گزارش Sensor Tower از بازار اپلیکیشنهای موبایلی در سال 2018: درآمدزائی 71 میلیارد دلاری
نمایش خبر
تاریخ : 1397/10/28 نویسنده: آرش افراسیابی | ||
برچسبها : | گوگل Google ، اپل Apple ، Play Store ، فروشگاه برنامه های اپل App Store ، اپلیکیشن Application ، بازی Game |
واحد خبر mobile.ir : ساخت و عرضه اپلیکیشنهای موبایلی در طی سالیان اخیر همواره یکی از پر سودترین کسبوکارهای مرتبط با گوشیهای هوشمند بوده که علاوه بر توسعهدهندهگان و برنامهنویسان، درآمد هنگفتی را نصیب دو شرکت اپل و گوگل، صاحبان فروشگاههای نرمافزاری App Store و Google Play نموده است. طبق گزارش مالی آلفابت از سهماهه سوم سال 2018، بخش دیگر درآمدها یا other revenues این شرکت که فروشگاه Google Play بخش مهمی از آن را تشکیل میدهد با رشد سالیانه 29 درصدی روبرو شده و بخش سرویسها در گزارش مالی اپل از سهماهه منتهی به سپتامبر 2018 که درآمدهای مربوط به App Store را نیز در بر میگیرد، رشدی 17.4 درصدی را نشان میدهد.
روند مثبت کسب درآمد از طریق فروشگاههای عرضهکننده نرمافزارهای موبایلی در سال 2018 نیز ادامه داشته و طبق جدیدترین گزارش موسسه تحقیقاتی Sensor Tower، درآمد این صنعت در سال گذشته میلادی به بیش از 71 میلیارد دلار در هر دو فروشگاه Google Play و App Store رسیده است. طبق این گزارش، درآمد مذکور که جدا از خرید برنامههای غیر رایگان در زمینههای دیگری نظیر خریدهای درون برنامهای (in-app purchases) و تهیه اشتراک بهدست آمده در مقایسه با درآمد 58.1 میلیارد دلاری سال 2017 با رشد فوقالعاده 22.7 درصدی روبرو شده است. درآمدهای اعلام شده در این گزارش البته مواردی مثل مالیاتهای داخلی، تبلیغات درون برنامهای و مبالغ هزینه شده توسط کاربران برای خریدهای جداگانه از طریق اپلیکیشنها (مواردی مثل خرید کالا از آمازون، شارژ حساب تاکسیهای اینترنتی و مورادی از این دست) را در بر نمیگیرد و تنها شامل موارد اشاره شده در بالاست.
طبق این آمار با اینکه درآمد App Store هنوز در سطح بسیار بالاتری از رقیب خود قرار دارد اما به گفته Sensor Tower، فروشگاه Google Play رشد بسیار سریعتری را در سال 2018 تجربه کرده است؛ طبق این گزارش، Google Play در سال 2018 به درآمد 24.8 میلیارد دلاری دست پیدا کرده که نسبت به سال گذشته و درآمد 19.5 میلیارد دلاری آن با 27.3 درصد رشد روبرو شده است؛ این در حالیست که کاربران App Store در سال 2018 رقمی نزدیک به 46.6 میلیارد دلار یعنی نزدیک به 88 درصد بیشتر از Play Store در این فروشگاه هزینه کردهاند اما میزان رشد این درآمد نسبت به سال گذشته تنها 20.4 درصد بوده است.
درآمد ناخالص اپلیکیشنها در سال 2018 در سطح جهانی
رشد App Store که به گفته سنسور تاور بین سالهای 2016 و 2017 به 34.7 درصد رسیده بود به علت تمایل کمتر کاربران چینی برای هزینه در این بازار در طی 12 ماه گذشته بسیار کاهش پیدا کرده اما Google Play با وجود آنکه به دلیل ارائه نشدن خدمات استور گوگل در چین، درآمدی را از این طریق کسب نمیکند اما همچنان رشد چشمگیری را نسبت به حریف خود نشان میدهد.
بخش دیگری از اطلاعات گزارش سنسور تاور به تعداد اپلیکیشنهای نصب شده کاربران برای اولین بار است که در سال 2018 با 11.1 درصد افزایش سالیانه به 105.3 میلیارد عدد رسیده است. این رشد البته نسبت به فاصله زمانی مابین 2016 تا 2017 همچنان کمتر است که سنسور تاور علت آن را به کاهش ملایم در تعداد اپلیکیشنهای نصب شده برای اولین بار در گوگل پلی نسبت میدهد.
میزان دانلود اپلیکیشنها در سال 2018 در سطح جهانی
تعداد اپلیکیشنهای دانلود شده در App Store در سال گذشته با رشد سالیانه 6.6 درصدی به 29.6 میلیارد عدد میرسد و در دیگر سو در همین بازه زمانی، 2.6 برابر برنامه بیشتر یعنی 75.7 میلیارد برنامه از گوگل پلی بارگذاری شده است. البته شرایط برای گوگل نیز همچنان ایدهآل به نظر نمیرسد چرا که رشد 13 درصدی اعلام شده برای تعداد برنامههای دانلود شده از این فروشگاه در سال گذشته، هنوز کمتر از فاصله زمانی مابین 2016 تا 2017، با رشد 16.7 درصد است.
همانطور که به راحتی میتوان حدس زد بخش اعظم درآمد هر دو فروشگاه App Store و Google Play به بخش بازیهای موبایلی تعلق دارد؛ به گفته سنسور تاور در سال 2018، کاربران هر دو پلتفرم رقمی نزدیک به 54.7 میلیاد دلار را در زمینه بازی هزینه کردهاند که نسبت به سال 2017 با 15.2 درصد رشد روبرو شده است. این رقم با اینکه نزدیک به 77 درصد کل درآمد فروشگاههای موبایلی برای هر دو سیستمعامل iOS و اندروید در سال 2018 را به خود اختصاص میدهد اما نسبت به سهم 82 درصدی بازیهای موبایلی از کل درآمد سال 2017 به خوبی نشان از عملکرد و درآمدزائی بهتر اپلیکیشنهای غیر گیمینگ در سال گذشته حکایت دارد. در این بخش نیز همچنان پلتفرم اندروید با وجود درآمد زائی کمتر، رشد بیشتری را نسبت به حریف خود تجربه کرده و در حالیکه درآمد iOS با یک رشد 10 درصدی از 30.1 میلیارد دلار به 33.2 میلیارد دلار در سال 2018 افزایش یافته، اندروید توانسته درآمد 17.3 میلیارد دلاری سال 2017 خود را با رشد دلگرمکننده 24.2 درصدی به 21.5 میلیارد دلار ارتقاء بخشد.
درآمد ناخالص بازیهای موبایلی در سال 2018 در سطح حهانی
تعداد بازیهای دانلود شده در سال 2018 نسبت به سال قبل از آن با رشد نسبتا اندک 6.4 درصدی روبرو شده و در مجموع به 38.3 میلیارد بازی در هر دو پلتفرم رسیده است. سهم اندروید در این میان با رشدی 6.4 درصدی به 29.4 میلیارد دانلود میرسد و سهم iOS نیز با رشد 6.2 درصدی، 8.9 میلیارد دانلود برآورد شده است.
میزان دانلود بازیهای موبایلی در سال 2018 در سطح جهانی
سنسور تاور در گزارش جداگانهای به معرفی بهترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی در سال 2018 پرداخته که لیست کامل آنها را میتوانید از این لینک مشاهده کنید.
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی