افتتاح Future X Lab، لابراتوار 5G نوکیا در فنلاند

نمایش خبر

تاریخ : 1398/7/8        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : شبکه تلفن همراه Mobile Network ، نوکیا Nokia
واحد خبر mobile.ir : شرکت نوکیا از برندهای پیشرو و تأثیرگذار در زمینه ارتباطات مخابراتی به تازگی از افتتاح لابراتوار جدید نسل پنجم این مجموعه موسوم به Future X Lab در شهر اسپو در فنلاند خبر داد. در این آزمایشگاه، مشتریان این شرکت با راه‌حل جامع و end-to-end نوکیا در زمینه تجهیزات، نرم‌افزار و خدمات نسل پنجم ارتباطات موبایلی آشنا شده و امکان آشنایی و درک مزایای اجرای یک شبکه جامع 5G در زمینه‌های فنی و اقتصادی برای ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی، سرویس‌های شرکتی و تجهیزات زیرساختی فراهم شده است. این مجموعه همچنین، با امکان تست در یک فضای واقعی، محلی برای تحقیقات و توسعه راه‌کارهای نوین شرکت نوکیا نیز به حساب می‌آید.

مارکوس ولدان (Marcus Weldon) مدیر ارشد فناوری شرکت نوکیا و ریاست Nokia Bell Labs، آزمایشگاه Future X را محلی برای توسعه و گسترش شبکه end-to-end نسل پنجم و مکانی برای نمایش پتانسیل‌های یک شبکه اتوماتیک با امکان پیکربندی مجدد پویا (dynamically reconfigurable and automated network) در افزایش کارایی شبکه در زمینه‌هایی مثل تأخیر، ظرفیت شبکه، قابلیت اطمینان، امنیت و کاهش هزینه کل مالکیت (TCO) توصیف می‌کند به گفته ولدان، این لابراتوار جدید ادامه‌ای بر آزمایشگاه مشابه Futere X Lab این کمپانی در Murray Hill ‌نیوجرسی آمریکا محسوب شده و برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان اروپایی طراحی شده است. مدیر ارشد فناوری شرکت نوکیا در ادامه می‌افزاید: «ما مشتقانه منتظر میزبانی مشتریان از سرتاسر دنیا در هر دو لابراتور برای تجربه [فناوری] network slicing و آموزش دست اول [در این زمینه که] معماری شبکه نسل پنجم end-to-end چگونه برای ساخت یک ارزش اقتصادی جدید به آن‌ها کمک می‌کند، هستیم.»

شرکت نوکیا سال گذشته معماری شبکه Future X خود را برای 5G ترسیم نمود که طبق ادعای این شرکت، نوکیا را به تنها فروشنده (vendor) نسل پنجم با سبد کالای جامع end-to-end با گستره جهانی تبدیل می‌کند؛ در همین راستا بیش از نیمی از 48 قرارداد تجاری 5G این شرکت شامل مواردی بیش از دسترسی رادیویی عادی از سبد کالای جامع نوکیا می‌شوند. بر پایه تحقیق Nokia Bell Labs Consulting شبکه‌های end-to-end نسل پنجمی که با راه‌حل یک‌پارچه ارائه شده به‌وسیله یک فروشنده اصلی و عمده پیکربندی شده‌اند در مقایسه با راهکارهای تأمین خدمات و کالا از چندین فروشنده، در زمینه هزینه کل مالکیت (TCO) با کاهش 20 درصدی روبرو شده و زمان ورود به بازار آن‌ها نیز حداقل 30 درصد کاهش پیدا می‌کند.

بازدیدکنندگان در آزمایشگاه Future X در اسپوی فنلاند امکان مشاهده زنده مشتریان واقعی در قالب سناریوهای صنعتی و شرکتی، اجرا شده در تعداد بی‌شماری از محیط‌های فیزیکی و شبیه‌سازی شده را خواهند داشت که همگی تحت یک مجموعه واحد متشکل از قطعات مجزای شبکه مدیریت می‌شوند. در این مجموعه به گفته نوکیا، با مقایسه عملکرد شبکه نسل پنجم end-to-end نوکیا با دیگر نمونه‌های موجود، مزایای این مجموعه در معیارهای کلیدی اقتصادی و عملکردی نظیر تأخیر، قابلیت اطمینان، دسترسی‌پذیری، امنیت و هزینه مالکیت (TCO) به‌خوبی آشکار می‌شود.

نکات برجسته اصلی این آزمایشگاه عبارتند از:

- Service and Slicing Operations Center

این مرکز از طریق پیکربندی زنده شبکه در سناریوهای مختلف اتوماسیون صنعتی و استفاده‌های متنوع کاربران، با مدل‌سازی پویای عملکرد و هزینه‌ها، برتری‌های عملیاتی و اقتصادی را به صورت واضح به نمایش می‌گذارد.

- Massive Scale Access

توان عملیاتی و ظرفیت بالای شبکه از جمله نقاط قوت اصلی خدمات 5G به حساب می‌آیند، بر همین اساس در این بخش این دو مزیت در قسمت‌های مختلف شبکه نسل پنجم به نمایش گذاشته می‌شوند.

- Universal Adaptive Core

یک هسته مبتنی بر کلاد برای تمرکز زدایی معماری‌های شبکه که به اپراتورها اجازه به‌کارگیری خدمات پویای مبتنی بر درخواست (on-demand) با پهنای باند بالا را می‌دهد.

- Programmable Network Operating System

نسل جدید سیسم‌عامل‌های شبکه‌‌ای برخلاف نمونه‌های ایستای قدیمی که به صورت دستی پیکربندی می‌شدند، امکان ساخت، بهینه‌سازی و برقراری اسلایس‌های شبکه end-to-end برای ایجاد خدمات متمایز و برتری‌ در زمینه هزینه کلی نهایی را فراهم می‌آورند؛ امری که در این بخش بر آن تأکید شده و به نمایش گذاشته شده است.

- Digital Value Platform

این بخش به صنابع در فهم، کنترل و خودکارسازی فرآیندهای فیزیکی و ساخت ابزارهای غیر شبکه‌ای برای ایجاد خدمات و کاربردهای جدید کمک می‌رساند.

- Dynamic Data Security

انقلاب صنعتی بعدی در زمینه ارتباطات، طبیعتا به تحولی تازه در زمینه امنیت نیز نیاز خواهد داشت. در این بخش با تکیه بر یادگیری ماشینی و قابلیت برنامه‌پذیری شبکه، لایه‌های امنیتی چندگانه‌ای تعریف شده که از آسیب‌پذیری جلوگیری می‌کند.

منبع : Nokia


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا