گزارش Canalys از بازار جهانی تبلت در سه‌ماهه نخست 2024 – رشد 1 درصدی، نشانه‌ای برای رشدهای بیشتر در آینده

نمایش خبر

تاریخ : 1403/2/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، تبلت Tablet ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Canalys روز دوشنبه 6 می 2024 (17 اردیبهشت 1403) گزارش خود را از وضعیت بازار جهانی تبلت در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی منتشر کرد. داده‌های این گزارش نشان می‌دهد طی فصل اخیر 33.7 میلیون دستگاه تبلت وارد بازار جهانی شده که در مقایسه با حجم تبلت‌های عرضه‌شده در سه‌ماهه نخست 2023 (یعنی 33.3 میلیون دستگاه) تنها 1 درصد رشد داشته است. قاعدتا این رشد 1 درصدی نمی‌تواند از تحول بازار تبلت خبر دهد، اما با توجه به اینکه این رشد پس از افت بازار تبلت در چهار فصل متوالی قبل از آن حاصل شده، کارشناسان آن را سیگنالی برای ادامه رشد این بازار در فصل‌های آتی تلقی می‌کنند.

میزان عرضه جهانی تبلت از سه‌ماهه اول سال 2020 تا سه‌ماهه اول سال 2024

تحلیلگران Canalys این رشد 1 درصدی را به بازتر شدن دست مصرف‌کننده برای خرید و همچنین ثبات در اقتصاد جهانی نسبت می‌دهند. به باور هیمانی موکا (Himani Mukka)، مدیر پژوهشی Canalys، صنعت تبلت شروع مثبتی در سال 2024 داشته و پس از پشت سر گذاشتن سال دشوار 2023، انتظار می‌رود در ادامه سال جاری رشد‌های بیشتری را در این بازار شاهد باشیم. با وجود اینکه مصرف‌کنندگان همچنان با احتیاط برای خرید تبلت هزینه می‌کنند، فروشندگان همچنان به این بازار امیدوار و مشتاقند. به گفته موکا، در حالی که تازه‌واردان بازار تبلت به سرمایه‌گذاری خود در این محصول ادامه می‌دهند، پیشکسوتان این عرصه در تلاشند تا با نوآوری و خلاقیت، ضمن ایجاد کارکردهای تازه برای این دیوایس، مشتری‌ها را به سمت خود جذب کنند.

عرضه‌کنندگان جهانی تبلت در سه‌ماهه اول سال 2023 و سه‌ماهه اول سال 2024 - افزایش تازه‌واردان

موکا در تأیید گفته‌های خود به استفاده از نمایشگر OLED در آی‌پدهای جدید اپل اشاره کرد و یادآور شد که این حرکت می‌تواند در بین تبلت‌های پنج برند برتر دنیا، دستاورد بزرگی به حساب بیاید. نکته دیگر اینکه در سال 2024 شاهد افزایش فرم فاکتورها و کارکردهای جدید برای تبلت‌ها خواهیم بود که از جمله آنها می‌توان به تبلت‌های تاشو (فرم فاکتور جدید) و نمایش محتوای سه بعدی بدون نیاز به عینک (کارکرد جدید) اشاره کرد. پیش‌بینی می‌شود بازار تبلت – به پشتوانه بهبود تدریجی اوضاع – بتواند در سطوحی بالاتر از سطح دوران قبل از کرونا به ثبات برسد. از جمله مواردی که می‌تواند تقاضا برای خرید تبلت را افزایش دهد می‌توان به تحقق برنامه‌ریزی‌های به تعویق افتاده دولتی و تجاری سال قبل و همچنین گسترش سریع زیرساخت‌های 5G در بازارهای بکر اشاره کرد.

Apple iPad Pro 2024

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد برندهای برتر تبلت در سه‌ماهه نخست سال 2024:

کمپانی اپل در فصلی که گذشت 12 میلیون دستگاه آی‌پد را وارد بازارهای جهانی کرد و با در اختیار گرفتن 36 درصد از سهم بازار جهانی، توانست رتبه نخست را از آن خود کند. البته لازم به ذکر است حجم تبلت‌های اپل در قیاس با تعداد تبلت‌های عرضه‌شده این شرکت در سه‌ماهه نخست 2023 (یعنی 13.9 میلیون دستگاه) 13.9 درصد افت داشته است. سامسونگ نیز با عرضه 6.8 میلیون تبلت و کسب 20.2 رصد از سهم بازار در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. گفتنی‌ست عرضه تبلت‌های سامسونگ در فصل اخیر با رشد 1 درصدی همراه شده است.

پنج شرکت برتر عرضه‌کننده تبلت در سه‌ماهه اول سال 2024 از نگاه کانالیز (عرضه به میلیون عدد)

هواوی فصل خوبی را در بازار تبلت‌ها تجربه کرد. عرضه تبلت‌های این برند چینی در فصل اخیر با رشد چشمگیر 70.2 درصدی بالغ بر 2.7 میلیون دستگاه بوده و رتبه سوم جهانی را برای این شرکت به ارمغان آورده است. کارشناسان Canalys، این رشد را عمدتا به تقاضای قدرتمند برای خرید تبلت‌های هواوی در چین و منطقه آسیا-اقیانوسیه نسبت می‌دهند. ناگفته نماند، لنوو و آمازون نیز هر کدام با عرضه کمی بیش از 2 میلیون دستگاه تبلت، به جایگاه‌های چهارم و پنجم اکتفا کردند.

منبع : Canalys


ایسام