پیشبینی IDC از بازار جهانی اسمارتفون تا سال 2022 – رشد مجدد از سال 2019
نمایش خبر
تاریخ : 1397/9/24 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، اندروید Android ، آی او اس iOS |
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز سهشنبه 11 دسامبر 2018 (20 آذر 1397) پیشبینی خود از وضعیت بازار جهانی اسمارتفون در بازه 5 ساله بین سالهای 2018 تا 2022 را در قالب یک گزارش در وبسایت اصلی مؤسسه منتشر کرد. به گفته IDC، عرضه جهانی گوشیهای هوشمند پس از تجربه افتی 3 درصدی در سال 2018، مجددا از سال 2019 تا پایان سال 2022 به رشد تکرقمی برمیگردد. با وجود اینکه جنگ تجاری بین چین و آمریکا همچنان ادامه داشته و صنعت را تحت تأثیر قرار داده، IDC هنوز هم بر این باور است که توسعه مستمر در بازارهای نوظهور، در کنار پتانسیلی که شبکه 5G و شکل ظاهری جدید محصولات در بازار ایجاد میکنند، نویدبخش رشد مجدد در بازار اسمارتفون خواهند بود.
به ترتیب از راست به چپ سامسونگ گلکسی نوت9، اپل آیفون XS Max و هواوی میت 20 پرو
طبق برآورد IDC، میزان عرضه گوشیهای هوشمند از 1.47 میلیارد دستگاه در سال 2017 به 1.42 میلیارد دستگاه در سال 2018 کاهش خواهد یافت. البته انتظار میرود تعداد گوشیهای هوشمندی که در سال 2019 وارد بازار میشوند نسبت به سال 2018 با 2.6 درصد رشد همراه شود. پیشبینی درازمدت IDC حاکی از آن است که تعداد اسمارتفونهای عرضهشده در سال 2022 به رقم 1.57 میلیارد دستگاه برسد.
اگر از منظر جغرافیایی به موضوع بنگریم، وضعیت نه چندان مناسب بازار چین – که در سال گذشته، 30 درصد از کل اسمارتفونهای دنیا در آن عرضه شد – نشان از بهبودی دارد. درست است که IDC افتی 8.8 درصدی را در پایان سال 2018 برای بازار چین پیشبینی کرده (که حتی از افت سال 2017 هم بدتر است)، اما طبق برآورد این مؤسسه، بازار چین سال 2019 را بدون هیچ گونه افت یا رشدی سپری کرده و پس از آن تا سال 2022، روی نوار رشد خواهد بود. بازار اسمارتفون آمریکا نیز به دنبال یک دوره افت در سال 2018، مجددا در سال 2019 به رشد سالانه 2.1 درصد دست خواهد یافت.
یکی از دلایل رشد پایین بازار جهانی در سومین فصل از سال 2018، احیای کند بازار چین بود که به گفته IDC – با توجه به احتمال افت 3 درصدی بازار در سهماهه پایانی 2018 – این روند کند تا سهماهه نخست سال 2019 نیز ادامه خواهد داشت. بهعلاوه، تحریم ZTE از سوی آمریکا – که اخیرا برداشته شد – روی عرضه اسمارتفون در سهماهه سوم 2018 تأثیرگذار بوده و شکاف قابلتوجهی را در بازار ایجاد کرده که بعید است تا سال 2019 از بین برود.
سهم بازار سیستمعاملهای موبایلی در سالهای 2018 تا 2022 (تعداد به میلیون عدد)
به گفته سانجیتیکا سریواستاوا (Sangeetika Srivastava)، تحلیلگر ارشد IDC، بسیاری از کمپانیهای بزرگ جهان روی تولید و عرضه محصولات ردهبالا متمرکز شدهاند، به این امید که کاربرانی که گوشیهای خود را بر مبنای مشخصات و دیوایسهای پیشرفته ارتقا میدهند، به سمت محصولات این کمپانیها جذب شوند. با این حساب، میتوان انتظار داشت که در سهماهه چهارم سال 2018 و در سال 2019، رقابت شدیدی در رده بالای بازار بین این کمپانیها حاکم باشد.
بازار جهانی اسمارتفون در سال 2018 پایینتر از حد انتظار ظاهر شد، اما تغییر ذائقه کاربران به سمت گوشیهایی با صفحه بزرگتر و مشخصات فوق پیشرفته، عاملی خواهد بود برای تحول و جان گرفتن بازار. تمام برندهای معتبر، تاکنون گوشیهای هوشمند خود را با صفحههای بزرگتر و مشخصاتی بالاتر از قبل وارد بازار نمودهاند (از جمله اپل که در شهریور امسال آیفون XS، آیفون XS Max و آیفون XR را به بازار عرضه کرد). طی سهماهه سوم 2018، اسمارتفونهایی که قطر نمایشگرهای آنها بین 6 تا کمتر از 7 اینچ بود، برای نخستین بار به مهمترین رده گوشیهای هوشمند تبدیل شدند (با بیش از چهار برابر رشد سالانه).
طبق پیشبینی IDC، میزان عرضه اسمارتفونهای با صفحه بزرگتر (5.5 اینچ و بالاتر) در سال 2018 به 947.1 میلیون دستگاه بالغ شده و لذا با اختصاص 66.7 درصد از مجموع بازار جهانی، پرطرفدارترین رده گوشیهای هوشمند خواهد بود (مقایسه کنید با سال 2017 که در آن رقم عرضه اسمارتفون های با این اندازه به 623.3 میلیون دستگاه رسید و 42.5 درصد از کل مجموع گوشیهای هوشمند را تشکیل میداد). جالب است بدانید محبوبیت اسمارتفونهای صفحه بزرگ روز به روز بیشتر میشود، زیرا طبق برآورد IDC، تا سال 2022، عرضه این گوشیها به رقم 1.38 میلیارد دستگاه رسیده و بیش از 87 درصد از کل اسمارتفونهای بازار به این رده اختصاص خواهد داشت.
پیشبینی بازار گوشیهای هوشمند براساس سایز صفحهنمایش از سال 2017 تا 2022
به گفته ملیسا چاو (Melissa Chau)، مدیر تحقیقاتی IDC، تلقی مردم از یک گوشی هوشمند با اندازه نرمال طی چند سال اخیر به طور چشمگیری تغییر یافته و در حالی که صنعت، مرزهای خلاقیت را با طراحی دیوایسهای فولاسکرین و بدون حاشیه درمینوردد، به احتمال زیاد روی آوردن کمپانیها به تولید گوشیهایی با نمایشگرهای انعطافپذیر میتواند تخیلات ما را بیش از پیش به بوته آزمایش بگذارد. در حال حاضر، تولید اسمارتفون با صفحه انعطافپذیر یک ایده نوپا بوده و بعید است برندهای زیادی در سال پیش رو، اقدام به تولید چنین دیوایسهایی کنند، اما در مجموع دیدن تغییرات در شکل و شمایل گوشیهای معمولی که هر روز با آنها سر و کار داریم، بسیار هیجانانگیز است.
در ادامه نگاهی داریم به پیشبینی IDC از وضعیت سیستم عاملهای گوشیهای هوشمند در سالهای 2018 تا 2022:
اندروید: اندروید هنوز هم گزینه اول عمده کاربران بوده و هیچ تغییری در این گرایش، پیشبینی نشده است. به گفته IDC، طی این بازه 5 ساله، همواره 85 درصد از گوشیهای هوشمند دنیا اندرویدی خواهند بود. نرخ رشد سالانه مرکب گوشیهای اندرویدی در این 5 سال 1.7 درصد برآورد شده که با این حساب در سال 2022، تعدادی نزدیک به 1.36 میلیارد دستگاه گوشی اندرویدی وارد بازار خواهد شد. انتظار میرود متوسط قیمت فروش گوشیهای اندرویدی، با 9.6 درصد رشد از 235 دلار در سال 2017 به 258 دلار در سال 2018 برسد. به گفته IDC، این روند رو به رشد تا پایان بازه زمانی مورد نظر ادامه خواهد یافت. البته از سال 2019 به بعد، رشد قیمت با شیب ملایمتری همراه خواهد بود. طی فصلهای اخیر، کاربران کمتر از گذشته اقدام به جایگزینی اسمارتفونهای قدیمی خود با دیوایسهای جدیدتر نمودهاند. اما ارتقای مشخصات و مواد به کار رفته در اسمارتفون از سوی کمپانیها، نه تنها کاربران را به جایگزین کردن گوشیهای قدیمی با اسمارتفونهای جدید ترغیب میکند، بلکه نیاز مصرفکنندگان به عملکرد بهتر دستگاههایشان را نیز برطرف میکند.
iOS: طبق پیشبینی IDC، عرضه آیفونهای اپل در سال 2018 با 2.5 درصد افت، به 210.4 میلیون دستگاه کاهش مییابد. عرضه آیفونهای گرانقیمت با صفحاتی بزرگتر در سهماهه سوم 2018، متوسط قیمت فروش اسمارتفونهای اپل را افزایش داد اما در عین حال امکان عرضه بیشتر این محصول در رکود کنونی بازار را دشوار کرد. IDC برای بازه زمانی 5 ساله پیش رو، نرخ رشد سالانه مرکب 0.1 درصد را برای آیفونهای اپل تخمین زده است. اگر این درصد را مبنا قرار دهیم، در سال 2022 تعداد 217.3 میلیون دستگاه آیفون وارد بازارهای جهانی خواهد شد. علیرغم چالشهای موجود، شکی نیست که اپل در سالهای آتی، همچنان تولیدکننده پیشروی اسمارتفون در بازار محصولات پیشرفته خواهد بود.
بد نیست بدانید مجموع آیفونهای به فروش رسیده از سوی اپل در سه فصل از سال 2018 بالغ بر 140.4 میلیون دستگاه بوده و اپل برای تحقق پیشبینی IDC بایستی در سهماهه چهارم، حدود 70 میلیون دستگاه آیفون را به فروش برساند، که البته کار چندان دشواری هم نیست. زیرا این شرکت در مدت مشابه سال گذشته و سال قبل از آن، به ترتیب 78.3 و 77.3 میلیون آیفون را به فروش رسانده بود.
در پایان ذکر این نکته ضروریست که گزارش اخیر IDC جدیدترین نشانهایست که از اوج گرفتن بازار اسمارتفون حکایت دارد؛ این مسأله، تأییدیست بر استدلال اپل مبنی بر اینکه صرف حجم تولید به تنهایی عامل تعیینکننده موفقیت نیست. تا زمانی که عرضه جهانی اسمارتفون نسبتا ثابت مانده و سرمایهگذاران، انتظارات خود را از رشد بازار ملایمتر نموده و به واقعیت نزدیکتر کنند، در آن هنگام مشخص میشود که کار اصلی، ساختن یک پلتفرم کسبوکار قدرتمند روی حجم قابل اعتمادی از تولید است؛ دقیقا همان کاری که اپل با افزایش قیمت و توسعه دادن کسبوکار خدمات در حال انجام آن است. از این رو، کارشناسان نزدک بر این باورند که سهام اپل، در بین سهامهای 10 شرکتیست که بهترین گزینه برای خرید و سرمایهگذاری در جهان محسوب میشوند.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها