گزارش Canalys از بازار ابزارهای پوشیدنی در سهماهه دوم 2016- فیتبیت در صدر پوشیدنیهای ساده
نمایش خبر
تاریخ : 1395/5/20 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، ساعت هوشمند Smartwatch ، اندروید ور Android Wear ، فیتبیت Fitbit ، اپل واچ Apple Watch ، واچ او اس watchOS |
واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی Canalys در روز سهشنبه دوم آگوست 2016 (12 مرداد 1395) گزارش خود را از بازار ابزارهای پوشیدنی و به ویژه نمونههای ساده (basic wearables) در سهماهه دوم سال جاری میلادی منتشر کرد. براساس این گزارش، کمپانی فیتبیت موفق به وارد کردن ۳.۷ میلیون ابزار پوشیدنی در سهماهه دوم سال ۲۰۱۶ به بازار شده است. پس از آن شیائومی با ۳ میلیون دستگاه در جایگاه دوم و گارمین با ۷۰۰ هزار ابزار پوشیدنی در مکان سوم از لحاظ ورود اینگونه دیوایسها به بازار قرار گرفتهاند. رتبههای اول تا سوم این فهرست با دوره سهماهه پیشین مشابه است.
دستبند هوشمند Fitbit Flex
در فصل اول سال جاری نیز طبق گزارش IDC از بازار پوشیدنیها در سهماهه نخست 2016 سه کمپانی فیتبیت، شیائومی و گارمین به ترتیب رتبههای اول تا سوم را در میان عرضهکنندگان ابزارهای هوشمند پوشیدنی ساده به خود اختصاص داده بودند. فیتبیت در مقایسه با سهماهه دوم سال ۲۰۱۵، شاهد رشد 36 درصدی در زمینه ارائه دستبندهای ساده خود است که گسترش سریع کسب و کار این شرکت را نشان میدهد.
دستبند هوشمند شیائومی Mi Band 2
جیسون لا (Jason Law) تحلیلگر کِنالیس با اشاره به تداوم رشد قابل توجه کمپانی فیتبیت در زمینه عرضه و فروش ابزارهای پوشیدنی، یکی از دلایل اصلی عملکرد خوب فیتبیت را به حاشیه راندن رقبای جدی آن میداند. به عنوان مثال عدم ثبات و آینده نامشخص کمپانی Jawbone --به عنوان یکی از رقیبهای اصلی فیتبیت-- در زمینه کسب و کار ابزارهای پوشیدنی تناسب اندام، فضای بیشتری را برای فروش محصولات فیتبیت ایجاد کرده است. از سوی دیگر فشار بر کسب و کار فیتبیت از سوی سازندگان ساعتهای هوشمند نیز در حال افزایش است؛ بهویژه در صورت کاهش قیمت تولیدات این سازندگان و بهبود مشهود دوام باتری میتوان انتظار داشت تا در آینده سهم بیشتری از بازار دستبندهای ساده به ساعتهای هوشمند تعلق بگیرد.
علیرغم افزایش قابل توجه تقاضا برای ابزارهای پوشیدنی ساده، بازار ساعتهای هوشمند در این دوره سهماهه با رکود مواجه بوده است. چنان که کمپانی اپل با وجود کیفیت بالای محصولات خود، در نیمه اول سال 2016 تنها 3 میلیون ساعت هوشمند به بازار ارائه کرد؛ البته امید میرود که در نیمه دوم سال به لطف عرضه ساعت جدید این کمپانی نرخ ارائه این محصول حتی تا سه برابر نیز افزایش یابد.
در خصوص این مقایسه فروش باید توجه داشت که ساعتهای هوشمند محصولاتی چندمنظوره هستند، در حالی که ابزارهای پوشیدنی همچون دستبندهای سلامتی و تناسب اندام موارد استفاده خاصی دارند. به همین دلیل در بررسی، تحلیل و مقایسه تعداد فروش و بازار هدف این محصولات باید احتیاط بیشتری صورت گیرد.
عرضه به بازار ابزارهای پوشیدنی مبتنی بر اندروید ور (Android Wear) نیز در سال جاری میلادی روند نزولی داشته است. کارشناسان کِنالیس معتقدند که ساعتهای هوشمند پیشرفته و تمامعیار همچنان در میان متوسط کاربران چندان جذاب و فوقالعاده نبوده و به همین دلیل هنوز هم این ساعتهای هوشمند حجم زیادی از مشتریان بازار محصولات الکترونیک را در اختیار ندارند. با این وجود، تحلیلگران کِنالیس و دیگر متخصصان این حوزه پیشبینی میکنند که عرضه محصولات پوشیدنی مبتنی بر اندروید ور تا پایان سال جاری میلادی با انتشار Android Wear 2.0 در ماه اکتبر روند صعودی پیدا کند. به گفته Daniel Matte تحلیلگر کِنالیس این پلتفرم جدید برای تاثیرگذاری کامل و متقاعد کردن کاربران، به مداخله بیشتر گوگل نیاز خواهد داشت.
فیتبیت در اوایل سال جاری میلادی دستبند سلامتی Alta و ساعت تناسب اندام Blazeرا به بازار عرضه کرد که با استقبال گسترده کاربران مواجه شد. شنیدهها حاکی از آن است که این کمپانی در نمایشگاه IFA برلین که حدود یک ماه دیگر برگزار خواهد شد، دو محصول جدید دیگر را عرضه خواهد کرد که البته اطلاعات چندانی از جزئیات آنها ارائه نشده است.
دستبند هوشمند Fitbit Blaze
این شرکت تحقیقاتی آمریکایی پیشبینی کرده است که حدود ۷.۵ میلیون دستگاه ساعت هوشمند با قابلیت ارتباط و تماس (Cellular Connectivity) تا پایان سال 2016 در اختیار خردهفروشان قرار خواهد گرفت.
با آن که طبیعتا تعداد محصولات عرضهشده با تعداد دستگاههای فروختهشده برابر نیست، اما نتایج تحقیقات کِنالیس نشاندهنده عملکرد مثبت فیتبیت است. علاوه بر این براساس گزارش این موسسه تحقیقاتی، دستاورد بزرگ فیتبیت در زمانی به دست آمده که وضعیت ابزارهای پوشیدنی تندرستی و تناسب اندام در شرایط رونق خود قرار ندارد.
کارشناسان بر این باورند که موفقیت فیتبیت تنها به فروش محصولات کارآمد با قیمت مناسب وابسته نیست بلکه نگاه آیندهنگرانه این کمپانی نسبت به بازار محصولات پوشیدنی و تلاش برای برآورده کردن نیازهای کاربران نیز در این زمینه موثر است. به طور مثال، فیتبیت حدود سه ماه پیش، با خریدCoin که شرکتی فعال در زمینه پرداخت از طریق ابزارهای پوشیدنی هوشمند است، به زودی این فناوری را در پوشیدنیهای خود به کار میگیرد تا مشتریان بیش از پیش به خرید محصولات این شرکت ترغیب شوند؛ امری که نشان از تحلیل دقیق بازار و شناخت مناسب از نیازهای آینده دارد.
- خواسته وزارت دادگستری آمریکا از دادگاه برای مبارزه با انحصارطلبی گوگل: واگذاری کروم و نظارت بر اندروید
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی