گزارش IDC از بازار پوشیدنیها در سهماهه نخست 2016 – شیائومی اپل را کنار زد
نمایش خبر
تاریخ : 1395/3/6 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، پوشیدنی Wearable ، ساعت هوشمند Smartwatch |
واحد خبر mobile.ir : ترکیبی از عرضه محصولات، کاهش قیمتها و عقلایی کردن تولید توسط کمپانیها، عمده اتفاقات بازار جهانی دیوایسهای پوشیدنی در سهماهه نخست سال 2016 را رقم زد. مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز دوشنبه 16 می 2016 (27 اردیبهشت 1395) گزارش خود را از بازار جهانی پوشیدنیها در سهماهه اخیر منتشر کرد. طبق گزارش بخش بررسی فصلی دیوایسهای پوشیدنی در مؤسسه IDC موسوم به Worldwide Quarterly Wearable Device Tracker، مجموع پوشیدنیهای عرضه شده در سهماهه اخیر بالغ بر 19.7 میلیون دستگاه بوده که در مقایسه با تعداد پوشیدنیهایی که در مدت مشابه سال گذشته وارد بازار شده بودند (11.8 میلیون دستگاه)، 67.2 درصد رشد داشته است.
عوامل متعددی در فصل اخیر مشتریان را به سمت بازار پوشیدنیها سوق دادند از جمله معرفی گجتهای تناسباندام و ساعتهای هوشمند گوناگون در نمایشگاههای صاحبنام تکنولوژی، کاهش قیمت بسیاری از ابزارهای پوشیدنی (نظیر ساعت Apple Watch Sport) پس از تعطیلات سال نوی میلادی و حضور پررنگتر در تولید پوشیدنیهای نوظهور بهویژه در بخشهای البسه و پاپوش. در مقابل، چندین استارت-آپ که در تولید محصولات پوشیدنی فعالیت داشتند در سهماهه اخیر مجبور به تعدیل نیرو یا تعطیلی کامل شدند، که این پدیده نشان میدهد تا چه اندازه بازار ابزارهای پوشیدنی رقابتی شده است.
پنج کمپانی برتر ارائه کننده ابزارهای هوشمند پوشیدنی در سه ماهه نخست سال 2016
رامون یاماس (Ramon Llamas)، مدیر تحقیقاتی تیم پوشیدنیها در مؤسسه IDC، میگوید: «خبر خوب آن است که بازار پوشیدنیها به تکامل و گسترش خود ادامه میدهد. پوشیدنیهایی که امروز شاهد آنها هستیم از آنچه در ابتدای شکلگیری این بازار دیده بودیم چندین قدم جلوتر بوده و به طور فزایندهای از شکل، عملکرد و مُد روز الگو میگیرند. همین [عامل] است که آنها را مطرح میسازد.» به اعتقاد یاماس نکته منفی قضیه در آن است که در بازار پوشیدنیها دست زیاد شده و هیچکس نمیتواند موفقیت خود را تضمین کند.
البته در 2 حوزه از بازار پوشیدنیها همواره شاهد رشد مستمر هستیم: یکی ساعتهای هوشمند و دیگری پوشیدنیهای ساده (دیوایسهایی که برای اجرای اپلیکیشنهای جدا از موارد پیشفرض طراحی نشدهاند).
تفاوت سهم بازار ابزارهای هوشمند پوشیدنی ساده در مقابل اسمارت واچ ها
به اعتقاد جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، تحلیلگر ارشد IDC در بخش بررسی دیوایسهای موبایل، در بازار پوشیدنیها به وضوح میتوان رشد و دو شاخه شدن را مشاهده کرد. این دو شاخه شدن به این شکل است که از یک سو ساعتهای هوشمند در تلاشند تا با ارائه تجربهای همهجانبه همه چیز را برای یک شخص ارائه دهند، در حالی که از سویی دیگر پوشیدنیهای ساده مانند دستبندهای سلامتی، البسه متصل به اینترنت یا هدفونهای هوشمند (hearables)، رویکردی متمرکز داشته و معمولا موارد استفاده تخصصی دارند.
پنج کمپانی برتر ارائه کننده ابزارهای هوشمند پوشیدنی ساده در سه ماهه نخست سال 2016
پنج کمپانی برتر ارائه کننده ساعت هوشمند در سه ماهه نخست سال 2016
اوبرانی در ادامه میافزاید: «تصور اینکه بین پوشیدنیهای ساده و ساعتهای هوشمند رقابت وجود دارد، کوتهنظری است. در حال حاضر ما هر دو را برای گسترش بازار کلی ضروری میبینیم. مجموعه امکانات بینظیر در کنار تفاوتهای اساسی در قیمت و عملکرد، هر بخش را از دیگری متمایز کرده و ظرفیت زیادی را برای رشد هر دو بخش طی چند سال آینده بر جای میگذارد.»
5 سازنده برتر محصولات پوشیدنی
فیتبیت
این کمپانی سال 2016 را همانگونه آغاز کرد که سال 2015 را به اتمام رسانده بود: پیشرو بلامنازع در بازار پوشیدنیها. عرضه دیوایسهای جدیدی مانند دستبند سلامتی Alta و ساعت تناسب اندام Blaze، با استقبال گسترده کاربران مواجه گشت و هر کدام از این دستگاهها با تیراژ میلیونی وارد بازار شدند، که این خود نشان از فصلی نوین در گجتهای تناسباندام مُد-محور دارد. البته در فصل اخیر آن دسته از دیوایسهای این کمپانی که قبلا موفق ظاهر شده بودند (مانند مچبندهای هوشمند Surge، Charge، Charge HR و Flex) با افتی قابل ملاحظه مواجه گشتند. ولی با این وجود، کمپانی فیتبیت با برخورداری از محصولاتی با تقسیمبندی مناسب ، استراتژی در قیمتگذاری و داشتن برندی قدرتمند، همچنان از جایگاهی تثبیتشده برخوردار است.
ساعت هوشمند Fitbit Blaze
شیائومی
کمپانی چینی شیائومی در نخستین فصل از سال 2016 موفق شد اپل را کنار زده و جایگاه دوم برترین تولیدکنندگان ابزارهای پوشیدنی را از آن خود نماید. این کمپانی با اضافه نمودن قابلیت مانیتورینگ ضربان قلب، سعی در توسعه گجتهای ارزانقیمت تناسب اندام خود داشته و اخیرا نیز ساعتی کودکانه تولید نموده که والدین میتوانند از طریق آن فرزندانشان را ردیابی کنند. شایان ذکر است که موفقیت شیائومی در زمینه محصولات پوشیدنی صرفا به کشور چین محدود بوده و گسترش این محصولات به خارج از مرزهای چین همچنان از بزرگترین موانع بر سر راه این شرکت به شمار میرود.
دستبند Xiaomi Mi Band
اپل
به گفته تیم کوک، مدیر عامل اپل، ساعت هوشمند این شرکت با نام اپلواچ انتظارات آنها را برآورده کرده است. البته مجموع عرضه و درآمد حاصل از فروش این ساعت به مراتب پایینتر از دیگر محصولات اپل نظیر آیفون، آیپد و Mac بوده و سهم ناچیزی در جلوگیری از افتهای اخیر این شرکت داشته است به نظر میرسد تا زمانی که نسخه بعدی اپلواچ تولید شود، اپل برای سرپا نگه داشتن این محصول دائما بندهای آن را بهروز خواهد نمود.
ساعت هوشمند Apple Watch
گارمین
در پایان سهماهه نخست سال 2016، کمپانی گارمین در بازار پوشیدنیها کمی بهتر از سامسونگ ظاهر شده و به رتبه چهارم سازندگان برتر این محصولات دست یافت. دلیل برتری این کمپانی را میتوان به مچبندها و ساعتهای آن نسبت داد که در بین طیف وسیعی از ورزشکاران – به ویژه گلفبازان، دوندگان و علاقهمندان به گجتهای تناسب اندام – از محبوبیت خاصی برخوردارند. گارمین در فصل اخیر ضمن عرضه ساعت اسپورت vivoactive HR و دستبند سلامتی vivofit 3، اولین عینک هوشمند خود با نام Varia Vision In-Sight Display را برای دوچرخهسواران تولید نمود.
ساعت هوشمند گارمین vivoactive HR
سامسونگ
این کمپانی کرهای، به لطف موفقیت ساعتهای هوشمند Gear S2 و نسخه کلاسیک آن، توانست در بین سازندگان ابزارهای هوشمند در جایگاه پنجم قرار بگیرد. چیزی که Gear S2 را از دیگر ساعتهای هوشمند متمایز میکند، آن است که این محصول جزو معدود ساعتهای هوشمندی است که با داشتن ورژنی مجهز به ارتباطات سیمکارتی، کاربر را از اتصال مداوم ساعت به اسمارتفون بینیاز میکند. Gear S2 با اسمارتفونهای اندرویدی غیرسامسونگی نیز سازگار بوده که همین ویژگی ضریب نفوذ آن را در بین کاربران افزایش داده است. البته ناگفته نماند سیستم عامل Gear S2 تایزن بوده که در مقایسه با دیگر پلتفرمهای پوشیدنی – مانند Android Wear و watchOS – اپلیکیشنهای کمتری برای آن تولید شده است.
ساعت هوشمند سامسونگ Gear S2
BBK
کمپانی چینی BBK موفق شد در پایان فصل اخیر در بین سازندگان ابزارهای پوشیدنی، مشترکا با سامسونگ، در رتبه پنجم بایستد. این کمپانی در سهماهه سوم سال 2015 با تولید ساعت تلفنی Y01 برای کودکان، برای نخستین بار در بین پنج سازنده برتر پوشیدنیها در دنیا قرار گرفت و این بار دومین مرتبه ایست که به چنین عنوانی دست مییابد. محصول شاخص BBK در سهماهه اخیر یک ساعت تلفنی دیگر به نام Y02 برای کودکان بوده که گفته میشود دوام و مقاومت آن در برابر آب بهبود یافته است.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها