گزارش Canalys از بازار اسمارتفون اروپا در سهماهه دوم 2019 – سامسونگ فاصلهاش را بیشتر کرد
نمایش خبر
تاریخ : 1398/5/24 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، نوکیا Nokia ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi |
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Canalys، در روز دوشنبه 12 آگوست 2019 (21 مرداد 1398) گزارشی را از وضعیت بازار اسمارتفون اروپا در سهماهه دوم سال جاری میلادی منتشر کرد. طبق این گزارش، طی فصل اخیر در مجموع 45.1 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد این بازار شده است. دادههای Canalys نشان میدهد این رقم، در مقایسه با تعداد اسمارتفونهای عرضهشده در مدت مشابه سال قبل، تنها حدود 100 هزار دستگاه افت داشته و لذا میتوان گفت در یک سال اخیر، بازار اروپا تقریبا راکد بوده است. سامسونگ، هواوی، اپل، شیائومی و HMD بهترتیب 5 شرکت برتر اروپا در سهماهه دوم محسوب میشوند که به جز سامسونگ و شیائومی، بقیه در عرضه گوشی با رشد منفی مواجه شدهاند.
در ادامه، عملکرد 5 برند نخست اروپا در فصل اخیر را با نگاه دقیقتری بررسی میکنیم:
• سامسونگ و هواوی
عرضه اسمارتفونهای سامسونگ با رشد سالانه 20 درصدی، از 15.3 میلیون دستگاه در سهماه دوم 2018 به 18.3 میلیون دستگاه در سهماهه دوم 2019 رسید و این شرکت کرهای با تصاحب 40.6 درصد از سهم بازار اروپا، با اقتدار در جایگاه نخست قرار میگیرد (این رقم، در 5 سال اخیر، بالاترین سهم سامسونگ از بازار اروپا محسوب میشود). طی سهماهه دوم، سامسونگ – با تمرکز روی گوشیهای سری A – مجموعه موفقی از دیوایسهای جدید رقابتپذیر را وارد بازار کرد که تعداد آنها به بیش از 12 میلیون دستگاه بالغ میشود. جالب است بدانید در فصل اخیر، رقم عرضه 4 مدل برتر سامسونگ در این سری – یعنی A40 ،A20e ،Galaxy A10 و A50 – به تنهایی از مجموع اسمارتفونهای عرضه شده توسط هر برند دیگری در اروپا بیشتر بوده است.
به گفته بن استنسن (Ben Stanson)، تحلیلگر ارشد Canalys، تمرکز چند ساله سامسونگ روی سود عملیاتی، مانع از به ثمر نشستنِ استراتژی محصول این شرکت شده و لذا شاهد آن بودیم که سهم این شرکت کرهای از بازار اروپا رفته رفته کمتر میشد. اما امسال، ظاهرا سامسونگ خود را از قید سود عملیاتی رها کرده و کسب سهم بیشتر از بازار را اولویت نخست خود قرار داده است. البته موفقیت فصل اخیر را نمیتوان صرفا به استراتژی محصول این شرکت نسبت داد.
پنج برند برتر عرضهکننده اسمارتفون در اروپا در سهماهه دوم 2019 (عرضه به میلیون عدد)
میدانیم چند ماهیست که دولت آمریکا تحریمهایی را علیه هواوی وضع نموده و این شرکت چینی را در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا (موسوم به Entity List) قرار داده است. به اعتقاد استنسن، سامسونگ با استفاده از این موقعیت، از تضعیف هواوی در اروپا نهایت بهره را برده و در مذاکره با اپراتورها و خردهفروشیهای مهم، خود را به عنوان یک جایگزین مناسب (و البته با ثبات) مطرح کرده است. وفادار نماندن به برند در بین کاربران اندروید در ردههای پایین و میانی (که مدتها به ضرر سامسونگ تمام شده بود) این بار به کمک این شرکت آمده و بهترین عملکرد آن در 5 سال اخیر را رقم زده است. به گفته استنسن، بازار اروپا همواره به وفادار نماندن مشتریان به برندها معروف بوده و این پدیده، علیرغم خطرهایی که دارد، میتواند در عین حال فرصتساز هم باشد.
لازم به ذکر است، هواوی در فصل اخیر 8.5 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را وارد بازار اروپا کرده و با در دست داشتن 18.8 درصد از سهم این بازار – با فاصله زیادی از سامسونگ – در جایگاه دوم قرار میگیرد. مقایسه این رقم با 10.1 میلیون اسمارتفونی که هواوی در مدت مشابه سال گذشته به اروپا صادر کرده بود، از افت 16 درصدی حکایت میکند.
• اپل و شیائومی
اپل یکی دیگر از بازندههای فصل اخیر در اروپا به شمار میرود. عرضه آیفونهای این شرکت آمریکایی با افت سالانه 17 درصدی از 7.7 میلیون دستگاه در سهماهه دوم 2018 به 6.4 میلیون دستگاه در سهماهه دوم 2019 تنزل پیدا کرده است. درست است که سهم اپل از بازار اروپا طی یک سال اخیر کاهش یافته، اما برخی کارشناسان معتقدند، این مسأله چندان برای این کمپانی اهمیت ندارد زیرا در حال حاضر تمرکز اپل روی سودآوریست و نه تعداد دستگاههای فروشرفته. دادههای مؤسساتی مثل Strategy Analytics و Counterpoint نشان میدهد همین قضیه در مقیاس جهانی نیز صادق است: افت سهم جهانی، در عین حفظ جایگاه سومی. چندی پیش در گزارش مالی اپل از سهماهه منتهی به ژوئن 2019 اعلام شد که درآمد حاصل از فروش آیفون، کمتر از نصف مجموع درآمد شرکت را تشکیل داده و این امر از سال 2012 تا کنون، سابقه نداشته است.
اما یکی از چهرههای موفق سهماهه دوم سال 2019 در اروپا، بیگمان شیائومی است. میزان عرضه گوشیهای هوشمند این شرکت در فصل اخیر 4.3 میلیون دستگاه اعلام شده و لذا شیائومی با اختصاص 9.6 درصد از سهم بازار، پس از اپل در رتبه چهارم جای میگیرد. اما آنچه شیائومی را از سایر برندها متمایز میکند، رشد سالانه 48 درصدی است (در مدت مشابه سال گذشته، تنها 2.9 میلیون دستگاه اسمارتفون توسط این برند وارد اروپا شده بود).
Xiaomi Mi 9T
به گفته مو جیا (Mo Jia)، تحلیلگر Canalys، شیائومی اکنون یکی از قدرتهای اصلی در اروپاست. هسته مرکزی قدرت شیائومی همچنان کانالهای فروش آنلاین و بازار آزاد در آن دسته از کشورهای اروپاست که نسبت به قیمت حساسیت بالایی دارند. البته اپراتورهای مهم نیز به شکل فزایندهای به این برند اعتماد کرده و عرضه گوشیهای شیائومی را به عهده میگیرند. قدرت گرفتن سامسونگ، الزاما به نفع کانالهای فروشی که در بالا ذکر شد نیست. اگر سامسونگ تمام توانش را در برابر هواوی – که اکنون ضعیف شده – به کار گیرد، میتواند با قدرت و استحکام بیشتری برای حاشیه سود مذاکره کند. به همین دلیل، توزیعکنندگان، خردهفروشیها و اپراتورهای موبایلی به شکل فعالی به دنبال یافتن برندهای جایگزین هستند تا این شکاف را پر کرده و از وابستگی خود به سامسونگ بکاهند.
شیائومی در ابتدا – به دلیل ساختار کانالهای فروش این شرکت که حاشیه سود پایینی داشت – برند مورد علاقه اپراتورهای اروپای غربی نبود، اما با محو شدن برندهای کوچکتر، تمایل اپراتورها برای همکاری با شیائومی بیشتر میشود. ورود زودهنگام شیائومی به عرصه تولید اسمارتفونهای 5G نیز از جمله نقاط قوت این برند بوده و با توجه به محدود بودن گوشیهای نسل پنجم در حال حاضر، باعث میشود اپراتورها برای عرضه اسمارتفونهای 5G این برند، با شیائومی همکاری کنند.
• HMD Global
در پایان این لیست 5 تایی، کمپانی HMD به چشم میخورد. این کمپانی فنلاندی در فصلی که گذشت 1.2 میلیون دستگاه اسمارتفون را با برند نوکیا وارد بازار اروپا نمود و با کسب 2.7 درصد از این بازار، در رتبه پنجم ایستاد. با توجه به اینکه در مدت مشابه سال گذشته، 1.5 میلیون گوشی هوشمند از سوی این کمپانی وارد اروپا شده بود، عرضه دیوایسهای HMD در پایان فصل دوم با 18 درصد رشد منفی همراه بوده که از این حیث نسبت به هواوی و اپل، وضعیت بدتری دارد.
پنج اسمارتفون برتر عرضه شده در اروپا در سهماهه دوم 2019 (عرضه به میلیون عدد)
مؤسسه Canalys، در پایان گزارش خود، 5 مورد از اسمارتفونهای اروپا با بالاترین عرضه به بازار در سهماهه دوم را فهرست کرده است. گوشیهای Galaxy A50 و A40 بهترتیب با 3.2 و 2.2 میلیون دستگاه، از لحاظ عرضه در رتبههای اول و دوم جای میگیرند. سومین گوشی هوشمند پرفروش نیز ردمی نوت 7 بوده که میزان ارائه آن به 2 میلیون میرسد. Galaxy A20e با عرضه 1.9 میلیونی با اختلاف کمی، چهارمین اسمارتفون محبوب اروپا لقب میگیرد. عنوان پنجمی نیز با 1.8 میلیون دستگاه عرضه شده به بازار، به آیفون XR تعلق دارد.
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی