رونمایی از نوکیا 2.3 جدیدترین اسمارت‌فون اقتصادی HMD

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/9/17        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، هلیو آ 22 Helio A22 ، اندروید وان Android One ، Nokia 2.3 ، نوکیا Nokia
واحد خبر mobile.ir : گوشی‌های اقتصادی سری 1، 2 و 3 نوکیا از جمله رقابتی‌ترین و خوش‌قیمت‌ترین اسمارت‌فون‌های این برند به حساب می‌آیند که تا به امروز در سه نسل مختلف شامل x.1 ،x و x.2 به بازار عرضه شده‌اند. اولین محصول نسل چهارم این رده Nokia 2.3 نام دارد که مطابق نام‌گذاری، جانشینی برای Nokia 2.2 معرفی شده در ژوئن 2019 به حساب می‌آید. نوکیا 2.3 در زمینه طراحی و شکل ظاهری، گام‌های مثبتی را رو به جلو برداشته و با اضافه کردن دوربین دوم در بخش پشتی نیز رقبای پر تعداد این کلاس را به چالش کشیده است. این گوشی البته در زمینه پردازشی و وضوح صفحه‌نمایش با تغییر خاصی روبرو نشده و مطابق گذشته از سنسور اثر انگشت نیز در آن خبری نیست.

نوکیا 2.3 به وضوح و از روی شکل ظاهری نیز شباهت‌های نزدیکی به نوکیا 2.2 پیشین این برند دارد جایی‌که همچنان با یک صفحه‌نمایش بزرگ با حاشیه‌های نسبتا اندک و ناچ قطره‌ای بخش بالایی روبرو می‌شویم و دوربین‌های بخش پشتی نیز درون یک محوطه بیضی‌شکل عمودی در مرکز بالای این قسمت قرار دارند. این شباهت‌ها البته در همینجا متوقف شده با اندکی بررسی بیشتر، تفاوت‌های مشخصی مابین این دو گوشی به چشم می‌خورد. اولین نکته در این میان کوچک‌تر شدن حاشیه‌های پیرامونی صفحه‌نمایش به خصوص در پایین است که نسبت صفحه به بدنه در نوکیا 2.3 را کاملا افزایش می‌دهد.

جنس و طراحی بخش پشتی و آنچه "پوشش بافت‌دار نانوی سه‌بعدی" خوانده می‌شود دیگر تغییر قابل توجه در طراحی این مدل به حساب می‌آید که جلوه دوچندانی را به نوکیا 2.3 می‌بخشد. شاسی پیرامونی گوشی از جنس فلزی است که پوششی از جنس پلیمر آن را در بر گرفته است. نوکیا 2.3 با وجود آن‌که با وزن 183 گرمی خود، 30 گرم وزن بیشتری نسبت به نوکیا 2.2 دارد اما ضخامت آن حالا کمتر شده و از 9.3 میلی‌متر به 8.68 میلی‌متر کاهش پیدا کرده است.

صفحه‌نمایش دستگاه از 5.71 اینچی در نوکیا 2.2 حالا به 6.2 اینچ افزایش پیدا کرده اما تغییر نکردن وضوح720×1520 پیکسلی آن (اچ‌دی پلاس در نسبت 19:9) منجر به کاهش تراکم پیکسلی این پنل از 295ppi به 271ppi شده است. به فناوری ساخت این صفحه‌نمایش در مشخصات گوشی اشاره‌ای نشده اما با درصد اطمینان بالایی می‌توان از IPS LCD بودن آن سخن گفت.

دوربین اصلی بخش پشتی، 13 مگاپیکسلی با f/2.2 و مجهز به فوکوس خودکار است که تا به اینجا ظاهرا هیچ تفاوتی با دوربین اصلی نوکیا 2.2 پیشین ندارد. اما آنچه این دو مدل را از هم مجزا می‌کند حضور یک دوربین 2 مگاپیکسلی دیگر برای تعیین عمق میدان و برداشت تصاویری با بوکه بهتر است که در نوکیا 2.2 حضور نداشت. فلش LED در همین بخش قرار دارد. دوربین سلفی گوشی که درون محوطه ناچ قطره‌ای بالای صفحه‌نمایش جای گرفته یک نمونه 5 مگاپیکسلی فیکس‌فوکوس با دیافراگم f/2.4 است که ظاهرا هیچ تفاوتی با نمونه مشابه حاضر در نوکیا 2.2 ندارد و در غیاب اثر انگشت می‌توان از آن برای تشخیص چهره و بازگشایی قفل صفحه‌نمایش استفاده کرد.

شباهت‌های نوکیا 2.3 و 2.2 در بخش پردازشی گوشی با حضور پروسسور Helio A22 ادامه پیدا می‌کند؛ این چیپ‌ست 12 نانومتری از چهار هسته 2 گیگاهرتزی Cortex A53 بهره می‌برد و پردازش گرافیکی در آن نیز بر عهده PowerVR GE8320 است. حافظه رم دستگاه تنها در یک نسخه 2 گیگابایتی عرضه می‌شود حال آن‌که در نوکیا 2.2 پیشین به جز این حافظه، نسخه‌ای با 3 گیگابایت رم نیز ارائه می‌شد. نوکیا البته به زعم خود این ضعف را با ارائه حافظه داخلی دستگاه تنها در یک نسخه 32 گیگابایتی جبران کرده و از نسخه 16 گیگابایتی دیگر در این میان خبری نیست.

نوکیا 2.3 از باتری پر قدرتی با ظرفیت 4,000mAh بهره می‌برد که نسبت به نوکیا 2.2 با 1,000mAh افزایش روبرو شده و شرکت سازنده آن را برای کارکرد 2 روزه گوشی با یک بار شارژ، مناسب می‌داند. این باتری البته هنوز فاقد مکانیزم شارژ پر سرعت بوده و تنها با یک شارژر 5 واتی از طریق درگاه microUSB شارژ می شود.

نوکیا 2.3 در زمینه گزینه‌های ارتباطی نیز با تغییر خاصی روبرو نشده و LTE Cat.4، وای‌فای تک باند نسخه n، بلوتوث 5، مسیریاب‌های GPS/GLONASS/BeiDou و جک 3.5 میلی‌متری هدست در غیاب NFC در آن دیده می‌شوند.

نوکیا 2.3 طبق انتظار در پلتفرم اندروید وان شرکت گوگل قرار داشته و اندروید 9 پای فعلی آن آپدیت‌های نرم‌افزاری را برای دو سال و آپدیت‌های امنیتی را برای 3 سال آینده دریافت خواهد کرد. این گوشی از زمان رونمایی با قیمت 109 یورویی در رنگ‌های خاکستری، سبز و بژ (Sand) به بازارهای منتخب عرضه شده است.

منبع : Nokia