پیشبینی IDC از بازار جهانی اسمارتفون تا پایان سال 2021 – فبلتها حرف اول را میزنند
نمایش خبر
تاریخ : 1396/9/13 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آی دی سی IDC ، گوشی هوشمند Smartphone ، آمار Statistics ، فبلت Phablet ، اندروید Android ، آی او اس iOS |
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز چهارشنبه 29 نوامبر 2017 (8 آذر 1396) پیشبینی خود از وضعیت بازار جهانی اسمارتفون تا سال 2021 را منتشر کرد که طبق آن، میزان رشد فبلتها از اسمارتفونهای معمولی، بیشتر خواهد شد. به گزارش بخش بررسی فصلی بازار جهانی تلفنهای همراه IDC، عرضه جهانی اسمارتفونها از 1.5 میلیارد دستگاه در سال 2017 به 1.7 میلیارد دستگاه در سال 2021 افزایش خواهد یافت. اما به گفته IDC، در همین بازه زمانی، سرعت رشد فبلتها (اسمارتفونهایی با نمایشگر 5.5 تا 7 اینچی) از سرعت رشد مجموع بازار اسمارتفونها بیشتر خواهد شد، به طوری که پیشبینی میشود میزان عرضه فبلتها از 611 میلیون دستگاه در سال 2017، به 1 میلیارد دستگاه در سال 2021 افزایش یابد.
با فرض درست بودن پیشبینیهای فوق، نرخ رشد سالانه مرکب بازار جهانی اسمارتفون در بازه 5 ساله 2017 تا 2021 در حدود 3 درصد خواهد بود. این در حالیست که رشد فبلتها در همین بازه زمانی، سالانه 18.1 درصد عنوان شده و جالب است بدانید رشد اسمارتفونهای معمولی (با نمایشگر کوچکتر از 5.5 اینچ) طی مدت مشابه، 7.4 درصد افت خواهد کرد. عرضه تعداد بیشتر آیفون 8 پلاس (با نمایشگر 5.5 اینچی) نسبت به آیفون 8 (با نمایشگر 4.7 اینچی) طی سهماهه سوم 2017، خود گویای محبوبیت رو به رشد فبلتهاست.
عمده رشد اسمارتفونهای صفحه بزرگ، مدیون فبلتهای اندرویدی بوده و طبق برآورد IDC، این روند در سالهای آتی نیز ادامه خواهد داشت. در ابتدا این سامسونگ بود که به تولید اسمارتفونهای صفحه بزرگ مشهور شد و در این بازار حکمرانی میکرد، اما طولی نکشید که سایر کمپانیها – مخصوصا شرکتهای چینی – به تولید انبوه فبلت (حتی در ردههای پایین) پرداخته و بازار را از انحصار فبلتهای سامسونگ خارج کردند. بد نیست بدانید چین بازار هدف نیمی از 437.4 میلیون فبلتیست که در سال 2016 عرضه شد. انتظار میرود چین همچنان بزرگترین بازار اسمارتفونهای صفحه بزرگ باقی مانده و طی 5 سال آتی، به رشد سالانه مرکب 12.6 درصد دست پیدا کند.
به گفته رایان ریث (Ryan Reith)، معاون برنامههای IDC در بخش بررسی فصلی بازار جهانی دیوایسهای موبایل، تنها 1 درصد از اسمارتفونهای عرضهشده در سال 2012 به فبلتها اختصاص یافته بود. اما طی چند سال آتی، این میزان به 50 درصد خواهد رسید. روی آوردن سریع کمپانیها به ساخت اسمارتفونهای بدون حاشیه، ضمن به حداقل رساندن اندازه دیوایس، موجب شده تا اندازه نمایشگر نیز نسبت به نسل پیشین گوشیهای هوشمند، بیشتر شود. کاربران وقت بیشتری را صرف تماشای ویدئو، بازی و حضور در شبکههای اجتماعی با اسمارتفون خود نموده و همین موارد باعث شده تا اندازه و نوع نمایشگر گوشی، به یکی از فاکتورهای کلیدی در خرید اسمارتفون تبدیل شود.
سهم بازار سیستمعاملهای موبایلی در سالهای 2017 تا 2021 (تعداد به میلیون عدد)
کمپانی اپل نیز به طور گسترده به تولید فبلت اقدام نموده و طبق برآورد IDC، حدود 41.2 درصد از آیفونهای عرضهشده در سال 2017 مربوط به آیفون X و ورژنهای پلاس آیفون بوده که این میزان در سال 2018 به 50 درصد یا بیشتر بالغ خواهد شد. اگر شنیدههای اخیر مبنی بر تولید آیفونهای جدید با صفحههای بزرگ در سال 2018 درست باشد، ممکن است این آمار بالاتر هم برود.
آنتونی اسکارسلا (Anthony Scarsella)، مدیر پژوهشی IDC در بخش بررسی فصلی بازار جهانی تلفنهای همراه، میگوید: «شکی نیست که سال 2017 مولد نسل جدیدی از گوشیهای فوق پیشرفته در بازار اسمارتفون بود. دیوایسهای پرچمدار جدید سامسونگ، اپل، گوگل، الجی و دیگر [شرکتها] برای نخستین بار [قیمت دیوایسهای] ردهبالا را به بالای 850 دلار رساندند.» به گفته اسکارسلا، علیرغم این افزایش قیمتها، به نظر میرسد مصرفکنندگان حاضرند فقط برای در دست گرفتن جدیدترین و بهترین دیوایسها، هزینههای سنگینی را تقبل کنند. شاید در بازارهایی که حساسیت مصرفکنندگان به قیمت بالاست، افراد نتوانند از پس هزینههای بالای این اسمارتفونها برآیند، اما طرحهایی چون ارائه تسهیلات یا مبادله گوشی کارکرده با نو، موجب شده تا افراد بیشتری بتوانند این اسمارتفونهای پیشرفته را خریداری نمایند. این رشد قیمت در اسمارتفونهای پیشرفته، به معنای افزایش متوسط قیمت فروش گوشیهای هوشمند در سراسر بازه زمانی یادشده خواهد بود. پیشبینی میشود در سال 2021 (آخرین سال از بازه زمانی مذکور)، متوسط قیمت فروش گوشیهای هوشمند به 317 دلار برسد که در قیاس با 282 دلار در سال 2016، از رشد سالانه مرکب 2.3 درصد حکایت دارد.
پیشبینی بازار فبلتها و اسمارتفونهای عادی از 2017 تا 2021
در ادامه به بررسی دو سیستم عامل اندروید و iOS و سهم آنها از بازار جهانی اسمارتفون طی 5 سال آینده میپردازیم:
• اندروید
در حال حاضر، 85 درصد از مجموع بازار اسمارتفون در اختیار گوشیهای اندرویدی بوده و طبق برآورد IDC، انتظار میرود تا پایان سال 2021، این درصد همچنان ثابت بماند. اما آنچه در طی این 5 سال دستخوش تغییر خواهد شد، سهم کمپانیها از این بازار است. به گفته IDC، شرکتهای نوپا با تمرکز بر کنترل شدید موجودی و استراتژیهای جدید برای ورود به بازار، عرصه را بر کمپانیهای باسابقه و صاحبنام تنگتر خواهند کرد. با وجود اینکه اسمارتفونهای اندرویدی سهم زیادی از بازار گوشیهای هوشمند را در اختیار دارند، پیشبینی میشود حجم عرضه این محصولات از 1.3 میلیارد دستگاه در سال 2017 تنها به 1.5 میلیارد دستگاه در سال 2021 افزایش یابد که مؤید رشد سالانه مرکب 3.2 درصد طی این 5 سال خواهد بود.
• iOS
ورود آیفونهای X، هشت و هشت پلاس به بازار در اواخر سال 2017، کمپانی اپل را به رشد عرضه آیفون در سال 2017 باز گرداند. طبق پیشبینی IDC، با کاهش قیمت آیفون در مدلهای قبلی و پر شدن کانالهای فروش از موجودی مدلهای جدید، این رشد عرضه در سال 2018 بیشتر هم خواهد شد. پس از تجربه افت سالانه 7 درصدی عرضه آیفون در سال 2016، مؤسسه IDC رشد عرضه آیفون در سالهای 2017 و 2018 را به ترتیب 2.4 و 8.1 درصد برآورد کرده است. به گفته IDC، طی سالهای پایانی بازه زمانی 5 ساله، اپل به رشد پایداری رسیده و رشد سالانه مرکب عرضه آیفون طی این پنج سال برابر با 3.1 درصد خواهد بود.
در مجموع، پیشبینی IDC حاکی از آن است که در پایان سال 2021، سهم پلتفرمها از بازار جهانی اسمارتفون، تغییر چندانی نخواهد داشت (سهم اندروید 0.2 درصد رشد و سهم iOS نیز 0.2 درصد افت میکند). البته برخی کارشناسان معتقدند که این تنها یک حدس نسنجیده و بیفایده است!
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها