گزارش IDC از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2018 – هواوی،‌ اپل را به زیر کشید

نمایش خبر

تاریخ : 1397/5/10        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، گوشی هوشمند Smartphone ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی IDC در روز سه‌شنبه 31 جولای (9 مرداد 1397) جدیدترین گزارش را خود در مورد وضعیت بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم سال 2018 منتشر کرد. طبق این آمار تعداد گوشی‌های عرضه شده به بازار در این بازه زمانی به 342 میلیون می‌رسد که در مقایسه با 348.2 میلیون گوشی عرضه شده در فصل دوم 2017 با 1.8 درصد کاهش روبرو شده است. این سومین افت پیاپی در عرضه اسمارت‌فون‌ها به بازار محسوب می‌شود و این در حالی‌ست که از نگاه IDC در کل تاریخ، این اتفاق یعنی کاهش فصلی عرضه اسمارت‌فون‌ها، تنها 4 بار رخ داده است. در گزارش IDC از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه اول 2018 نیز شرایطی مشابه و افت 2.9 درصدی مشاهده می‌شد.

IDC Smartphone Market Report Q2 2018

IDC این بحران را به آشفتگی در برخی بازارهای کاملا اشباع‌شده مرتبط می‌داند اما همچنان به عملکرد بازارهای با نرخ رشد بالا امیدوار بوده و از رشد مجدد عرضه گوشی‌های هوشمند به بازار در آینده سخن می‌گوید. مهم‌ترین نکته این گزارش بی‌شک به عملکرد فوق‌العاده شرکت هواوی در طی سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی بازی می‌گردد که در طی آن این شرکت با عرضه 54.2 میلیون گوشی های هوشمند و به دست آوردن سهم بازار 15.8 درصدی جایگاه دومی اپل را از آن خود کرده و این شرکت را به رده سوم تنزل داده است. شرکت اپل از سه‌ماهه دوم سال 2010 یعنی در طی 8 سال گذشته همواره در یکی از دو جایگاه اول یا دوم بازار به لحاظ تعداد گوشی‌های عرضه شده قرار داشته و تنزل آن به جایگاه سوم اتفاق بی‌سابقه‌ای به حساب می‌آید. سامسونگ نیز با اینکه هنوز با اقتدار در جایگاه اول این لیست قرار دارد اما طبق گزارش مالی این شرکت از سه‌ماهه دوم سال 2018، در درآمدزائی بخش موبایل با چالش‌هائی روبرو شده که احتمالا اثرات آن در گزارش‌های آینده منعکس خواهد شد.

ریان ریِث (Ryan Reith) معاونت برنامه بخش تحقیقات موبایل شرکت IDC ضمن چشمگیر قلمداد کردن ادامه رشد شرکت هواوی می‌گوید: «مشخص است که اپل در پی تازه‌سازی محصولات خود در هریک دو فصول تعطیلات گذاشته به بالاترین جایگاه [جدول عرضه‌‌کنندگان گوشی‌های هوشمند] منتقل شد، بنابراین احتمال دارد شاهد جابجائی ادامه‌داری مابین این شرکت‌های با جایگاه بالا در 2018 و پس از آن باشیم. برای بسیاری از بازارها، رقابت فوق پیشرفته (700 دلار به بالا)، با توجه به موقعیت جغرافیائی، عمدتا ترکیبی از اپل، سامسونگ و هواوی است و غیر محتمل است که [این شرایط] در کوتاه مدت تغییر کند. به طور همزمان، شیائومی، Oppo و Vivo‌ در حال سوق دادن مشتریان اصلی خود به رده قیمتی اندکی پائین‌تر از سه [شرکت] بالائی هستند.» از نگاه ریِث شرکت‌های فعال در این رده دوم باید به خوبی شرایط این بازار را رصد کنند چرا که تولیدات حاضر در این رده به مقدار فزاینده‌ای در حال پیشرفته‌تر شدن هستند.

Huawei P20 Pro

هواوی P20 پرو

آنتونی اسکارسلا (Anthony Scarsella)، مدیر تحقیقاتی IDC ترکیب سه‌گانه اشباع بازار، افزایش نرخ نفوذ اسمارت‌فون‌ها و روند صعودی قیمت فروش متوسط را به عنوان عوامل خنثی‌سازی رشد کلی بازار گوشی‌های هوشمند یاد می‌کند و اینگونه ادامه می‌دهد: «مشتریان همچنان در بسیاری از بازارها متمایل به پرداخت بیشتر برای پیشنهادات سطح بالا هستند و حالا از دستگاه خود انتظار فراتر رفتن و کنار زدن نسل‌های قبلی آن دستگاه که چند سال پیش قیمت بسیار کمتری داشته است را دارند.» از نگاه اسکارسلا سازندگان گوشی‌های موبایل برای پشت سر گذاشتن روند کاهشی فعلی باید تمرکز خود را به‌صورت همزمان روی طراحی و شکل‌های ظاهری جدید همراه با ویژگی‌های نوآورانه در ترکیب با پیشنهادهای تشویقی قرار دهند.

IDC Smartphone Market Report Q2 2018

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سه‌ماهه دوم سال 2018 (عرضه به میلیون عدد)

آمار تفکیکی پنج برند برتر بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم سال 2018 از نگاه مجموعه IDC به این شرح است:

1- سامسونگ

مجموعه سامسونگ با وجود افت 10.4 درصدی در میزان عرضه اسمارت‌فون به بازار نسبت به زمان مشابه سال گذشته هنوز با ارائه 71.5 میلیون گوشی هوشمند، در صدر لیست قرار داشته و سهم آن از این مارکت به 20.9 درصد می‌رسد. این در حالی‌ست که تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه شده این شرکت در سه‌ماهه دوم سال گذشته به 79.8 میلیون رسیده و سهم بازار آن نیز 22.9 درصد بود. پرچمداران گلکسی S9 و گلکسی S9+ سامسونگ که در اواخر سه‌ماهه اول امسال در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفتند ظاهرا فروش کمتری را نسبت به پرچمداران قبلی این برند تجربه کرده‌اند که این مسئله از نگاه شرکت سازنده به رقابت شدید در رده بالای بازار و کندی سرتاسری بازار اسمارت‌فون مرتبط است.. این روند آرام اما به زودی با ارائه قریب‌الوقوع Galaxy Note 9 با تغییر روبرو می‌شود؛ این گوشی قرار است در 9 آگوست (18 مرداد 1397) به صورت رسمی معرفی شود و برای ایجاد فاصله هرچه بیشتر با آیفون‌های اپل که در پائیز ارائه می‌شوند احتمالا زودتر از همیشه به بازار عرضه می‌شود. از جمله نکات برجسته در مورد نوت9 می‌توان به باتری بزرگ‌تر، قابلیت‌های جدید قلم S-Pen و ارتقاء کارائی بخش پردازشی اشاره کرد.

Samsung Galaxy S9+

سامسونگ گلکسی S9 پلاس

2- هواوی

هواوی همانگونه که اشاره شد برای اولین بار با افزایش حجم عرضه محصولات خود به 54.2 میلیون، به جایگاه دوم لیست ارائه‌کنندگان گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم سال 2018 دست یافته است. حجم عرضه هواوی در این سه‌ماهه نسبت به زمان مشابه سال گذشته با 40.9 درصد افزایش روبرو شده و سهم بازار آن نیز از 11 درصد سال گذشته حالا به 15.8 درصد رسیده است. هواوی P20 و P20 Pro از تقاضای خرید بالائی در رده قیمتی 600 تا 800 دلار برخوردار هستند و فروش مناسبی را در این رده قیمتی تجربه کرده‌اند. این شرکت در نیمه دوم سال جاری با معرفی فناوری GPU Turbo بار دیگر نگاه‌ها را به خود جلب کرد و پیشنهادهای تشویقی مرتبط با فستیوال فروش میانه سال در چین (موسوم به 618 promotions) فروش قدرتمندی را برای مدل‌های آنر در کانال‌های آنلاین رقم زده است. برند آنر از نگاه IDC همچنان یکی از محرک‌های کلیدی در رشد این کمپانی چینی به حساب می‌آید.

honor Note 10

honor Note 10

3- اپل

اپل با وجود رشد 0.7 درصدی در سه‌ماهه دوم سال 2018، نتوانست جایگاه دومی خود را حفظ کند و با ارائه 41.3 میلیون آیفون به بازار جایگاهی بهتر از سوم را در این فصل به خود اختصاص نمی‌دهد. سهم بازار اپل در حال حاضر 12.1 درصد است که نسبت به 11.8 درصد سال گذشته رشد ملایمی را نشان می‌دهد. گوشی‌های آیفون همچنان در رده بالای بازار عملکرد مناسبی داشته و آیفون X نیز در بسیاری از کشورها، پرفروش‌ترین گوشی‌ هوشمند به حساب می‌آید. شرایط اپل در سه‌ماهه آینده به گفته IDC متحول شده و احتمالا با ارائه سه‌ آیفون جدید، بار دیگر به جایگاه قبلی خود باز می‌گردد. طبق شایعات تأیید نشده، آیفون‌های جدید دارای اندازه‌های متفاوت صفحه‌نمایش، رده‌های مختلف قیمتی و ویژگی‌های جدیدی هستند که البته هنوز تا معرفی رسمی آنها زمان زیادی باقی مانده است.

4- شیائومی

شیائومی که این روزها در حال نبرد رو در روئی با سامسونگ برای تصاحب جایگاه اول اسمارت‌فون هند بوده و به تازگی فاصله خود با سامسونگ در کشور اندونزی را به حداقل کاهش داده است، با عرضه 31.9 میلیون گوشی هوشمند و سهم بازار 9.3 درصدی در جایگاه چهارم جدول قرار گرفته است. بیشترین رشد سالیانه از بین 5 برند اصلی بازار با 48.8 درصد به شیائومی تعلق دارد که این میزان حتی از هواوی نیز فراتر رفته است.

Xiaomi Mi A2

Xiaomi Mi A2

5- اوپو

شرکت اوپو با ارائه 29.4 میلیون گوشی هوشمند با رشد 5.1 درصدی نسبت به سال گذشته روبرو شده و سهم بازار آن نیز از 8.0 به 8.6 درصد رسیده است. این شرکت که سال گذشته در جایگاه چهارم و بالاتر از شیائومی قرار داشت حالا از نگاه IDC در بازارهای کلیدی مثل هند و اکثر کشورهای آسیای جنوب شرقی با کندی عملکرد روبرو شده است. این شرکت البته به آهستگی شیوه‌های نوین و خلاقانه بازاریابی و فعالیت‌های مرتبط با فروش در این مناطق را تقویت کرده و در حال گسترش بازار خود به دیگر کشورها و مناطق همچون خاورمیانه و آفریقا است. ارائه محصول نوآورانه Find X از سوی این برند با طراحی خلاقانه و صفحه‌نمایش بدون مرز و فاقد notch توجه بسیاری را بار دیگر به سمت Oppo جلب کرده است.

IDC Smartphone Market Report Q2 2018

سهم بازار پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان از سه‌ماهه دوم 2017 تا سه‌ماهه دوم 2018

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا