانی از گوشیهای رده پایین گرفته تا پرچمدارهای پیشرفته و مجهز به لنزهای زایس آلمان را وارد بازار نموده است. HMD در 91 بازار دنیا با 250 هزار خردهفروشی فعال بوده و رقم گوشیهای فروختهشده توسط این شرکت تا به امروز به بیش از 240 میلیون دستگاه بالغ میشود. با این اوصاف، سرمایهگذاری در این شرکت، میتواند سود خوبی را به دنبال داشته باشد.
سرمایهای که قرار است به HMD تزریق شود، از دو جنبه قابل تأمل است؛ جنبه اول حجم این سرمایه است که طبق ادعای HMD، سومین سرمایهگذاری بزرگ در اروپا در سال جاری میلادی محسوب میشود. جنبه دوم نیز به وجود نامهای معتبری همچون گوگل، کوالکام و نوکیا مربوط میشود. البته سرمایهگذاران دیگری نیز در این طرح شرکت کردهاند که HMD از افشای نام آنها خودداری کرده است.
به گفته HMD، این سرمایهگذاری در 4 حوزه کلیدی به نگرش استراتژیک این کمپانی کمک میکند. نخست آنکه عرضه اسمارتفونهای 5G توسط این شرکت (و البته با همکاری اپراتورهای آمریکایی) را سرعت میبخشد. ثانیا، با توجه به شرایط جدید دنیا پس از شیوع ویروس COVID-19، شرکت HMD به سمت ارائه محصولات با استراتژی digital-first رفته و در این راه به سرمایه نیاز دارد. در وهله سوم، HMD با کمک این سرمایهگذاری میتواند حضور خود را در بازارهای کلیدی از جمله برزیل، آفریقا و هند پررنگتر کند. در نهایت، HMD در پی آن است تا حوزه فعالیت خود را از تولید سختافزاری فراتر برده و به یک "ارائهدهنده خدمات موبایلی" نیز تبدیل شود.
در سال جاری میلادی، HMD موفق شد سرویس رومینگ داده بینالمللی خود با نام HMD Connect را راهاندازی کند. همچنین، با خرید اموال شرکت Valona Labs، اقدام به ارتقاء قابلیتهای خود در زمینه امنیت سایبری نمود. به علاوه، با ساخت یک مرکز تحقیق و توسعه جدید در فنلاند – به نام Centre of Excellence (مرکز برتری) – به توسعه سرویسهای مبتنی بر نرمافزار برای دیوایسهای نوکیا پرداخت. انتقال مرکز دادهها از سنگاپور به فنلاند (با همکاری Google Cloud) در جهت کاهش نگرانیهای مربوط به حفاظت از دادههای شخصی، از دیگر اقدامات HMD در سال گذشته به شمار میرود. ناگفته نماند، چندی پیش HMD از نخستین اسمارتفون نسل پنجم خود با نام نوکیا 8.3 نیز پرده برداشت که البته این گوشی هنوز عرضه نشده، اما ظاهرا طی هفتههای آتی رسما وارد بازار اروپا و آمریکا خواهد شد.
مثل همه دیوایسهای اندرویدی، گوشیهای HMD نیز با پلتفرم گوگل به تولید میرسند. طبق ادعای HMD، گوشیهای این شرکت مثل پیکسلهای گوگل از اندروید خالص بهره میبرند. البته تفاوت محصولات HMD با گوشیهای پیکسل در آن است که گوشیهای ساخت HMD برای طیف گستردهتری از مشتریان عرضه شده و با قیمتهای متنوع، کاربران بازارهای درحال توسعه را نیز هدف قرار میدهند. در هر حال، بنا بر آنچه گفته شد، گوگل دلیل محکمی برای سرمایهگذاری در HMD داشته و آن گسترش دسترسی به گوشیهای اندرویدی در بازارهای کلیدی سراسر دنیاست. اما به باور برخی صاحبنظران تاریخ موبایل، سرمایهگذاری گوگل در شرکتی که گوشیهایش را با برند نوکیا عرضه میکند، کمی عجیب بوده و به طنز تلخ شباهت دارد، زیرا نمیتوان نقش اندروید در شکست نوکیا و افول آن را نادیده گرفت.
کمپانی نوکیا همواره رابطه خوبی با HMD داشته است. حال، تصمیم نوکیا برای سرمایهگذاری در HMD میتواند به منزله رأی اعتماد نوکیا به نحوه مدیریت این شرکت در فضای رقابتی امروز باشد. HMD تمایل چندانی به انتشار آمار فروش خود ندارد، اما به گفته فلوریان سش (Florian Seiche)، مدیرعامل HMD، این شرکت در سال 2019 موفق به فروش بیش از 70 میلیون گوشی موبایل (اعم از فیچرفون و گوشی هوشمند) شده است.
در حال حاضر، HMD تنها سازنده اسمارتفون در اروپاست که با داشتن سهمی معنادار از بازار جهانی، در این عرصه به عنوان بازیگری مهم دیده میشود. به گفته مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint Research، کمپانی HMD در حال حاضر با در اختیار داشتن 1 درصد از سهم بازار جهانی اسمارتفون، عنوان سیزدهمین فروشنده این محصول در دنیا را از آن خود کرده است. برخورداری از نام پرمسمای نوکیا، داشتن شرکایی چون گوگل و کوالکام و نهایتا همکاری خوب با اپراتورهای آمریکایی – از جمله Verizon، Cricket Wireless و AT&T، میتواند HMD را به جایگاه بالاتری برساند.
همچنین، جنگ اقتصادی آمریکا و چین و اعمال محدودیت برای هواوی، میتواند به نفع HMD تمام شود. در حال حاضر، به دنبال محدودیتهای اعمال شده از سوی دولت ایالات متحده، هواوی و زیربرند آن Honor، میلیونها مشتری را در خارج از چین از دست دادهاند. این اتفاق با ایجاد یک خلأ برای رقیبی جدید، میتواند زمینهساز رشد بیشتر HMD شود. حتی اگر HMD نتواند خود را در بین مشتریان اروپایی و آمریکایی مطرح کند، بازارهایی چون برزیل، هند و بخشهایی از آفریقا کانونهایی بالقوه برای رشد این شرکت اروپایی خواهند بود.
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم