گزارش Sensor Tower از میزان دانلود و فروش اپلیکیشنهای اندروید و iOS در نیمه نخست 2018
نمایش خبر
تاریخ : 1397/4/27 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، فروشگاه برنامه های اپل App Store ، Play Store ، گوگل Google ، اپلیکیشن Application ، بازی Game ، اپل Apple |
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Sensor Tower در روز دوشنبه 16 جولای 2018 (25 تیر 1397) گزارشی از میزان دانلود و درآمد جهانی اپلیکیشنها در نیمه نخست سال 2018 را در وبلاگ خود منتشر کرد. طبق برآورد این مؤسسه، طی 6 ماهه اول سال جاری میلادی، کاربران اندروید و iOS در مجموع 34.4 میلیارد دلار را صرف خرید اپلیکیشن و بازی از Google Play و App Store کردهاند. مقایسه این رقم با 26.9 میلیارد دلاری که در نیمه نخست سال 2017 برای خرید اپلیکیشن و بازی از این دو فروشگاه هزینه شده بود، از رشد سالانه 27.8 درصدی حکایت میکند. شکی نیست که کاربران اندروید در سراسر دنیا بیشتر از iOS است، اما اگر فکر میکنید بیشتر درآمد جهانی اپلیکیشنها از برنامههای اندرویدی به دست آمده، کاملا در اشتباهید!
طبق گزارش Sensor Tower، بیش از 65 درصد از رقم درآمد فوق، به اپلیکیشنهای iOS اختصاص داشته است. به عبارت دقیقتر، مبلغی که کاربران iOS طی 6 ماه اخیر برای خرید اپلیکیشن از App Store خرج کردهاند، 22.6 میلیارد دلار بوده است، در حالیکه میزان هزینه کاربران برای خرید اپلیکیشنهای اندرویدی از Google Play در همین بازه زمانی حدود 11.8 میلیارد دلار برآورد شده است. با یک حساب ساده، میتوان گفت طی 6 ماهه اول سال 2018، کاربران iOS حدود 90 درصد (یا 1.9 برابر) بیش از کاربران اندروید، برای خرید اپلیکیشن هزینه کردهاند.
اگر به همین آمار در نیمه نخست سال 2017 نگاهی بیندازیم، به نتایج کم و بیش مشابهی برمیخوریم که در آن سهم App Store برابر با 17.8 میلیارد دلار و سهم Google Play معادل 9.1 میلیارد دلار گزارش شده بود. با این اوصاف، هزینه کاربران برای خرید اپلیکیشن از App Store در نیمه نخست سال 2018، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 26.8 درصد رشد داشته، اما رشد سالانه درآمد از راه فروش اپلیکیشن در Google Play معادل 29.7 درصد بوده است.
میزان درآمد ناخالص جهانی اپلیکیشنهای موبایلی در نیمه اول سال 2018
در رابطه با اینکه کدام اپلیکیشنها درآمدزاتر هستند، باید گفت بدون تردید بازیها در این زمینه حرف اول را میزنند. جالب است بدانید از مجموع 34.4 میلیارد دلاری که در 6 ماه اخیر صرف خرید اپلیکیشن شده، 26.6 میلیارد دلار به خرید بازی اختصاص داشته است (در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت). اما اگر بازیها را نادیده بگیریم، اپلیکیشن Netflix بیشترین درآمدزایی را داشته و بعد از آن اپلیکیشنهای Tinder و Tencent Video قرار دارند.
طبق گزارش اخیر، کاربران اندروید و iOS طی نیمه اول سال جاری میلادی، حدود 51 میلیارد اپلیکیشن را از App Store و Google Play دانلود و نصب کردهاند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (45.8 میلیارد اپلیکیشن دانلود شده) 11.3 درصد افزایش داشته است. گفتنیست، تعداد اپلیکیشنهای دانلود شده از Google Play (حدود 36 میلیارد) تقریبا 2.4 برابر تعداد اپلیکیشنهای دانلودشده از App Store (حدود 15 میلیارد) بوده است. اما اگر این آمار را با سال قبل مقایسه کنیم، درمییابیم که رشد سالانه دانلود اپلیکیشن از App Store (یعنی 13.1 درصد) بیش از رشد دانلود از Google Play (با 10.6 درصد) بوده است.
میزان دانلود جهانی اپلیکیشنهای موبایلی در نیمه اول سال 2018
با توجه به تمام آنچه که گفته شد، به یک نتیجه جالب میرسیم: علیرغم اینکه اپلیکیشنهای دانلود شده از App Store کمتر از نصف اپلیکیشنهای دانلود شده از Google Play بوده، اما مجموع درآمد حاصل از فروش اپلیکیشنهای iOS در App Store نزدیک به 2 برابر مبلغی بوده که کاربران اندروید برای خرید اپلیکیشن از Google Play هزینه کردهاند. لازم به ذکر است، پرطرفدارترین اپلیکیشنها متعلق به کمپانی فیسبوک بوده، به طوری که پیامرسانهای WhatsApp و Messenger رتبههای اول و دوم را داشته و اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام نیز به ترتیب جایگاههای سوم و چهارم را از آن خود کردهاند.
همانطور که قبلا هم ذکر شد، بیشترین درآمد – در هر دو فروشگاه App Store و Google Play – به اپلیکیشنهای بازی مربوط میشود. هزینهای که کاربران اندروید و iOS طی 6 ماه اخیر برای خرید بازی صرف کردهاند، با 19.1 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به 26.6 میلیارد دلار بالغ شده که این میزان، 78 درصد از کل هزینهایست که در نیمه نخست سال جاری میلادی برای خرید اپلیکیشن در App Store و Google Play صرف شده است. لازم به ذکر است، کاربران iOS (با صرف 16.3 میلیارد دلار) بیشتر از کاربران اندروید (با صرف 10.3 میلیارد دلار) برای خرید بازی هزینه کردهاند. اما اگر این آمار را با ارقام مربوط به نیمه نخست سال 2017 مقایسه کنیم، به این نتیجه میرسیم که رشد هزینه برای خرید بازی در Google Play (برابر با 26 درصد) بیشتر از رشد هزینه برای خرید بازی در App Store (معادل 15.1 درصد) بوده است.
میزان درآمد ناخالص جهانی بازیهای موبایلی در نیمه اول سال 2018
طی 6 ماه اخیر، بازی Honor of Kings (محصول کمپانی چینی Tencent)، بازی Monster Strike (محصول کمپانی ژاپنی Mixi) و Fate/Grand Order (محصول کمپانی Aniplex، از زیرمجموعههای سونی) درآمدزاترین بازیها در هر دو فروشگاه App Store و Google Play لقب گرفتند.
به گزارش Sensor Tower، کاربران اندروید و iOS در نیمه نخست سال 2018 چیزی حدود 19.5 میلیارد اپلیکیشن بازی دانلود و نصب کردهاند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11.2 درصد افزایش داشته است. در این میان، تعداد بازیهای دانلود شده از Google Play، با 10.3 درصد رشد سالانه به 15 میلیارد رسیده و تعداد بازیهای دانلود شده از App Store نیز با رشدی 14.1 درصدی به 4.5 میلیارد بازی بالغ شده است. بد نیست بدانید، پردانلودترین بازیها در نیمه اول سال جاری میلادی (در هر دو فروشگاه App Store و Google Play) عبارتند از PUBG Mobile (محصول Tencent)، بازی Helix Jump (محصول Voodoo) و Subway Surfers (محصول Kiloo).
میزان دانلود جهانی بازیهای موبایلی در نیمه اول سال 2018
با این اوصاف، کاربران اندروید بیش از 3 برابر کاربران iOS در 6 ماه اخیر بازی دانلود کردهاند، اما همانطور که قبلا هم ذکر شد، هزینهای که کاربران iOS برای خرید بازی صرف کردهاند، بیشتر بوده است. تنها توجیه منطقی برای این پدیده آن است که اپلیکیشنها و بازیها در App Store عمدتا به صورت غیر رایگان و حتی با قیمت بالاتری نسبت به Google Play عرضه میشوند.
- خواسته وزارت دادگستری آمریکا از دادگاه برای مبارزه با انحصارطلبی گوگل: واگذاری کروم و نظارت بر اندروید
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی